پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرمت «تیمچه صباغ» کاشان پایان یافت

مرمت «تیمچه صباغ» کاشان پایان یافت





مرمت «تیمچه صباغ» کاشان پایان یافت

۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت تیمچه تاریخی صباغ در بازار بزرگ کاشان خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، علیرضا عبدالله‌زاده دراین‌باره گفت: تیمچه تاریخی صباغ،  از موقوفه‌های بزرگ زنده‌یاد محمد صادق نقوی است که وقف بیمارستان نقوی کاشان برای کارهای خیرخواهانه شده است. عملیات مرمت این اثر تاریخی به صورت مشارکتی با شهرداری کاشان انجام شد.

 

او افزود: تیمچه صباغ یکی از مهم‌ترین سراهای مجموعه بازار تاریخی کاشان است که زمان ساخت آن به دوره قاجار می‌رسد که هم‌زمان با آب‌انبار معروف حاج حسین صباغ ساخته شده است و مانند تیمچه‌های امین‌الدوله و بخشی، کاربری تجاری خود را حفظ کرده و حجره‌های آن محل کسب‌ فرش‌فروشان قدیمی بازار است.

 

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی کاشان عنوان کرد: عملیات مرمتی این اثر شامل برچیدن کف فرش‌ها و حوض قدیمی، جمع‌آوری خاک‌ دستی و شفته آهک‌ کف تیمچه، کف فرش آجری با آجر سنتی و اصلاح حوضچه اصلی تیمچه به شکل اصلی خود با توجه به عکس‌های موجود در آرشیو بوده است.

 

عبدالله‌زاده گفت: باززنده سازی بازارها با آجر سنتی، معاینه فنی چاه داخل تیمچه برای بررسی ظرفیت آن و اجرای سونداژ در طرفین تیمچه جهت آزمایش نوع خاک در عمق‌های مختلف برای جلوگیری از فرونشست‌های احتمالی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.

 

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان افزود: تیمچه تاریخی صباغ در راسته‌بازار بزرگ کاشان واقع‌شده که در مهرماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر