پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چوب میراث فرهنگی لای چرخ مثلث توسعه اقتصادی

چوب میراث فرهنگی لای چرخ مثلث توسعه اقتصادی





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲

چوب میراث فرهنگی لای چرخ مثلث توسعه اقتصادی

یک اگر مروری بر سخنرانی های رزم حسینی از زمان سکانداری اش در استانداری کرمان داشته باشیم، بیشترین واژه ای که تکرار شده توسعه بوده است. رزم حسینی از همان ابتدا هدفش را توسعه اقتصادی استان قرار داد و سعی کرد کرمان را از زیر سایه سیاست، چیزی که استان کرمان همواره به آن معروف بوده، خارج کند. بر همین اساس استاندار کرمان طرحی به نام مثلث توسعه اقتصادی استان را پیشنهاد داد و نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس و سرمایه گذاران و کارآفرینان سه ضلع این مثلث عنوان شدند.
دو استاندار کرمان جذب سرمایه گذار و حمایت از آن را مهمترین سیاست کاری خود قرار داد و بارها بر این نکته تاکید نمود. وی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی عمان در دی ماه سال گذشته گفته بود: دولت نگاه ویژه ای به بحث سرمایه گذاری دارد و پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران شعار ماست. رزم حسینی در شورای اداری شهرستان جیرفت که اوایل سال 94 برگزار شده بود جملاتی مشابه را بر زبان آورد و از پهن بودن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران صحبت کرد و گفت: ما برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده ایم و از آنها حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را برای اتمام و اجرای پروژه های در دست اجرا و حمایت از این طرح ها می گذاریم.
سه جنوب کرمان علی رغم داشتن پتانسیل بالا همواره از عدم توسعه رنج برده و برخی نقاط این منطقه جزء محرومترین مناطق کشور محسوب می شود. برای محرومیت زدایی در یک منطقه بهترین راه ورود سرمایه گذاران است که می توانند با سرمایه گذاری تحول زیادی ایجاد کنند. این سرمایه گذاری یک معامله دو سر برد است. هم سرمایه گذار سود می کند و هم مردم آن منطقه. چند سال پیش شرکتی هولدینگ و چند منظوره در مسیریابی هایش به سنگ تراورتن در منطقه رودفرق جیرفت برخورد و سال 1390 با استعلام از سازمان های مربوطه، پروانه اکتشاف در این منطقه را کسب کرد و فعالیت خود را آغاز کرد. بدلیل صعب العبور بودن منطقه، این شرکت که با نام مجتمع معادن پارس رودفرق فعالیت می کرد هزینه زیادی برای ساخت مسیر دسترسی انجام داد و سال 93 معدن سنگ تراوتن آماده بهره برداری شد و این شرکت با استعلام از همه سازمان های ذیربط پروانه بهره برداری را کسب کرد. اواسط سال 93 سازمان میراث فرهنگی استان سنگ چینی که احتمال می رود بقایای قلعه سموران باشد را در محدوده تحت حفاظت خود دانست و جلوی فعالیت های این شرکت را گرفت. این در حالی ست که برخی عکس ها حکایت از وجود قلعه سموران در نقطه ای دیگر دارند و محلی ها نیز اظهار داشته اند که در طول سال ها این مکان تنها به عنوان آغل گوسفند مورد استفاده قرار می گرفته است و هیچ گاه مسئولین میراث فرهنگی حتی برای بازدید سطحی به سراغ این دیوارچین نیامده بودند. شرکت یاد شده قبل از اکتشاف با ارسال 2 نامه به میراث فرهنگی استان خواستار استعلام از این سازمان شده بود که هر 2 نامه از طرف این سازمان بی پاسخ مانده بود و حالا که زمان بهره برداری رسیده، میراث فرهنگی مانع اجرای این کار شده است. این ماجرا در حالی رخ داده که استاندار، فرماندار منطقه و دیگر مسئولان محلی هم از این شرکت حمایت کرده اند اما میراث فرهنگی حتی حاضر به دادن پاسخ به شرکت معادن پارس رودفرق نیست و نه تنها فرش قرمزی برای سرمایه گذار پهن نشده بلکه در مراجعات مکرر برخوردی نامناسب و به دور از اصل تکریم ارباب رجوع با سرمایه گذار شده است که در سال همدلی و همزبانی مورد تاکید مقام رهبری جای تعجب بسیار دارد. گفتنی ست این شرکت حتی حاضر به محدوده گذاری 200 متری برای ابنیه تاریخی و همچنین حفاظت برای این محل مورد مناقشه شده اما میراث فرهنگی پاسخ روشنی نداده است.
با وضعیت پیش آمده سرمایه گذاران معدن رودفرق گفته اند تا پایان فصل بهار منتظر تعیین تکلیف وضعیت شان می مانند و اگر موانع برطرف نشود، از کرمان می روند. با این حساب هم منطقه جنوب کرمان از یک فرصت سرمایه گذاری محروم می ماند و هم نام بدی از کرمان در ذهن سرمایه گذاران دیگر ایجاد می شود و این دقیقا برخلاف مثلث توسعه اقتصادی استان است.
برای اطلاع بیشتر از جزئیات ماحرا مصاحبه مفصلی با حبیب الله سلطانی، مدیرعامل شرکت معادن پارس رودفرق انجام داده ایم که در شماره های بعدی منتشر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *