پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ناصر یعقوبی، مربی نامی کاراته کرمان: چرا کسی از رییس هیات کاراته نمی پرسد کجایی؟

ناصر یعقوبی، مربی نامی کاراته کرمان: چرا کسی از رییس هیات کاراته نمی پرسد کجایی؟





۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۱۶

ناصر یعقوبی، مربی نامی کاراته کرمان: چرا کسی از رییس هیات کاراته نمی پرسد کجایی؟
ناصر یعقوبی از چهره های آشنای ورزش است. او نزدیک به 30 سال در رشته کاراته حضوری فعال داشته و اکنون از مربیان نامی کاراته نه تنها در کرمان بلکه در ایران است. او از سال 1370 قدم به عرصه مربیگری گذاشته و در رده های مختلف تیم ملی کاراته مربیگری کرده است. یعقوبی تاکنون قهرمان های زیادی را پرورش داده و همچنان به سازندگی مشغول است. با او درباره وضعیت اسفناک این روزهای کاراته کرمان همکلام شدیم. مصاحبه زیر ماحصل 2 ساعت بحث و گفتگوی ما با ناصر یعقوبی است که خواندنش خالی از لطف نیست.
طی 8 سال از صدر به قعر رسیدیم
طبق اعلام فدراسیون کاراته، کاراته کرمان در بین 31 استان در جایگاه سی و یکم قرار دارد. یعقوبی دراین باره می گوید:« روند نزولی کاراته کرمان از 8 سال پیش و با حضور آقای فتاحی در جایگاه رئیس هیات کاراته استان آغاز شد. شما ببینید قبل از حضور ایشان در هیات کاراته، کرمان در چه جایگاهی بود و امروز جایگاه ما کجاست؟» یعقوبی که شدیدا نگران آینده کاراته کرمان است ادامه می دهد:« معمولا هر مجموعه ای سعی می کند از افرادی استفاده کند که توانایی جذب اسپانسر دارند و می توانند با استفاده از نفوذ و توانایی هایشان تا حدودی نیازهای مالی را برطرف کنند. آقای فتاحی هم با همین دید وارد هیات شدند. چرا که ایشان سابقه ای در کاراته نداشتند و تنها دلیل حضور وی همین مسائل مالی بود اما متاسفانه نه در بحث مالی گره ای باز شد و نه در بحث اجرایی.» از این مربی کهنه کار درباره محیا بودن شرایط در اوایل حضور رئیس هیات پرسیدم که بی درنگ گفت:« وقتی یک نفر رئیس می شود قطعا همه چیز دارد. اما مهم این است کسی که در جایگاه ریاست هیاتی مثل هیات کاراته قرار می گیرد با چه کسانی مشورت می کند و از چه کسانی نظر می گیرد.» از او توضیح بیشتری می خواهم:« در کنار رئیس هیات دوستان عزیزی قرار دارند که همگی قابل احترام هستند اما جایگاه افراد را کارایی و توانایی آن ها مشخص می کند. قطعا از دوستان عزیز در هیات می توان بهتر استفاده کرد. گرچه رئیس هیات هیچوقت از همه نظرات فعالان کاراته استفاده نکرد و مشاوران محدودی دارد. متاسفانه کمک دست های رئیس هیات دستی بر آتش ندارند و نمی دانند چه روندی باید طی شود تا یک قهرمان ساخته شود. مثلا در سال 91 کسی به عنوان مربی برتر از سوی هیات انتخاب شد که سابقه زیادی نداشت.این نشانه چیست؟»
از سال دوم ضعف مدیریتی مشخص شد
« آقای فتاحی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی هستند و قطعا نمی توانند برای هیات کاراته وقت بگذارند.» ناصر یعقوبی با حرارت بیشتری ادامه می دهد:« امروز در مجلس وزرا را استیضاح می کنند. از رئیس جمهور سوال می پرسند، آنوقت مسئولان استان ما ملاحظه افراد را می کنند. چرا کسی از رئیس هیات کاراته نمی پرسد کجایی؟ چرا کسی از رئیس هیات نمی پرسد دلیل این همه مخالف چیست؟ » وی ادامه می دهد:«مستندات در فدراسیون هست. از چه سالی کرمان در بحث کمیته ضعیف شد. این ها در فدراسیون مستند است و می توانید ببینید. از همان سال دوم مدیریت ایشان ضعف ریاست هیات مشخص شد.» مربی سابق تیم ملی می افزاید:« الان همه مربیانی که موفق بوده اند مخالف آقای فتاحی هستند. متاسفانه با حضور ایشان اختلاف سلیقه های فعالان کاراته که امری طبیعی بوده و باعث ضرر نشده بود، آشکار شد و اختلافات را زیادتر کرد.»
به قول هایشان عمل نکردند
با توجه به اینکه آقای فتاحی نماینده مجلس است قطعا باید بتواند از نفوذش استفاده کند و برای هیات منابع مالی تامین کند. یعقوبی توضیح می دهد:« متاسفانه ایشان به قول هایشان عمل نکردند که هیچ، حمایتی هم نکردند. خانه کاراته که قرار بود در سال 89 به بهره برداری برسد هنوز تمام نشده در حالیکه این مسئله جزو وعده های رئیس هیات بود.» وی درباره عدم حمایت هیات از ورزشکاران هم می گوید:« هیات حتی زبانی هم از کاراته کاهایی که در مسابقات آسیایی حضور پیدا کردند قدردانی نکرد. چند سالی من مربی تیم ملی بودم که هیات قول داد کمک هایی بکند اما این اتفاق نیفتاد. برای آقای دانشور هم همین موضوع صادق است.» یعقوبی درباره حضور کرمانی ها در تیم های دیگر استان ها حرف های ناراحت کننده ای می زند:« حدود 20 نفر از ورزشکاران ما با تیم های استان های دیگر در لیگ کشوری حضور پیدا می کنند. چرا که ما در هیچ کدام از لیگ های جوانه ها،برتر و سوپر لیگ تیم نداریم و تنها تیم کرمانی حاضر در مسابقات لیگ برتر شهرداری سیرجان است که نیروهای غیر بومی نقش بیشتری در این تیم دارند.»
از خودشان بپرسند چرا هنوز هستند
مربی صاحب نام کاراته کرمان می گوید:«آقای فتاحی باید از خودشان بپرسند چرا در حالی که با مدیریت ایشان کاراته کرمان به این حد افول کرده همچنان در پست ریاست هیات هستند؟» یعقوبی در ادامه می گوید:« چند بار با مسئولان اداره ورزش و جوانان هم در این باره صحبت شده اما به جایی نرسیده است.» از او می پرسم چرا با خود فتاحی صحبت نکرده اید:« متاسفانه من اصلا ایشان را نمی بینم که بخواهم بگویم. گرچه بعید می دانم اصلا مرا بشناسد.» مربی موفق کاراته کرمان ادامه می دهد:« البته دو سال پیش آقای اخضمی استعدادیابی هیات را به من پیشنهاد دادند اما مشخص بود که برنامه ای برای این ماجرا ندارند.»
شایسته سالاری
باید حاکم شود
هرچه به پایان گفتگو نزدیک تر می شویم بحث داغ تر می شود. ناصر یعقوبی در پایان می گوید:« تنها راهکار خروج از این وضعیت بد، نظر خواهی از مربیان موفق و قهرمان پرور و خود قهرمانان است تا فردی دلسوز و شایسته برای مدیریت انتخاب شود. کسی که تعارف نداشته باشد و جایگاه هایی که به افراد می دهد براساس توانایی و شایسته سالاری باشد تا کاراته کرمان به روزهای خوبش برگردد.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *