پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آیین «بیل‌گردانی» در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی:

آیین «بیل‌گردانی» در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت





آیین «بیل‌گردانی» در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۸

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی از قرارگرفتن آیین سنتی «بیل‌گردانی» در مسیر ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از میراث آریا، «محمود مرادی» با اشاره به اینکه مقدمات لازم برای ثبت جهانی آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در حال انجام است، گفت: نماینده یونسکو به منظور ثبت این آیین کهن ارزشمند در فهرست جهانی در مراسم سال جاری دعوت شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی افزود: این آیین در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و هر ساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی هر سال  در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه این آیین سنتی روز جمعه ۷ اردیبهشت در سکوی بیل‌گردانی نیم‌ور برگزار خواهد شد، گفت: این برنامه با همکاری شهرداری، شورای اسلامی و ستاد مردمی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور اجرا می شود. لایروبی و رژه بیل‌دارها، بیل‌گردانی و رونمایی از گواهینامه ثبت رویداد بیل گردانی در تقویم رویدادهای کشوری از بخش‌های مراسم امسال خواهد بود.

مرادی با  تاکید بر برنامه‌های متنوعی که همزمان با این آیین سنتی برگزار می‌شود، گفت: آیین جشنواره کاچی نیز به مدت سه روز به صورت همزمان برگزار خواهد شد و همچنین بیل گردانی نوجوانان نیز با رقابت نوجوانان در روز قبل از این مراسم اجرا خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *