پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تجاوز، تعرض یا بی‌حرمتی مساله این بود

تجاوز، تعرض یا بی‌حرمتی مساله این بود





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۱۰

تجاوز، تعرض یا بی‌حرمتی مساله این بود

همه چیز با یک خبر شروع شد. تجاوز به ۲نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان. خبری که در کمتر از چند ساعت هفتاد میلیون ایرانی را متوجه خود کرد. گروههای پیام رسان بهترین محل برای انتشار و دامن زدن به این قبیل اخبار هستند.صاحبان موبایل های هوشمند در حالی که سر را به نشانه تاسف تکان می دادند، خبر تجاوز و متن های کنایه آمیز و یا شوخی های نژادپرستانه را کپی و ارسال می کردند. منبع اولیه خبر ریس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بود. علی مرعشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از تجاوز به ۲ نوجوان در فرودگاه جده عربستان خبر داده بود که با خانواده به حج عمره مشرف شده بودند. موضوع آنقدر داغ بود که خوراک بازنشر مکرر باشد. چیزی نگذشت که خبر توسط منبع آن تکذیب شد. تکذیب زود هنگام بر ابهام آن افزود و موضوع را حساس تر کرد. اما جریان خبری بر بال رسانه های غیررسمی که این روزها در اختیار شهروندان هستند موبایل به موبایل پیش می رفت. هر کس از ظن خود مواردی را در تحلیل رویداد به آن اضافه می کرد.
ادامه گلوله خبری فرودگاه جده حالا به شماره یک محافل فارسی زبانان بدل شده بود. بی خبری بر شایعه دامن میزد .
وزارت خارجه این بار زبان به سخن گشود:قشقاوی حادثه را «شبه تجاوز» می خواند و می گوید: «روز هشتم فروردین مامورین در هنگام بازدید از یک کاروان ایرانی ۲ نوجوان چهارده و پانزده ساله را به بهانه مشکوک بودن از بقیه جدا می کنند.در ادامه سایر اعضا کاروان متوجه حرکت غیر معمول ماموران سعودی شده و با حضور کنسول ایران در فرودگاه و بررسی مقام های ذیربط مامورین متخلف توسط طرف سعودی بازداشت می شود»….بر روی ادامه مطلب کلیک کنید
حالا موضوع رسمیت پیدا می کند. رویداد تایید می شود. از سن نوجوانان ایرانی رو نمایی شده اما از طرفی موضوع به حد « شبه تجاوز» تنزل پیدا می کند. شعار های ضد عرب فضای مجازی را از آن خود کرده است . هر چند موضوع تجاوز از سوی مقام مسول رد شده اما کاربران کوتاه نمی آیند. برخی به یاد تمدن ایران افتاده و جملاتی از کوروش و سایرین را روانه گروههای مختلف می کنند. شنیدن آه و افسوس نقل کامنت های شبکه های اجتماعی می شود. عده ای که پیشرو تر هستند از میلیارد ها تومان و یا دلاری حرف می زنند که سالانه به جیب سعودی میریزیم .
حمله عربستان به یمن همزمان با داستان فرودگاه جده مزید بر علت می شود تا روح ضد سعودی ملت تقویت شود. جریحه دار شدن احساسات از اقشار عمومی به هنرمندان و روحانیان نیز سرایت می کند. رضا صادقی در صفحه اینستاگرام خود از برادران کفن پوش می خواهد که به این اتفاق نیز مانند سایر اتفاقات نگاه کنند و واکنش نشان دهند . در مورد دیگر آیت الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان در برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی موضوع تعرض به ۲ نوجوان ایرانی را به مساله هسته ای مربوط دانسته و آن را نشانه ای از جانب خدا قلمداد می کند.ایشان بین بازرسی ناجوانمردانه از نوجوانان در جده و بازرسی از مراکز هسته ای پیوند برقرار کرده و می گوید: «اینکه می خواهند بازرسی هسته ای از مراکز ما داشته باشند مراقب تجاوز طرف مقابل باشید . اتفاق جده یک هشدار است . بعد از اتفاق جده عمره را تعطیل می کنید تا این اتفاقات نیفتد. پس این طرف ( هسته ای)را چه می کنید؟ آن ( جده) تجاوز یکی به یکی ست. اینکه(هسته ای) تجاوز به نظام است.»
در تحلیل ها و از زبان شخصیت های مذهبی در کمال ناباوری خبر از تحریم عمره به گوش می رسد. بازار شایعه رونق می گیرد. اخبار ضد و نقیض از خودکشی یکی از نوجوانان شنیده می شود.برخی دیگر نوجوانان را دختر می خوانند!
۱۷ فروردین مصاحبه خانواده قربانی اول با سایتی به نام دولت بهار منتشر می شود. در این مصاحبه پدر یکی از قربانیان از اتفاق جده بعنوان تجاوز یک دولت به دولت یاد می کند. یکی از مدیران کاروان هم در این گزارش مصاحبه کرده است. وی سن ماموران را ۲۴ و ۲۵ و سن نوجوانان را ۱۵ و۱۶ سال ذکر کرده است. او می گوید چند نفر از نمایندگان مجلس با من تماس گرفته اند که گفتم گزارش را به حج و زیارت داده ام و از طرف سازمان به ما گفته شده که در مورد این موضوع با هیچ کس صحبت نکنید.
قشقاوی بار دیگر به سطح اول خبرهای روز ۱۷ فروردین می آید و از احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه و قول رسیدگی در بالاترین سطح مقام های عربستان می گوید. ۱۸ فروردین نوبت به سازمان حج و زیارت می رسد و اطلاعیه ای با عنوان «تجاوز به ۲ نوجوان زائر ایرانی» صادر می کند.
در این اطلاعیه از «قصد تعرض» به بهانه بازرسی صحبت می شود. علم الهدی امام جمعه مشهد ریشه های تجاوز را سیاسی ارزیابی می کند. در همان جمعه ۱۰۰ هزار ایرانی در ورزشگاه آزادی حاضر می شوند و بازی پرسپولیس مقابل النصر عربستان را تماشا می کنند. حضوری که در مقایسه با سایر دیدار های مشابه معنی دار است .
۲۳ فروردین در جلسه ای ۲ نماینده مجلس ، مدیرکل حقوق بشر قوه قضاییه ، نماینده سازمان حج و زیارت ، نماینده بعثه رهبری و وزارت امور خارجه به همراه خانواده قربانیان رویداد جده برگزار می شود. احمد امیر آبادی بعد از این جلسه می گوید:«خانواده قربانیان موضوع تجاوز و خودکشی را کاملا رد کردند و تاکید داشتند بیشتر ازار و اذیت و بی حرمتی بوده است.وزیر کشور عربستان نیز گفته است که دولت و خانواده قربانیان را در جریان محاکمه مامورین متخلف قرار می دهد.»
۲۴ فروردین بود که در اتفاقی نادر سفر حج عمره از سوی وزیر ارشاد به حالت تعلیق در می آید. حالا حادثه از «شبه تجاوز » به «تعرض» و سپس به « بی حرمتی» تقلیل یافته است .
سرپرست حجاج ایرانی سید علی قاضی عسکر در همین ارتباط روز ۲۶ فروردین می گوید:« برخی سایت ها و افراد و رسانه ها در تحریف جریان دست داشته اند. خبر تجاوز دروغ است و فقط تعرض بوده است. شیطنت های بسیار گسترده ای رخ داد و عده ای شعر سرودند و به خانه خدا و .. اهانت کردند . برخی به حج و عنوان مقدس حاجی توهین کرده و یا زیر سوال بردند»وی همچنین اضافه می کند:« منتظر اقدام سریع مسولان عربستانی می مانیم ، اگر اقدام مناسبی صورت دادند عمره از سر گرفته می شود.و اگر اقدامی صورت ندهند طبیعتا عمره تعلیق می ماند.»
رویداد جده روزهای فراز خود را دیگر پشت سر گذاشته بود و به ایام فرود خود نزدیک می شد. پیکان ایرادها به سوی رسانه ها شلیک می شود. اوحدی ریس سازمان حج و زیارت که از استعفای وی در روزهای اول رو شدن خبر جده شنیده بودیم ، می گوید:« اعلام تجاوز از سوی برخی رسانه ها صحیح نبود و ما از روز اول اتفاق از ساعت ۱۲ نیمه شب در جریان قرار گرفتیم»
جریان خبری اتفاق جده از یک خبر یک خطی آغاز شد و تا تحصن مقابل سفارت عربستان پیش رفت . رسانه های مکتوب با همه خطوط مرعی و نامرعی تا آنجا که می توانستند به موضوع پرداختند.فضای مجازی از هر نمونه اش محملی بود برای جولان دادن هر چه بیشتر خبرهای خاکستری. مثل سایر خبرهای داغ این موضوع نیز بیشترین لایک و انتشار و بازنشر را به خود اختصاص داد. تا جایی که سبب شد کمپین حمایت از پاسپورت ایرانی در شبکه های مجازی راه بیفتد.
اما آنچه هرگز مشخص نشد روی حقیقت ماجرا بود که در لابه لای تایید و تکذیب ها گم شد. افکار عمومی به مدت ۱۰ روز درگیر موضوعی شدند، برایش تاسف خوردند ، برخی شوخی کردند و خبر را با ذوق برای یکدیگر فرستادند، موضع گیری و احتمالا فراموش کردند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

کیفیت سفر کم شد

نگاهی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره گردشگری داخلی

کیفیت سفر کم شد

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

دستیابی مغولستان به درآمد یک میلیارد دلاری از گردشگری

دستیابی مغولستان به درآمد یک میلیارد دلاری از گردشگری

توزیع کیسه‌های پارچه‌ای با نماد یوز در یک روستای گردشگری

توزیع کیسه‌های پارچه‌ای با نماد یوز در یک روستای گردشگری

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *