پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتشار یک کتاب دربارهٔ تکامل زیبایی‌شناسی جانوران

انتشار یک کتاب دربارهٔ تکامل زیبایی‌شناسی جانوران





انتشار یک کتاب دربارهٔ تکامل زیبایی‌شناسی جانوران

۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۵۵

کتاب «زیبایی جانوران؛ تکامل زیبایی‌شناسی زیستی» نوشتهٔ «کریستیانه نوسلاین_فولهارت» به‌تازگی با ترجمهٔ «کاوه فیض‌اللهی» توسط مؤسسهٔ فرهنگی «دُکسا» منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به‌گزارش مهر، «کریستیانه نوسلاین_فولهارت» نویسندهٔ این‌ کتاب متولد ۱۹۴۲ در آلمان است و به‌عنوان زیست‌شناس تکوینی شناخته می‌شود. او به‌خاطر تحقیقاتش، جوایزی دریافت کرده که یکی از آنها جایزهٔ آلبرت لسکر در سال ۱۹۹۱ برای پژوهش‌های پزشکی پایه است. جایزهٔ نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال ۱۹۹۵ هم برای پژوهش دربارهٔ کنترل ژنتیکی تکوین رویان نیز جزو کارنامهٔ اوست. فولهارت همچنین مدیر پژوهشگاه زیست‌شناسی تکوینی ماکس‌ پلانک در توبینگن بوده است.

این‌ پژوهشگر می‌گوید دنیای جانوران پر از نقش و رنگ است و بسیاری از آنها دید رنگی لازم برای دیدن این نقش‌ها و رنگ‌ها را دارند. جانوران با این‌ا بزار پیامی به همدیگر می‌رسانند و این پیام در زندگی اجتماعی‌شان کارکردهایی دارد. اما سؤال مهم او در این‌کتاب این است که جانوران می‌توانند مثل انسان، مسائل و موضوعات را درک کنند؟ چگونگی شکل‌گیری الگوهای بصری در جانداران موضوع رشتهٔ علمی نوظهوری است که گاهی زیست‌زیباشناسی نامیده می‌شود و هدفش بررسی خاستگاه‌های تکاملی در انسان و جانوران دیگر است. اما این رشتهٔ نوپا و دانش کنونی دربارهٔ چگونگی تشکیل الگوهای رنگی در جانوران به‌طرز عجیبی محدود است و پژوهش دربارهٔ این ویژگی‌ها که تجملات غیرضروری به‌شمار می‌آمدند، تاکنون اولویت چندانی نداشته است.

کتاب «زیبایی جانوران» برای توضیح و تشریح چگونگی شکل‌گیری رنگ‌ها و نقش‌های جانوران نوشته شده است. محور پژوهش‌های نویسنده بیشتر روی گورخرماهی است که سازوکارهای ژنتیکی مولکولی به تولید رنگ و نقش در پوستش می‌انجامد. این‌کتاب مطالبی دربارهٔ سفر دریایی اکتشافی کشتی بیگل، مهاجرت ملانوسوم‌ها، نوسلاین-فولهارت دارد که کنجکاوی علمی بُرنده‌اش را بر تکامل و تکوین الگوهای رنگی و نقش و نگارهای جانوران شامل می‌شود. فولهارت در این‌ کتاب به این‌نتیجه می‌رسد که بحث زیبایی و زیبایی‌شناسی باید به علم برگردد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *