پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کوهنوردان خوافی از اتراق در اطراف زیستگاه پلنگ‌ها خودداری کنند

کوهنوردان خوافی از اتراق در اطراف زیستگاه پلنگ‌ها خودداری کنند

کوهنوردان خوافی از اتراق در اطراف زیستگاه پلنگ‌ها خودداری کنند





کوهنوردان خوافی از اتراق در اطراف زیستگاه پلنگ‌ها خودداری کنند

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۴۲

راه فرار را برای این حیوان باز گذاشته و نباید هیچگونه تلاشی برای دوره کردن یا به دام انداختن آن انجام داد

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: درخواست می شود کوهنوردان از اتراق در مناطق اطراف زیستگاه و محل‌های تولید مثل پلنگ در این شهرستان خودداری کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا سعید شفیعیان عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به حمله یک قلاده پلنگ به یکی از کوهنوردان در ارتفاعات خواف اشاره کرد و افزود: با توجه به تکرار گزارشها به اداره حفاظت محیط‌ زیست مبنی بر مشاهده پلنگ و توله هایش در ارتفاعات خواف، کوهنوردان باید موارد احتیاطی را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: در روزهای اخیر زادآوری این گونه در شهرستان اثبات و پلنگ به همراه توله های خود مشاهده شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: در مواجه انسان و پلنگ ۲ شیوه وجود دارد یا انسان وارد زیستگاه پلنگ شده و یا پلنگ به جوامع انسانی مانند روستاهای اطراف زیستگاه خود نزدیک می‌شود.
شفیعیان بیشتر مشاهدات و مواجه پلنگ طی یکسال اخیر در این شهرستان را از نوع نخست عنوان کرد و ادامه‌داد: با توجه به اینکه انسان‌ها زیستگاه گونه هایی چون پلنگ را محدود کرده (کوچک) و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض کردند، مواجه انسان با آنها افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه اغلب گونه های حیات‌ وحش ایران در حالت عادی فرار را به مواجه با انسان ترجیح می‌دهند گفت: در صورت مواجهه با پلنگ می بایست راه فرار را برای این حیوان باز گذاشته و نباید هیچگونه تلاشی برای دوره کردن یا به دام انداختن آن انجام داد.
شفیعیان بیان‌کرد: همچنین کوهنوردان در صورت مشاهده لاشه شکار شده توسط پلنگ که به طور معمول آن را به بالای درخت و بلندی منتقل می‌کند یا مشاهده توله پلنگ باید به سرعت آن محل را ترک کرده و کارشناسان محیط زیست را مطلع کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف افزود: یک گروه کوهنورد و طبیعت‌گرد سه نفره محلی، سه روز پیش در ارتفاعات مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خواف برای خوردن چای در نزدیکی و حدود ۱۵ متری محل استراحت پلنگ اتراق کرده بودند.
وی ادامه داد: در نهایت پلنگ به یکی از این افراد حمله کرده و وی را بصورت سطحی زخمی و سپس فرار می کند.
۴۵ روز پیش تصاویر یک قلاده پلنگ و توله های این حیوان در شهرستان خواف ثبت و روزهای قبل از این نیز حضور پلنگ در ارتفاعات شهرستان گزارش شده است.
بر اساس این گزارش، مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *