پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیماری‌های تابستانه در کمین انسان

خوراکی‌های نامطمئن کدام‌اند؟

بیماری‌های تابستانه در کمین انسان





بیماری‌های تابستانه در کمین انسان

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۳۶

| پیام ما | دمای هوا در این روزها به مرز هشدار رسیده است. بسیاری از شهرها از سوی سازمان هواشناسی کشور هشدارهای مختلف دریافت کرده‌اند. با این حال فصل تابستان شاهد افزایش مسمومیت‌های غذایی در بین سنین مختلف هستیم. کودکان، سالمندان و بسیاری از افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیماری‌های ویروسی با علائم اسهال، استفراغ، تب، سردرد و دل درد مواجه می‌شوند . از سوی دیگر بسیاری از این افراد در تماس با افراد سالم آنان را نیز آلوده به ویروس می‌کنند.

علایم بالینی و علت شیوع

به عقیده پزشکان، گرمای زیاد و تشنگی‌ عاملی محرک برای مصرف آب خصوصا از منابع نااطمینان و‌ناسالم ‌‌یا مصرف میوه و سبزی‌هایی است که به صورت مناسب شسته نمی‌شود، بنابراین دچار بیماری‌های شایع فصل گرما می‌شوند. با این حال علایم بالینی آن ممکن است فرق داشته باشد.

 

اما پزشکان معتقدند بعد از سپری شدن دوران کرونا، عدم زدن ماسک و همچنین رعایت نکردن کامل بهداشت دست و صورت موجب افزایش بیماری‌های ایام تابستان می‌شود.

در همین زمینه«محمد زنوزی راد»، فوق تخصص کودکان و دبیر انجمن علمی پزشکان کودکان ایران درباره ویژگی‌های این بیماری و علائم و راههای مقابله با آن به ایسکانیوز می‌گوید:

این روزها بروز بیماری‌های گوارشی بین بزرگسالان و بیشتر کودکان شیوع دارد و والدین دچار نگرانی شده‌اند؛ در خصوص این بیماری و علائم آن توضیح دهید.

 

خاصیت فصل گرما این است که بیماری‌های خاص این فصل رخ می‌دهد. بیماری شایع این فصل بیماری‌های گوارشی و به خصوص اسهال و استفراغ است. ممکن است فقط به صورت اسهال و استفراغ باشد و یا تب و درد یا ترکیبی از اینها باشد و یا فرم‌های خیلی شدید باشد که بر حسب نوع ویروس و یا میکروب می‌تواند علائم بالینی آن فرق داشته باشد و نوع درمان بر اساس تابلوی بالینی متفاوت است.

به گفته این پزشک، چند اصل مشترک برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد که مهم‌ترین آنها عدم مصرف آب آشامیدنی نامطمئن و یا خوراکی نامطمئن است.

 

 بیماری‌های خطرناک در کمین انسان

و اما محمدحسین عزیزی متخصص تغذیه درباره بیماری‌های خطرناک فصل تابستان به برنا اظهار کرد: برخی بیماری‌های ناشی از گرمازدگی بسیار سطحی و قابل درمان هستند و تنها با روش‌های ساده رفع می‌شود. اما برخی از بیماری‌های خطرناک در فصل تابستان حتی قابل تشخیص نیستند که بتوان آنها را درمان کرد، به همین دلیل زندگی فرد را در معرض خطر قرار می‌دهند.

عزیزی درباره عوامل تاثیرگذار در ایجاد بیماری گرمازدگی بیان کرد: در فصل گرما برای رشد میکروب‌ها زمینه مناسبی فراهم می‌شود تا با سرعت تکثیر و گسترش یابند که موجب بیماری‌های خطرناک عفونی می‌شوند؛ مواد غذایی در این بازه زمانی سریعتر فاسد می‌شوند پس بهتر است که از مواد غذایی مانده کمتر استفاده شود.

 برخی بیماری‌های ناشی از گرمازدگی بسیار سطحی و قابل درمان هستند و تنها با روش‌های ساده رفع می‌شود. اما برخی از بیماری‌های خطرناک در فصل تابستان حتی قابل تشخیص نیستند که بتوان آنها را درمان کرد، به همین دلیل زندگی فرد را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این متخصص تغذیه درباره نشانه‌ها و علائم گرمازدگی تصریح کرد: گرمازدگی موجب بروز بیماری‌های خطرناکی مانند عفونی، وبا، اسهال و تهوع، سنکوپ، ضایعات پوستی خارش دار می‌شود.

قابل ذکر است، در گذشته افراد به دلیل نبود درمان‌های مناسب و دارو‌های کافی در اثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌دادند. اما امروزه به دلیل پیشرفت و توسعه علم افراد در صورت بیماری درمان می‌شوند. در این فصل دمای بدن فرد باید چک شود تا از حد معمول بالاتر نرود.

 

علاوه بر این متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، مواد غذایی در فصل گرما در شرایط مناسب نگهداری شود و از زنجیره سرما خارج نشوند؛ باید در این فصول به بهداشت فردی بیشتر توجه شود و افراد کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند؛ همچنین محیط و لوازم شخصی باید ضدعفونی شوند.

 

 چرا در تابستان سرما می‌خوریم؟

یکی از سوالات این است چرا در تابستان سرما می‌خوریم؟ واقعیت این است که آب‌وهوای متغیر و ناپایدار تابستان؛ یکی از دلایل سرماخوردگی در فصل گرماست. در این نوع آب‌وهوا امکان دارد سیستم ایمنی بدن برخی از افراد ضعیف شده و در نهایت به سرماخوردگی مبتلا شوند. 

 

در چنین شرایطی با گرم شدن ناگهانی هوا، بدن با تعریق بیش‌ازحد مواجه خواهد شد. بدین‌ترتیب فرد با قرار گرفتن در معرض باد کولر یا سیستم‌های سرمایشی دچار گرفتگی عضلات و هم‌چنین سرماخوردگی خواهد شد.

برخی از مکان‌های بسته مانند رستوران‌، سینما و مراکز خرید تهویه مناسبی ندارند؛ این مکان‌ها ممکن است زمینه‌ساز مناسبی برای شیوع ویروس‌های تنفسی باشند.

از طرفی دیگر بیماری‌هایی مثل آبله مرغان، سرخک، وبا، در فصول گرم در کمین انسان باشد.

 

 آفتاب سوختگی و فعالیت‌های تابستانی

یکی دیگر از دسته بیماری‌ها آفتاب‌سوختگی است که ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید است که به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. قرارگرفتن بیش از حد در معرض اشعه مضر فرابنفش خورشید ممکن است منجر به بثورات دردناک روی پوست شود.

به جز این فعالیت‌های تابستانی در فضای باز می‌تواند شانس مواجهه با حیوانات آلوده به هاری مانند گربه‌ها، سگ‌ها و خفاش‌ها را افزایش دهد، که به چند مورد اشاره می‌کنیم، زیرا آنها به مناطقی می‌روند که می‌توانند غذا یا آب پیدا کنند. هنگامی که فردی پوست شکسته خود را در معرض بزاق حیوان آلوده قرار می‌دهد یا توسط حیوان گاز گرفته می‌شود، ویروس هاری می‌تواند به انسان منتقل شود. اقدامات پیشگیرانه در برابر هاری شامل واکسیناسیون حیوانات خانگی خانگی و پرهیز از غذا دادن به حیوانات وحشی است. کسانی که توسط حیوانات هار گزیده شده اند باید فورا واکسن هاری را دریافت کنند.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر