پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی آمار تصادفات نوروز 95 / سفری به نا کجا

بررسی آمار تصادفات نوروز 95 / سفری به نا کجا





۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰

بررسی آمار تصادفات نوروز 95
سفری به نا کجا

احساس کرد یک لحظه فرمان از دستش جدا شده است. سعی کرد چشمانش را بازتر از قبل نگه دارد. نگاهی به ساعت اتومبیلش کرد که ساعت 2:45 دقیقه را نشان می داد. سرش را به طرف صندلی کنارش چرخاند؛ مریم خواب بود. در آینه نگاهی به بچه ها کرد، آن ها هم خواب بودند. احساس می کرد که دو طرف جاده به هم نزدیک می شوند. با خودش گفت می زنم کنار و نیم ساعتی می خوابم. یک تابلو نظرش را عوض کرد؛ تابلویی که می گفت فقط 5 کیلومتر تا مقصد مانده است. پایش را روی پدال گاز بیشتر فشار داد. چند دقیقه بعد؛ سر اولین پیچ ، اتومبیل واژگون شده بود و مرد دیگر نفس نمی کشید…..
فوت ناشی از تصادفات جاده ای یکی از دردناک ترین انواع مرگ می باشد. مرگی که به صورت غیرمستقیم با اراده ی کامل اتفاق می افتد. مرگی که آگاهی از خطر احتمال وقوع آن را، بهتر از هر کسی همان راننده ی خاطی داشته است و دانسته به خود و همراهان آسیب زده است؛ مرگی سیاه از جنس حماقت .هر سال تعطیلات نوروز بهانه ای است برای اینکه خانواده را دریابیم. خانواده ای که شاید به واسطه ی کارهای تکراری و روزمرگی تنها شده است، سفر و گشت و گذار یکی از راههای با هم بودن است که لطف مضاعفی دارد و قرار است آرامش روانی به بار آورد؛ اما متاسفانه این روزها برای برخی از هموطنان مان به بدترین روزهای زندگی وتلخ ترین خاطره ها تبدیل می شود. آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای بسیار متاثر کننده است . علاوه بر خسارت های مادی ای که در این رابطه گریبان آسیب دیدگان را می گیرد، به خطر افتادن سلامت، موضوعی است که نیاز به تفکر و اقدامات بیشتر دارد.
هر چند آمارهای تعداد تصادفات جاده ای امسال کمتربوده است؛ اما همین تعدادی که اتفاق افتاده است نیز جمع کثیری از هموطنان ما را درگیر خود کرده است.
403تصادف فوتی در ایام نوروز
سرهنگ رحمانی رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره به ایلنا گفت:«برابر آخرین آمارها در طرح نوروزی امسال که از ۲۵ اسفند آغاز و تا پایان روز ۱۴ فروردین ادامه یافت، ۴۰۳ فقره تصادف فوتی در کشور رخ داد، که این میزان نسبت به نوروز سال قبل ۵ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین کشته های سر صحنه این تصادفات نیز با کاهش ۵ درصدی رو به رو هستند.»
وی با اشاره به رخداد ۶۱۳۸ فقره تصادف جرحی در نوروز امسال گفت:«این میزان در مقایسه با نوروز سال گذشته ۵ درصد افزایش نشان می دهد.این در حالی است که تعداد مجروحان این حوادث ۲ درصد افزایش داشته است.»
رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان این که تصادفات خسارتی در جاده های کشور در نوروز امسال ۱۱ درصد کاهش یافت، تاکید کرد: «به این ترتیب با کنترل های پلیس، شدت تصادفات در نوروز امسال کاهش یافته است.»
وی با اشاره به این که ۴۹/۲ درصد از تصادفات فوتی و جرحی در این مدت از شکل واژگونی بوده است گفت: «عدم توجه به جلو با۳۲/۵ درصد،سبقت غیرمجاز با ۲۳/۷ درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه با ۲۲/۴ درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۸ درصد مهم ترین علل تصادفات نوروزی بوده اند.» وی در ادامه با تاکید بر این که ۳۷/۷درصد تصادفات نوروزی در ساعات ۱۸تا ۲۴ رخ داده است افزود: «پس از آن بیشترین حوادث مربوط به ساعات ۱۲تا ۱۸ بوده است.» وی به بیشترین تخلفات نوروزی اشاره کرد و گفت:» حدود ۲۰ درصد تخلفات ثبت شده مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است .در عین حال، عدم استفاده از کمربند سرنشینان جلو یا عقب و صحبت با تلفن همراه نیز با ۲۰ درصد؛ از تخلفات شایع در نوروز بوده است.» رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تاکید کرد: «۵۱/۹ درصد تصادفات نوروز امسال تا ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده و مابقی در خارج از این محدوده بوده است.»
پراید پر خطر ترین خودرو
اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا با اشاره به تصادفات نوروز امسال به پایگاه خبری الف گفت : «خودرو پراید در این ایام بیشترین تصادفات رانندگی را داشته است. وی با بیان این که در این ایام بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت مادی به کشور وارد شده است، افزود: «می توان با ایمن سازی راه ها وخودروها، از این میزان خسارت کاست؛ چرا که این خسارت معادل ۶ درصد تولید ناخالص ملی است.»
رییس پلیس راهور ناجا درباره ی میزان تلفات و تصادفات در نوروز امسال به سلامت نیوز گفت: «باتلاش نیروهای پلیس در سراسر کشور در زمینه ی تلفات ناشی از تصادفات چهار درصد کاهش داشتیم.» تقی مهری افزود:» با وجوداطلاع رسانی، متاسفانه تاکنون ۴۴ درصد تصادفات نوروزی امسال شامل واژگونی خودرو گزارش شده که منجر به صدمات جبران ناپذیری برای سرنشینان، به دلیل عدم استفاده ازکمربند ایمنی به ویژه سرنشینان عقب شده است.» سرهنگ قاسمیان جانشین رییس پلیس‌راه راهور ناجا از تشدید برخورد با نبستن کمربند ایمنی از امسال خبر داد.وی گفت :»بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد، مهمترین علت مرگ در تصادفات

نوروز امسال نبستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشینان خودروها بوده است.بر این اساس برابر تدابیر اتخاذ شده برخورد با نبستن کمربند ایمنی در جاده‌های کشور تشدید می‌شود.» برابر قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، نبستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشینان ۶۰۰ هزار ریال جریمه به همراه دارد.
افزایش ایمنی خودروها
اسکندر مومنی عدم ایمنی راه ها، عدم رعایت فرهنگ و اصول رانندگی و انجام حرکات نمایشی از سوی برخی افراد را از عوامل تصادفات جاده ای دانست و افزود: «به نظر ما مهمترین مشکل برای ارتقای ایمنی خودروها در کشور، مشکل ساختاری و نظارتی در این حوزه است.» مومنی در این زمینه به مهر گفت: «خودروهای غیراستاندارد باعث شده تا هر ساله در کشور شاهد بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت های فراوانی باشیم.» مومنی خوردوی پراید را پرتصادف ترین خودروی کشور در تعطیلات نوروز امسال دانست و گفت: «امیدواریم ایمنی خودروها به صورت عملی و واقعی افزایش یابد؛ نه روی برگه ها و کاغذها. نظارت ها افزایش یافته و رقابت ایجاد شود. همچنین نظارت کننده با تولید کننده یکی نباشد. در این صورت است که می توانیم شاهد افزایش ایمنی خودروهای تولیدی باشیم.» جانشین رییس پلیس کشور با تأکید بر این که راننده نباید تخلف کند، گفت: «درعین حال اگر راننده تخلفی داشت باید ایمنی خودرو آنقدر مطلوب باشد که منجر به فوت نشود.» خستگی

و خواب آلودگی که عامل اصلی آن ها نیز عجله و شتاب است ؛ در کنار سرعت و سبقت غیرمجاز مهم ترین عوامل تصادفات نوروزی بوده است. اگرعجله و شتاب کاهش می یافت قطعا حدود ۸۰ درصد تصادفات در نوروز امسال رخ نمی داد.»
نه به تصادفات جاده ای
باید دوباره دست به دامان فرهنگ شد؛ دقیقا نقطه ای که در صورت بهبود وضعیت آن، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در راستای فرهنگ سازی باید این موضوع نهادینه شود که مسیر هم ، جزئی از سفر است، و هدف ، فقط نباید رسیدن به مقصد باشد. در گزارش هلال احمر کرمان که به «پیام ما» ارایه شد آمده است که کمپین ملی «نه به تصادفات جاده ای» با هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در سفرهای نوروزی، با اجتماع جوانان داوطلب هلال احمر و با حضور مسوولان کشوری ، استانی و شهرستانی در استان کرمان و در سراسر کشور ، برگزار شد.
راه اندازی این کمپین و اجرای آن به وسیله هلال احمر باعث شد علاوه بر راهنمایی مسافرین و ارایه خدمات،خستگی راننده هایی که در مسیرهای طولانی رانندگی داشتند، رفع شود. برای کاهش آمار تصادفات جاده ای باید بستر سازی مناسب ایجاد شود تا سفر دلیلی باشد برای شادمانی و با هم بودن و برای مان رسیدن به مقصد آن قدر مهم نباشد که جان خود و همراهان مان را به خطر بیندازیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

علی

برای سایپا و ایران خودرو و مسولین کشور متاسفم....الهم عجل الولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *