پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سلامت

سلامت





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳

فواید ذهنی و روحی ورزش
ورزش کارایی مغز را افزایش می دهد. فواید ذهنی و روحی که ورزش به همراه دارد، عبارت است از؛ کاهش استرس و افزایش شادی: استرس ترشح «نوراپی نفرین» را افزایش می دهد. این ماده شیمیایی واکنش مغز به استرس را کنترل می کند. با کمک ورزش بدن راحت تر با تنش ها کنار می آید. از طرفی تنها 30 دقیقه ورزش کردن در روز می تواند شادی را افزایش دهد. لذت بردن از فضای آزاد: ورزش هایی مانند کوهنوردی، قایقرانی و پیاده روی در فضای آزاد می تواند برای ذهن مفید باشدو خلاقیت را افزایش دهد. ورزش در فضای آزاد به دریافت ویتامین D کمک می کند. جلوگیری از تحلیل رفتن کارایی شناختی: این موضوع حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می رود، مغز هم تحلیل می رود و احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون آلزایمر افزایش می یابد. با اینکه ورزش و تغذیه مناسب نمی تواند آلزایمر را درمان کند اما می تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. افزایش حافظه: انجام ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می شود. ورزش کردن تولید سلول های هیپوکامپوس را که مسئول حافظه و یادگیری است، افزایش می دهد. کنترل اعتیاد :بدن به هنگام لذت، دوپامین ترشح می کند.

میگرن حاد و خطر ابتلا به بیماریهای دیگر
اگر فکر می کنید سردردهای میگرنی خیلی هم بد و دردناک نیست باید به شما بگوییم که با ابتلا به میگرن خطر ابتلا به فلج صورت تا دو برابر افزایش پیدا می کند.»فلج بل” اعصاب صورت را کنترل می کند و با ایجاد آن فلجی در کل صورت رخ می دهد. گروه تحقیقات عنوان می کند هنوز به طورکلی مشخص نیست چگونه میگرن باعث فلج صورت می شود اما التهاب، مشکلات قلبی و جریان خون در این پدیده تأثیرگذار است. متأسفانه افراد مبتلابه میگرن احتمال زیادی وجود دارد تا به مشکلات سلامتی جدی دچار شوند: افسردگی: افراد مبتلا به میگرن، بخصوص زنان تمایل شدیدی دارند تا به افسردگی نیز دچار شوند. مطالعات در زمینه مغز و اعصاب نشان داد که حتی افسردگی نیز ممکن است سردردهای میگرنی را افزایش دهد. بیماری های قلبی و سکته: در یک مطالعه در مورد مغز و اعصاب دانشمندان دریافتند که بین بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی و افزایش میگرن ارتباطی وجود دارد. این بیماری در زنانی که از میگرن رنج می برند بیشتر است.

تاثیرچاقی و افسردگی برخواب آلودگی روزانه
طبق گفته محققان، چاقی و افسردگی از علل اصلی کسلی و خواب آلودگی مداوم هستند. حس خستگی در طول روز می‌تواند باعث کاهش بهره وری شغلی شده و اشتباهات را افزایش دهد و همچنین ممکن است موجب بروز مسائل جدی تر نظیر تصادفات شود. )جولیو فرناندز مندوزا(، استادیار روانپزشکی در کالج ایالتی پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: چاقی و اضافه وزن بر خواب آلودگی روزانه تأثیر دارد. وانگهی کاهش وزن مانع از تجربه خواب آلودگی روزانه می‌شود. سلول‌های چربی، مخصوصاً چربی ناحیه شکمی، ترکیبات آزادی موسوم به سیتوکین‌ها را تولید می‌کنند که موجب تحریک خواب آلودگی و کسلی در فرد می‌شود.وی در ادامه می‌افزاید: «افراد افسرده هم در این مطالعه دارای نشانه بالای کسلی مفرط در طول روز بودند. معمولاً افراد مبتلا به افسردگی بسیار فکر می‌کنند، از این رو ترشح هورمون‌های استرس در آنها افزایش می‌یابد. به بیان دیگر افراد افسرده احساس خستگی می‌کنند اما الزاماً در طول روز نمی‌خوابند.همچنین محققان در این مطالعه دریافتند اقلیت افراد مبتلا به خواب آلودگی مفرط روزانه دارای اختلال در سیستم عصب مرکزی هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *