پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کابینه و تبعیض منفی علیه زنان

کابینه و تبعیض منفی علیه زنان





کابینه و تبعیض منفی علیه زنان

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۱۸

این سرمقاله کوتاه است و یک حرف بیشتر ندارد. همین ابتدای کار باید خطاب به رئیس‌جمهوری، یکی از شعارهایش را یادآوری کنیم. مسعود پزشکیان بارها در سخنانش در ایام تبلیغات انتخاباتی بر حقوق زنان برای تصدی مسئولیت‌های اجرایی در دولت تاکید کرده بود. اکنون از گوشه و کنار خبر می‌رسد به رغم آنکه چند تن از زنان نام‌شان تا مراحل پایانی در میان گزینه‌های وزارت بوده، در نهایت با بهانه‌های مرسوم مردانه، از راه‌یابی به فهرست نهایی بازمانده‌اند. 

 

نوبت به حضور زنان در کابینه که می‌رسد، بهانه‌های آشنای مردانه هم به گوش می‌رسد. مثلا می‌گویند زنان از عهدهٔ کار سنگین فلان وزارتخانه برنمی‌آیند یا زنان اول باید معاونت وزارت را تجربه کرده باشند. ملاحظاتی که معمولا هنگام انتصاب بسیاری از مدیران مرد به صورت پیش‌فرض نادیده گرفته می‌شود. کسی هم آن میان نیست که از همین آقایان بپرسد مگر شما به زنان فرصت داده‌اید که معاونت وزارت را تجربه کنند؟ اگر صادق‌اید بسم‌الله. این کابینه نخستین آزمون شما. زنان شایسته و توانا را به معاونت منصوب کنید تا برای دورهٔ بعد بهانه‌ای باقی نماند. امیدواریم آقای پزشکیان در ارسال فهرست نهایی نامزدهای وزارت و تعیین معاونانش به وعدهٔ فرصت‌دادن به زنان شایسته عمل کند. همچنین امیدواریم که دولت در مراحل بعدی از جمله در انتصاب معاونان وزرا و انتخاب استانداران و معاونان استانداران هم به این پیمان پایبند باشد.

 

 روشن است که انتصاب تزئینی یکی دو زن در دولت به معنای بهبود فضای مشارکت سیاسی زنان نیست. به نظر می‌رسد که باید به دولتمردان جدید گفت زنان از تبعیض مثبت وعده داده شده امیدی ندارند؛ اما با بهانه‌های مردانه علیه‌شان تبعیض منفی قائل نشوید. در صورت تحقق شعار آقای پزشکیان در استفاده از زنان در مسئولیت‌های مهم و جدی می‌توان امید داشت که سرمایه اجتماعی دولت چهاردهم در میان نیمی از جامعه بیش از پیش بهبود یابد اما بی‌توجهی به این وعده می‌تواند موجب  بروز نوعی سرخوردگی شود. امیدواریم حتی اگر موانع و ملاحظاتی دربارهٔ استفاده از زنان در کابینه وجود دارد؛ این موانع از سوی رئیس‌جمهوری با مردم در میان گذاشته شود. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر