سایت خبری پیام ما آنلاین | خبر

خبر





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲

بیماری روانی و روان‌پریشی حدود ۱۲ میلیون ایرانی
وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی می‌گوید که حدود ۱۲ میلیون ایرانی دچار بیماری‌های روانی و روان‌پریشی هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن قاضی‌زاده هاشمی، در همایش هفته سلامت گفت: «حدود ۸۰ درصد مولفه‌های سلامت خارج از سیستم وزارت بهداشت است و مسائلی مانند بیکاری، بی‌سوادی، و تصادفات می‌تواند در فرهنگ عمومی سلامت کشور تاثیرگذار باشد.» اظهارات آقای هاشمی مبنی بر ابتلای بیش از ۱۵ درصد جمعیت ۷۸ میلیونی ایران به بیماری‌های روانی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، آمارهای متفاوتی از شمار این بیماران از سوی مقامات دولتی و کارشناسان این حوزه منتشر شده بود. در همین ارتباط، دکتر احمد جلیلی، رییس انجمن علمی روان‌پزشکان در ایران، در اسفندماه ۱۳۹۲، آمار بیماران روانی در ایران را ۲۵ درصد افراد بزرگسال ذکر کرده بود. در مهرماه ۱۳۹۲ نیز، علی‌اکبر سیاری، معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت، از اختلالات روانی ۲۱/۱ درصد مردم کشور و ۳۴/۲ درصد از شهروندان تهرانی خبر داده بود.

بیش از 3600 کشته در زلزله نپال
مقام های نپال می گویند که حداقل ۳۶۱۷ نفر در زلزله شدیدی که روز شنبه این کشور را لرزاند کشته و بیش از ۶۵۰۰ هزار نفر زخمی شده اند. این درحالی است که یک مقام صلیب سرخ گفت برخی از نیروهایش را در جریان عملیات نجات از دست داده است. بسیاری از خانه ها در کاتماندو از بین رفته است.
برای اسکان بازماندگان این زلزله در پایتخت صدها چادر برپا شده است و تخمین زده می شود که دیشب هم صدها هزار نفر در مرکز نپال دومین شب را در هوای آزاد سپری کرده اند. زمین لرزه باعث سقوط بهمن در اورست هم شد که در اثر آن دست کم ۱۷ نفر کشته و ۶۱ نفر هم زخمی شدند.
تلاش برای خارج کردن قربانیان این حادثه از زیر آوار در کاتماندو پایتخت نپال ادامه دارد. هنوز دسترسی به برخی مناطق زلزله زده این کشور دشوار است.

حجم ناچیز سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران
وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌گوید «در حال حاضر حجم سرمایه‌های خارجی در ایران آن‌قدر ناچیز است که اعلام آن خجالت‌آور است». به گزارش ایسنا، علی طیب‌نیا که در نشست ماهانه‌ی جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرد که برداشته شدن تحریم‌ها، زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی باشد. او گفت: «در حال حاضر شاهد این هستیم که سرمایه گذاران خارجی تمایل دارند وارد بازار ایران شوند و ما باید از این فرصت برای جذب این سرمایه‌ها به خصوص در حوزه فناوری استفاده کنیم و تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنیم.» آقای طیب‌نیا در عین حال تاکید کرد که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند خطر افزایش تورم، افزایش واردات و سرکوب تولید داخلی را به همراه داشته باشد. وی گفت که از بین رفتن محدودیت در واردات و کاهش هزینه‌های مبادلاتی از یک سو، و افزایش درآمدهای نفتی و آزاد شدن منابع مالی مسدودشده از سوی دیگر، برای اقتصاد ایران هم فرصت است و هم تهدید.

جایگزینی پراید در سال جاری
معاون برنامه ریزی تولید گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید X۲۰۰ یا تیبا در سال جدید افزایش و تولید X۱۱ یا پراید کاهش می یابد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد قربانی با بیان اینکه تولید تیبا در سال 93 کمتر از 20 درصد تولیدات سایپا بود، افزود: در سال جدید تولید تیبا به 35 درصد افزایش می یابد و در سال های آینده تیبا به تدریج جایگزین پراید می شود. وی با بیان اینکه در صددیم با توسعه بازارهای صادراتی، محصول پراید را به کشورهای دیگر صادر کنیم، گفت: البته تا زمانی که بازار کشش داشته باشد ، پراید همچنان تولید خواهد شد. قربانی درباره افزایش قیمت برخی از محصولات سایپا گفت: هر شرکت خودروسازی مقید به رعایت قوانین تنظیمی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شورای رقابت قیمت محصولات را تعیین می کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *