پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یاسر سلیمانی در گفت و گو با پیام ما به ابهامات جشنواره کرمان پاسخ داد برگزاری جشنواره بدون یک ریال بودجه دولتی بردیا امیرتیموری

یاسر سلیمانی در گفت و گو با پیام ما به ابهامات جشنواره کرمان پاسخ داد برگزاری جشنواره بدون یک ریال بودجه دولتی بردیا امیرتیموری





۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶

یاسر سلیمانی در گفت و گو با پیام ما به ابهامات جشنواره کرمان پاسخ داد
برگزاری جشنواره بدون یک ریال بودجه دولتی
بردیا امیرتیموری

جشنواره کرمان با همه خوبی ها و بدی هایش برگزار شد. پس از جشنواره اما شائبه های زیادی مطرح شد که یاسر سلیمانی 11 میلیارد تومان به جیب زد و یا اینکه این جشنواره جز هزینه اضافی برای استان، دستاورد دیگری نداشت. خیلی ها می خواهند بدانند برای این جشنواره چقدر هزینه شد و از کجا آمد؟
کل هزینه های این جشنواره 2 میلیارد تومان بود و اصلا هزینه ای از بودجه دولتی استان صرف نشد و ما هیچ هزینه ای به کرمان تحمیل نکردیم.
کمی از جزئیات هم بگویید. قطعا کسی اینگونه باور نمی کند. خب این 2 میلیارد تومان از کجا تامین شد؟
طبق دستور آقای قالیباف شهرداری های منطقه 11 و 22 پشتیبان جشنواره کرمان شدند که حدود 250 میلیون تومان کمک کردند. آن هم نه به این صورت که پول را به ما بدهند. بلکه شهرداری منطقه 11 حدود 150 میلیون و شهرداری منطقه 22 حدود 100 میلیون تومان به برج میلاد دادند. در مجموع 700 میلیون تومان هزینه برج میلاد و 600 میلیون تومان هزینه خوابگاه و هتل می شد. حدود 500 میلیون تومان هم هزینه کارهای اجرایی شد. یعنی اقداماتی که از اول اسفند 93 برای برگزاری جشنواره شروع شد تا روزی که جشنواره به اتمام رسید. برای تامین هزینه ها هم ما علاوه بر این کمکی که شهرداری های مناطق کردند، غرفه ها را به شرکت کنندگان فروختیم و اسپانسر جذب کردیم.
دقیقا چقدر از مردم پول گرفتید؟
ما از طریق غرفه هایی که به شرکت کنندگان دادیم، 140 میلیون تومان گرفتیم که 10 میلیون تومان هم روی آن گذاشتیم و به برج میلاد دادیم و البته این پرداخت بخاطر این بود که ما هفته فرهنگی را به جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرده بودیم و برج هزینه فضاهای اقتصادی را که طبقه اول و دوم برج را شامل می شد از ما می خواست. ببینید غرفه های طبقه اول و دوم برج را متری 500 هزار تومان اجاره دادیم که البته تعدادی غرفه هم به بعضی از ادارات رایگان داده شد. در مجموع 140 میلیون از اجاره غرفه ها بدست آمد که مستقیما آن را به برج میلاد دادیم.
هنوز برای من هزینه ها روشن نشده است. کمی دقیق تر می گویید؟
ببینید 700 میلیون تومان به برج دادیم، 600 میلیون تومان هم خرج هتل و خوابگاه شد. نزدیک به 500 میلیون تومان هم خرج اقدامات اجرایی جشنواره از اسفند تا مرداد شد. این را هم بگویم ما به برخی نهادها برای برگزاری جشنواره پول دادیم. نهادهایی که کرمانی بودند. به عنوان نمونه ما فقط 35 میلیون تومان پول به صدا و سیمای کرمان پرداخت کردیم. حتی هزینه رفت و برگشت عوامل صدا و سیمای کرمان را هم ما دادیم. موسسه حماسه ثارالله هم 30 میلیون تومان از ما گرفت. حتی برخی ادارات هم بودند که وظیفه شان بود کارها را انجام دهند، اما پول پاداش کارمندانشان را از ما گرفتند. به ادارات ارشاد شمال و جنوب هر کدام 3 میلیون تومان دادیم. به کمیته های مختلفی مثل کویر و بانوان هم پول دادیم. فقط 80 میلیون تومان هم هزینه اقدامات رسانه ای کردیم. از شبکه شما گرفته تا رادیو جشنواره و مستند جشنواره.
خب این پول ها را از کجا تامین کردید؟
ببینید گفتم که 140 میلیون از غرفه ها گرفتیم. ما یک سری اسپانسر هم داشتیم. موسسه اعتباری نور و مجموعه مالی گردشگری اسپانسرهای ما بودند. موسسه اعتباری نور به ما قول داد 80 میلیون تومان بدهد که این رقم را پرداخت کرد و به وعده اش عمل کرد. مجموعه مالی گردشگری و بانک گردشگری که زیرمجموعه این مجموعه مالی است قرار بود 300 میلیون تومان به ما بدهند که فقط 100 میلیون تومان را پرداخت کرده اند و 200 میلیون تومان باقی مانده را هنوز پرداخت نکردند. من به آقای مهدی جهانگیری دسترسی نداشتم ولی از طریق یکی از دوستان قول مساعد داده اند بزودی این پول تا هفته آینده پرداخت شود. البته من باید از آقای جهانگیری بدلیل حمایت هایشان تشکر کنم ولی بدلیل مشکلات اداری که در بانک گردشگری وجود داشت هنوز پول ما پرداخت نشده است
شهرداری تهران چقدر پول به شما داد؟
به غیر از آن پولی که به برج میلاد دادند، فقط 10 میلیون تومان پول نقد آن هم اوایل کار به ما دادند. اگر کسی ادعا می کند من بیش از این از شهرداری تهران پول گرفتم، بیاید ثابت کند. شهرداری تهران فقط 10 میلیون تومان به من دادند و بقیه پول ها که حدود 250 میلیون بود را به برج میلاد دادند.
در مجموع کل هزینه های جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان چقدر بود؟
کل هزینه ها 2 میلیارد بود.
مجموعه های دولتی استان کرمان به شما هزینه ای دادند؟ به شما پولی پرداخت کردند؟
اگر اداره و نهادی پیدا شد که بگوید به سلیمانی پول دادم، من 10 برابر این پول را به آن اداره می دهم. ببنید تنها کمک از نهادها و ادارات دولتی کرمان به جشنواره کرمان از طرف شرکت ملی مس بود که 200 قاب مسی را به ما دادند و ارزش هر قاب 70 هزارتومان بود. ما هم از این قاب ها برای تقدیر و تجلیل از افراد استفاده کردیم و هنوز تعدادی از این قاب ها باقی مانده اند.
یعنی دیگر ادارات دولتی به شما پولی ندادند؟
نه. هیچ پولی ندادند.
بابت هزینه اسکان و حمل و نقل چه؟ پولی به شما ندادند؟
خیر. هیچ پولی به ما ندادند. فقط روابط عمومی استانداری کرمان 5 میلیون تومان برای پیامک زدن در واتساپ هزینه کرد. ببینید من افتخار می کنم که توانستیم جشنواره ای با این عظمت برگزار کنیم که هیچ هزینه ای به استان کرمان تحمیل نشد. ما از ظرفیت کرمانی ها در تهران استفاده کردیم.
یعنی هیچ هزینه ای از طرف نهادهای دولتی کرمان نشد؟
نه. ببینید ما تمام هزینه های برگزاری سمینارها و همایش ها را می دادیم. از هزینه سالن گرفته تا پذیرایی و شام و هزینه مجری. حالا برخی نهادها می خواستند در همایشی که داشتند مثلا از کسی تقدیر کنند و یا هدیه ای بدهند. هزینه این هدیه را خودشان می دادند که اصلا ما در این میان دخالتی نداشتیم. اما هزینه برگزاری همایش و برنامه از سالن گرفته تا پذیرایی را ما می دادیم. حتی کارگردانی مراسم ها هم بر عهده ما بود.
ابتکار این جشنواره از داخل استان بود؟
نه. ببینید در طول 3 سال گذشته شهرداری تهران اقدام به برگزاری هفته های فرهنگی استان ها می کرد. اما هفته های فرهنگی دیگر استان ها در 2 هزار متر فضا برگزار می شد و جشنواره کرمان چون از قالب فرهنگی به فرهنگی و اقتصادی رسید در 7 هزار متر فضا برگزار شد. ببینید هفته های فرهنگی دیگر استان ها نهایتا یک افتتاحیه و اختتامیه داشت و فوقش یک شب شعری داشتند. اما در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان 36 برنامه اجرا شد. 15 همایش، 7 سمینار و تئاتر و برنامه موسیقی و 14 کارگروه فرصت های سرمایه گذاری. این بی سابقه بود.
ایده این جشنواره از سوی چه کسی بود؟
ایده از تهران بود. در قالب همان هفته های فرهنگی. اما اینکه این هفته علاوه بر فرهنگی بودن، اقتصادی هم باشد از داخل استان شکل گرفت و در جلسات با استاندار به این نتیجه رسیدیم که اقتصادی هم باشد. اینجا باید بگویم اگر حمایت آقای رزم حسینی نبود محتوای این جشنواره غنی نمی شد. ایشان واقعا کمک کردند. همچنین آقای گرامی و ذکااسدی هم خیلی کمک کردند.
برگزاری این چنین جشنواره با اینگونه برنامه هایی سابقه داشته؟
حدود 10 سال پیش در فرهنگ سرای خاوران برنامه ای برای استان های مختلف برگزار شد که استان کرمان حدود 26 غرفه داشت. اما نه همایشی در کار بود و نه کارگروهی. ببینید ما برای این جشنواره کل مسئولین تراز اول استان را از اصلاح طلب تا اصولگرا جمع کردیم. البته نمی گویم ما این کار را کردیم. این هنر آقای رزم حسینی بود که توانستند همه گروه ها را جمع کنند. بحث مهمان ها و چیدمان مهمان ها بر عهده شخص استاندار بود. البته ما هم هم فکری هایی با ایشان می کردیم اما نقش اصلی در این رابطه را آقای رزم حسینی ایفا کردند. حتی 90 درصد دعوت نامه ها را هم ایشان مدیریت کردند. در هر صورت محتوای جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان بسیار غنی بود.
پس این اتهامات تحمیل شدن 17 میلیارد تومان هزینه به استان و یا اینکه یاسر سلیمانی 11 میلیارد تومان به جیب زد، از کجا شکل گرفت؟
اول اسفند که من کار را شروع کردم قصدم فقط خدمت به استان خودم بود. ما جشنواره ای را برگزار کردیم که استان را به تصویر کشید و هیچ هزینه ای را به استان تحمیل نکرد. ما هیچ وظیفه ای نداشتیم که به ادارات برای حضور در این جشنواره کمک کنیم اما این کار را هم کردیم و بیش از 100 میلیون تومان به ادارات استان کرمان کمک کردیم. البته پیش از برگزاری جشنواره به من گفتند پس از برگزاری آماده تهمت ها باش. من از این تهمت ها ناراحت نیستم، ناراحتی اصلی من از برخی مدیران استان است که می شنیدند که برخی می گویند سلیمانی 13 میلیارد تومان از استانداری کرمان گرفته و تکذیب نمی کردند در حالی که می دانستند من قرانی از استانداری و هیچ اداره دیگری نگرفتم. در همان ایام جشنواره جلسه ای برگزار شد که منتقدین حرف هایشان را بزنند. اولا فقط 7 نفر در آن جلسه حضور پیدا کردند. بعد هم در همان جلسه من از آقای کامیاب پرسیدم که من هیچ پولی از استانداری گرفتم که آقای کامیاب گفتند نه هیچ پولی را نگرفته اید و بیشتر پول دادید. اما متاسفانه برخی پس از جشنواره گفتند سلیمانی 11 میلیارد گرفته. هرچه از اتمام جشنواره گذشت این رقم بالاتر رفت و از 11 میلیارد به 13 و 17 میلیارد رسیدند و با این وضعیت تا دو ماه دیگر می گویند سلیمانی 100 میلیارد تومان از استانداری گرفته است. من الان نمی توانم یک لباس خوب بپوشم چون می گویند چقدر خورده که لباس هایش را عوض می کند! این همه تهمت زدند که من پول گرفتم در حالی که الان حدود 170 میلیون تومان بدهی از این جشنواره برای من باقی مانده است.
چرا؟
چون بانک گردشگری قول داده بود پول ما را بدهد و ما طبق آن قول برای برگزاری جشنواره هزینه کردیم. تا الان 50 میلیون تومان از جیب خودم هزینه کردم تا بدهی ها را بدهم. فقط 60 میلیون تومان قرض کردم برای جبران بدهی ها. شاید باور نکنید اما یکی از طلبکاران به من پیامک زد که تو با این خانواده و فامیل چگونه کلاهبردار شدی.
فکر می کنم تا حدی درباره مسائل مالی شفاف سازی شد. درباره جشنواره هم کمی بحث کنیم. فکر می کنید کدام قسمت جشنواره ضعیف تر بود؟
به نظر من همایش شب شعر و اهل قلم و رسانه یکی از ضعیف ترین همایش ها بود که فقط 50 تا 60 نفر در سالن حضور داشتند در حالی که پتانسیل بسیار بالایی داشت و می توانست چهره غنی فرهنگی استان را به نمایش بگذارد که متاسفانه اینگونه نشد. به نظر من اگر آقایان به جای تمرکز بر دعوت از مسئولان و وزیر، برای دعوت از اهالی فرهنگ کرمان و تهران وقت می گذاشتند نتیجه بهتری می گرفتند. به جز این همایش در دیگر همایش های ما هر شب بالغ بر 700 نفر آمدند. البته در همایش فرصت های سرمایه گذاری هم حدود 300 نفر شرکت کردند که بدلیل تخصصی بودن این همایش طبیعی بود. البته از نظر سخنرانان همه همایش ها در وضعیت قابل قبولی بودند.
تلخ ترین خاطره شما از این جشنواره چه بود؟
خیلی ها می خواستند شیطنت کنند. یک خاطره می گویم. یکی از مدیران ارشد فرهنگی به من گفت با مدیران شهرستان ها جلسه دارم و تو هم بیا. من به این جلسه رفتم و همه مدیران شهرستان آن اداره هم بودند. درباره نحوه اسکان و اینکه چه تعداد هنرمند و شاعر به جشنواره بیایند بحث شد. پس از این بحث ها، آن مدیر گفت آقای استاندار من را دبیر جشنواره کرده اند. من همان جا هاج و واج ماندم. اگر ایشان دبیر بود پس من چکاره بودم که درباره نحوه اسکان و دیگر مسائل بحث کردم؟ به هر حال هرکس می خواست برای خودش عنوانی بزند در حالی که از اسفند ما 250 جلسه در استان برگزار کردیم و به 18 شهرستان رفتیم. این آقایان آن موقع نبودند اما می خواستند کارها را به نام خود تمام کنند. مثلا در دو سه روز اول جشنواره اعتراضاتی به اسکان و برخی موارد بود. برخی مدیرانی که آقای استاندار آن ها را مامور کرده بودندکمک حال ما باشند و بعد از اینکه اوضاع خوب شد و ثبات پیدا کرد آمدند و گفتند اشتباه کردیم که کارها را به یک بچه سپردیم و الان ما آمدیم و کار را جمع کردیم.
خوب شد به بحث اسکان هم رسیدیم. در این بخش خیلی از شما انتقاد شد.
ما 150 غرفه داشتیم و برای هر غرفه 2 کادر اجرایی در نظر گرفتیم. 150 مهمان هم در نظر گرفتیم که مجموعا می شدند 450 نفر. آن 300 نفر کادر اجرایی را قرار شد در مجتمع آدینه که محل اقامت امامان جمعه استان هاست اسکان دهیم و 150 مهمان را در هتل باباطاهر. اما ما سازمان هایی را داشتیم که به جای 40 نفر، 80 نفر را با خود آوردند. تمام فرمانداری ها 2 برابر نیرو با خود آوردند.به جای 450 نفر، نزدیک به 1000 نفر به تهران آمدند.
خب شما چرا برخورد نکردید؟
نمی شد. می گفتند سلیمانی در تهران همشهری هایش را رها کرده است. ببینید ما مجبور شدیم به جای 300 نفر، 500 نفر را در آدینه اسکان دهیم و به جای 150 نفر 250 نفر را به باباطاهر بفرستیم تا آبروی کرمان را بخریم و همشهری هایمان در تهران دچار مشکل نشوند. حالا شما حساب کنید 450 نفر کجا، 800 نفر کجا. برخی ادارات به بهانه جشنواره کرمان، کارمندانشان را به تهران گردی آوردند. باور کنید برخی من را تهدید می کردند که اگر غذا و اسکان به ما ندهی آبرویت را می بریم. آن هایی که در بحث غذا اعتراض دارند، این را بدانند که ما 450 ژتون آماده کرده بودیم اما در طول جشنواره مجبور شدیم به هزار نفر نهار و شام بدهیم. خب مسلما با این وضعیت مشکل پیش می آید.
خیلی ها می پرسند یاسر سلیمانی کجا کار می کند و چه میزان از جشنواره حقوق و پاداش دریافت کرده است؟
من مدرس دانشگاه آزاد مرکزی و کارمند صدا و سیمای تهران هستم. برای این شش ماه که درگیر جشنواره بودم، شش ماه مرخصی بدون حقوق گرفتم و یک ریال حقوق یا پاداش بابت این جشنواره از کسی دریافت نکردم و تا این لحظه باید بابت هزینه های جشنواره 170 میلیون تومان باید بپردازم که انشاالله با مساعدت بانک گردشگری پول به بدهکاران پرداخت تا آبروی من خریده شود.
بخاطر دارم که استاندار کرمان در یکی از همایش ها درباره شما گفت جوان خوش آتیه ای که می تواند یکی از مدیران آینده استان باشد و پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره را به نوعی به شما داد. آیا قصدی برای این کار دارید؟
ببینید من هر لحظه برای خدمت به استان خودم و نظام جمهوری اسلامی آماده ام. اما خیلی دلسرد شدم. من روز اول فقط به این نیت که به کرمان خدمت کنم وارد کار این جشنواره شدم اما پس از برگزاری جشنواره به این نتیجه رسیدم که کرمان جایی است که آدم فقط برای سر زدن به پدر و مادرش باید به این استان بیاید. گرچه آنقدر عاشق این استان و مردمانش هستم مکه اگر ببینم می توانم مفید واقع شوم برای خدمت به مردم درنگ نخواهم کرد. ایراد بزرگی که در هر 2 طیف اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد این است که به جوانان اعتماد نمی کنند و نسل سوم طبق تفکری که الان وجود دارد باید به سن 60 سالگی برسد تا نسل دوم به آن اعتماد کند. این نگاه تنگ نظرانه نسل دوم اگر ادامه پیدا کند به سیستم مدیریت کشور ضربه خواهد زد. چرا که جوانان خوش آتیه ای در کشور وجود دارند. ما این جشنواره را با کمک جوانان برگزار کردیم که نشان دهنده توانایی جوانان است.
سخن آخر.
جا دارد از شخص استاندار که واقعا مدیری پرتوان و تلاشگر و به جرات می توان گفت در حال حاضر جزو استانداران نمونه کشور هستند تشکر کنم که واقعا حمایت ایشان باعث برگزاری چنین جشنواره خوبی شد و همچنین جناب آقای ذکااسدی و گرامی که زحمت کشیدند قدردانی کنم. امیدوارم در ادامه مسیری که شروع کردند موفق باشند. همچنین جا دارد از مسئولین مختلف کمیته ها و عوامل اجرایی جشنواره تشکر کنم که واقعا فداکارانه کنار این کار ایستادند. نمونه اش می توانم از آقای پورنصاری نام ببرم که با اینکه مریض بود و هر روز 3 ساعت شیمی درمانی می کرد پای کار ایستاد و شب ها تا سااعت اولیه بامداد پیگیر کارها بود. و یا کمیته مطبوعات محلی مان به مدیریت آقای امیرتیموری که بدون گرفتن یک ریال پول خودشان و روزنامه شان را در اختیار جشنواره قرار دادند و بروزرسانی سایت جشنواره را انجام می دادند که صرفا به عشق استان این کارها انجام داد. آقای دکتر یزدان پناه و آقای تجلی هم واقعا در هویت بصری و کارگردانی برنامه ها زحمات بسیاری کشیدند. تیم گردشگری و آقای سیاوشی واقعا در حوزه گردشگری کار بسیار ارزنده ای انجام دادند که جا دارد از بچه های این تیم که بغیر از مدیریت کردن برنامه ها، کمک حال ما بودند مثل آقای جهانشاهی، افضلی، ابوذر سلیمانی تشکر کنم. تشکر ویژه ای هم از مدیران جهاد کشاورزی آقایان موسوی و سعیدی می کنم. رئیس کارگروه تمدن هلیل آقای طیبی که علی رغم تمام مشکلات مالی که داشتند سنگ تمام گذاشتند و اقای رشیدی مقدم در کمیته کویرشناسی زحمات زیادی را کشیدند. همچنین باید از مشاور حقوقی جشنواره آقای احمدی خواه که در همه حوزه ها ما را یاری نمودند تشکر کنم.
در پایان از کرمانی هایی که در شهرداری تهران مشغول هستند و به ما کمک بسیار ارزنده ای کردند، مانند خانم شایق، آقای کریمی پور، آقای انارکی، آقای سالاری و دیگران تشکر ویژه ای می نمایم.
همچنین از آقای مهدی جهانگیری مدیر عامل گروه گردشگری و آقای حاج حسین اسکندری زاده بخاطر عشق به استانشان آمدند و حامی مالی این جشنواره شدند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *