پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روشن و تاریک کابینهٔ «پزشکیان»

رئیس جمهوری نام ۱۹ وزیر پیشنهادی را به مجلس فرستاد

روشن و تاریک کابینهٔ «پزشکیان»





روشن و تاریک کابینهٔ «پزشکیان»

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۱

|پیام ما| سرانجام پس از روزها گمانه‌زنی دربارهٔ اعضای کابینهٔ دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان دیروز یکشنبه نام ۱۹ وزیر پیشنهادی را به مجلس فرستاد. نامهٔ رئیس جمهوری از سوی مجلس اعلام وصول شد و وزرای پیشنهادی کارشان را برای رایزنی با مجلس آغاز کردند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی‌ متن نامهٔ معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را برای نمایندگان خواند. اما دقایقی پس از انتشار اسامی پیشنهادی کابینه، شماری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگاران و فعالان تخصصی حوزه‌های مختلف به اسامی پیشنهادی واکنش نشان دادند. اکنون پرسش این است که آیا مسعود پزشکیان می‌تواند هواداران سختگیرش را راضی کند یا اینکه این دولت در نهایت در اقناع افکار عمومی ناکام می‌ماند و شکاف موجود عمیقتر می‌شود؟

گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ کابینهٔ پیشنهادی رئیس جمهوری در روزهای گذشته به اوج خودش رسیده بود. تعدد خبرها و شبه خبرهایی که دربارهٔ وزارت‌خانه‌هایی مانند بهداشت و درمان، میراث فرهنگی، نفت، وزرش و جوانان، کشور و آموزش و پرورش بیش از سایر وزارتخانه‌ها بود. همین تعدد خبرها نشان دهندهٔ بخشی از فشاری بود که برای انتخاب اعضای هیئت دولت بر رئیس جمهوری وجود داشت.

یکی از صریح‌ترین واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی را جبهه اصلاحات ایران انجام داد که به نظر می‌رسید از قبل متن نامه‌اش به پزشکیان را آماده کرده و همزمان با اعلام کابینه آن را منتشر کرده است

یکی از صریح‌ترین واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی را جبهه اصلاحات ایران انجام داد که به نظر می‌رسید از قبل متن نامه‌اش به پزشکیان را آماده کرده و همزمان با اعلام کابینه آن را منتشر کرده است. جبهه اصلاحات ایران در نامه به پزشکیان نوشته است: «هیأت دولت شما باید نماد تغییر و اصلاح سیاستگذاری‌ها و مدیریت کشور باشد و نه تداوم آن.» جبههٔ اصلاحات با بیان این‌که اخبار نگران کننده‌ای از چینش هیأت دولت شما به گوش می‌رسد، اعلام کرد: در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.

 

این جبهه سیاسى با تأکید بر این‌که هیأت دولت شما باید نماد سلامت، شایسته سالاری، کارآمدی و از همه مهم‌تر نماد تغییر و اصلاح سیاستگذاری‌ها و مدیریت کشور باشد و نه تداوم آن، در نامه خود به مسعود پزشکیان یادآور شد: هر گامی که در این مسیر در دولت شما برداشته شود، با پشتیبانی این تشکیلات جمعی و فراگیر و نیز حمایت مردم همراه خواهد شد. در بخش دیگرى از نامه جبههٔ اصلاحات ایران آمده است: مجموعه فرآیندهایی که موجب پیروزی جنابعالی به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور  ایران شد، فرصت مغتنمی را هم برای اصلاح شیوه حکمرانی در کشور و هم ترمیم شکاف بی‌سابقه بین حاکمیت و ملت فراهم آورده است و این دستاورد زمانی می‌تواند به تحقق اهداف گفته شده بینجامد که گفتار، رویکرد و عملکرد دولت برآمده از این انتخابات بتواند در وهله اول در راستای خواست و مطالبات مردم و تامین حقوق همه شهروندان این کشور باشد.

 

اسامی وزرای ورزش و جوانان، کشور و آموزش و پرورش بیش از دیگران با مخالفت افکار عمومی روبه‌رو شده است. معرفی «احمد دنیامالی» نیروی سیاسی نزدیک به «محمدباقر قالیباف» به عنوان وزیر پیشنهادی با واکنش تند «غلامحسین کرباسچی»، مدیرمسئول روزنامه هم میهن و فعلا سیاسی، روبه‌رو شد. او نوشت: « محظور آقای رئیس جمهور برای تشکیل ‌ دولت وفاق ملی را می‌توان درک کرد. ولی چطور می‌شود با اعتقاد به اینکه این دولت ‌ دولت مرعوب است باز هم قبول مسئولیت کرد!» اشارهٔ کرباسچی به متنی است که «دنیا مالی» در ایام انتخابات در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرده بود و در آن دولت احتمالی پزشکیان را «دولت علیل» خوانده بود. همچنین معرفی اسکندر مومنی برای وزارت کشور و علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش هم با انتقادهای مشابه ای در میان فعالان سیاسی روبه‌رو شده است. 

 

  سویهٔ امیدبخش کابینه

در عین حال اعلام برخی اسامی هم امیدبخش بود. معرفی احمد میدری، اقتصاددان نهادگرا که در سال‌های گذشته بر دو رویکرد توافق‌سازی و عدالت اجتماعی تاکید کرده با استقبال فعالان اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو شد. همچنین معرفی فرزانه صادق مالواجرد به عنوان گزینه پیشنهادی راه و شهرسازی از نکات قابل توجه کابینه بود. فرزانه صادق پیش از این دبیری شورای عالی معماری و شهرسازی را در کارنامه دارد و توجه اش به موازین آمایش سرزمین در شهر تهران و مخالفت با تراکم فروشی بی‌ضابطه جزو خاطرات مثبت دورهٔ مدیریت اوست. عباس عراقچی وزیر پیشنهادی خارجه  و محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت از دیگر نفراتی بودند که معرفی آنها با استقبال حامیان پزشکیان روبه‌رو شد. 

  •       فهرست کامل وزرای پیشنهادی

۱.علیرضا کاظمی، وزارت آموزش و پرورش

۲. ستار هاشمی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۳. حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب، وزارت اطلاعات

۴. عبدالناصر همتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی

۵. عباس عراقچی، وزارت امور خارجه

۶. محمدرضا ظفرقندی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷. احمد میدری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸. غلامرضا نوری قزلجه، وزارت جهاد کشاورزی

۹. امین حسین رحیمی، وزارت دادگستری

۱۰. عزیز نصیرزاده، وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

۱۱. فرزانه صادق، وزارت راه و شهرسازی

۱۲. سیدمحمد اتابک، وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳. حسین سیمایی صراف، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۴. سیدعباس صالحی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۵. اسکندر مومنی، وزارت کشور

۱۶. سیدرضا صالحی امیری، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۱۷. محسن پاک‌نژاد، وزارت نفت

۱۸. عباس علی آبادی، وزارت نیرو

۱۹. احمد دنیامالی، وزارت ورزش و جوانان

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

هاری درمان ندارد

ضرورت واکسیناسیون برای مقابله با سگ‌گزیدگی

هاری درمان ندارد

بحران حکمرانی، عامل دوقطبی‌شدن

«ابوالفضل حاجی‌زادگان» جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» دلایل تقابل میان حامیان غذارسانی به سگ‌ها و مخالفان این کار را تشریح کرد

بحران حکمرانی، عامل دوقطبی‌شدن

تغییرات دقیقۀ ۹۰ در صندوق ملی محیط‌زیست

در ماه‌های اخیر تسهیلات جدیدی به طرح‌های محیط‌زیستی اختصاص نیافت

تغییرات دقیقۀ ۹۰ در صندوق ملی محیط‌زیست

«میم»‌های خطرناک برای آب‌وهوا

«میم»‌های خطرناک برای آب‌وهوا

لایحۀ پیشگیری از فرونشست‌ در انتظار تصمیم مجلس

سمیه رفیعی نمایندۀ تهران و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با «پیام ما»، از شهرداری تهران دربارۀ فرونشست انتقاد کرد

لایحۀ پیشگیری از فرونشست‌ در انتظار تصمیم مجلس

توقف تکه شدن «دنا»

واکنش‌ها به مصوبهٔ سپردن مدیریت بخش شمال‌شرقی دنا به استان اصفهان ادامه دارد

توقف تکه شدن «دنا»

تداوم نگرانی در مورد جنگل الیمالات نور

تداوم نگرانی در مورد جنگل الیمالات نور

افزایش حدود ۳ درجه‌ای دمای هوای کشور طی ۳۰ سال اخیر

افزایش حدود ۳ درجه‌ای دمای هوای کشور طی ۳۰ سال اخیر

تخصیص اعتبار برای بهبود وضعیت تالاب زریبار مریوان کردستان

تخصیص اعتبار برای بهبود وضعیت تالاب زریبار مریوان کردستان

مرگ زیر تیغِ آفتاب

کارمندان تعطیل می‌شوند ، کارگران اما نه

مرگ زیر تیغِ آفتاب

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر