پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ناترازی بلندمدت گاز

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران: طی چند سال آینده ناترازی سنواتی تولید و مصرف گاز کشور به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

ناترازی بلندمدت گاز

آرش نجفی: علت ناترازی امروز نیندیشیدن تمهیدات بهینه‌سازی مصرف از ابتدا است





ناترازی بلندمدت گاز

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۱۱

|پیام ما| دی امسال بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی قابل‌توجه نسبت به افزایش معنادار ناترازی تولید و مصرف گاز هشدار داد. براساس این گزارش در سال ۱۴۰۱، میزان ناترازی به‌صورت متوسط در سه ماه سرد سال و در سردترین ماه سال به‌ترتیب ۲۲۷ و ۳۱۵ میلیون مترمکعب در روز بوده است. این گزارش هشدار داده بود که ادامهٔ روند کنونی تأمین انرژی کشور را با چالش بسیار جدی‌تری روبه‌رو خواهد کرد. حالا «آرش نجفی»، رئیس کمیسیون اتاق ایران، می‌گوید این عدد طی چند سال آینده به عدد ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. در حال حاضر، کارشناسان دو پاسخ عمده برای مسئلهٔ ناترازی گاز ارائه می‌دهند: نخست، اختصاص دادن منابع به وزارت نفت جهت افزایش تولید و دوم، اصلاح قیمت انرژی در کشور. اگرچه این دو پاسخ‌ را نباید کنار گذاشت، کارشناسان اتاق ایران اما معتقدند که یک راه‌حل ساده برای حل ناترازی گاز طبیعی وجود ندارد و باید با بسته‌ای از راهکارهای ترکیبی که هرکدام بخشی از مسئله را حل می‌کنند، به مسئلهٔ ناترازی پاسخ داد.

به‌گفتهٔ آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در ایام سرد سال ناترازی داریم و با توجه به صنایعی که وارد خط مصرف گاز می‌شوند، برآورد می‌شود ظرف سه تا چهار سال آینده به ۵۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی برسیم. «ناترازی انرژی یک موضوع سنواتی است، علت اینکه امروز ناترازی انرژی برخورد کردیم این است که از ابتدا تمهیداتی برای بهینه‌سازی و کنترل شدت مصرف انرژی نیندیشیدیم و با بی‌برنامگی برای کاهش مصرف اکنون دچار مصرف افسار گسیخته در حوزهٔ بنزین، گاز و برق هستیم.»

 

 ناترازی مستمر

نجفی توضیح داد: «۱۵ سال پیش مقام معظم رهبری نسبت به مصرف انرژی اشارات مستقیم کردند، به‌طوری‌که سال ۸۸ را با عنوان اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری کردند و اکنون دیگر بار نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور هشدار داده‌اند. اکنون ما باید مصرف انرژی را در کشور مدیریت کنیم و این نیاز به اقداماتی از جمله ورود تکنولوژی‌های نوین به‌خصوص در حوزهٔ خودرو و تغییر ساختارهای رفتاری و مصرفی و همچنین آموزش دارد. اکنون در کشور ما شرایط تأمین تکنولوژی، آموزش و سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما به‌دلیل عدم اطمینان به ایفای تعهدات و بازگشت سرمایه توسط دولت سرمایه‌گذاران دچار شک و شبهه هستند. ذی‌نفع نهایی هرگونه فرایند کاهش شدت مصرف انرژی در کشور دولت است و از این فرایند منتفع می‌شود و باید بازگشت سرمایه و تأمین انتفاع را برای سرمایه‌گذار تضمین کند. عمده مشکل ما در حال حاضر عدم پاسخگویی دولت به سرمایه‌گذاران و عدم جلب اطمینان آنها است. 

در کشور ما شرایط تأمین تکنولوژی، آموزش و سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما به‌دلیل عدم اطمینان به ایفای تعهدات و بازگشت سرمایه توسط دولت سرمایه‌گذاران دچار شک و شبهه هستند

اگر سرمایه‌گذار در حوزهٔ بهنیه‌سازی و کاهش مصرف و تعدیل شدت مصرف انرژی سرمایه‌گذاری کند، دولت باید هزینه‌ها و انتفاع را به سرمایه‌گذار پس بدهد و چون این فرایند در کشور ما اتفاق نمی‌افتد، این ناترازی مستمراً وجود دارد.» او همچنین با تأکید بر اینکه حل ناترازی برق، گاز و بنزین در کشور ما با وجود در اختیار داشتن تکنولوژی و امکانات به‌صورت کم‌وبیش شدنی است، گفت: «در حوزهٔ بنزین باید ساختارهای تولید خودرو را کلاً دگرگون کنیم. در حال حاضر، خودروسازان همچنان با تکنولوژی ۳۰ سال گذشته خودرو تولید می‌کنند و ساختار موتور و مصرف سوخت خودرو هنوز پرمصرف است، درحالی‌که باید با تکنولوژی نوین جایگزین شوند. موتور خودروهای امروزی در دنیا چهار تا پنج لیتر مصرف دارند و خودروهای ایران عمدتاً بالای ۹ لیتر مصرف دارند. بنابراین، در حوزهٔ بنزین خودروسازان باید تغییر ساختار و اصلاح جدی داشته باشند و دیگر اینکه فرایندهای دولت الکترونیک را در کشور تکمیل کنیم. شهرداری‌ها اهتمام ویژه برای ایجاد پارکینگ‌ها، اصلاح معابر و جلوگیری از توقف خودروها در معابر را اعمال کنند و تدابیری بیندیشند که کل عرض معابر برای حمل‌ونقل وبهره‌برداری شود و تنگی شریان‌های حمل‌ونقل شهری را از بین ببریم. همهٔ اینها مواردی است که کمک می‌کند شدت مصرف بنزین در کشور کاهش یابد. در کنار آن بحث حمل‌ونقل عمومی است. ما باید از مکانیزم‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی حمایت جدی کنیم؛ زیرا اگر امکانات و خدمات بهتر و گسترده‌تری عرضه کنند، قطعاً دارندهٔ خودرو این تاکسی‌ها را با خودروی شخصی جایگزین خواهد کرد و به‌این‌ترتیب، به میزان زیادی در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.»

 

 برنامهٔ بی‌تحقق

نجفی دربارهٔ اینکه با روند کنونی مصرف احتمال رسیدن به مرحلهٔ واردات در تمامی حامل‌های انرژی از جمله برق، بنزین و گاز خواهیم بود، توضیح داد: «ما اکنون برخی مواد اولیه را وارد کنیم که به مصرف بخش دیگر تولید می‌رسد، اما اگر انرژی را وارد کنیم، چه ارزش‌افزوده‌ای جز اینکه در منازل سوزانده شود، ایجاد می‌کنیم؛ یعنی ما باید هزینه زیادی را متحمل شویم که این انرژی وارداتی در وسایل گرمایشی سوزانده شود. بنابراین، واردات به‌هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد. از طرف دیگر اگر قرار باشد ناترازی را استمرار دهیم، اولین آفت آن است که توسعه پیدا نمی‌کنیم؛ چون توسعه‌یافتگی مستلزم وجود آب، برق و گاز است که ما در هر سه این موارد مشکل جدی داریم. پس برنامهٔ هفتم توسعه به‌خصوص در حوزهٔ صنعت تحقق نخواهد یافت. ما نباید اجازه دهیم ناترازی ادامه پیدا کند؛ چراکه در این صورت کشور رو به اضمحلال می‌رود.»

اگر قرار باشد برق هم از ناترازی خارج شود، باید ساختار نیروگاه‌ها اصلاح و تبدیل به سیکل ترکیبی شوند، راندمانشان بالا برود و برخی نیز باید تعطیل شوند

از نظر نجفی موضوع دیگر این است که اگر قرار باشد برق از ناترازی خارج شود، باید ساختار نیروگاه‌ها اصلاح و تبدیل به سیکل ترکیبی شوند و راندمانشان بالا برود و برخی نیز باید تعطیل شوند و این مستلزم این است که دولت اهتمام ویژه داشته باشد و در کنار آن، توسعهٔ نیروگاه‌های خورشیدی را که امروز برای کشور ما یک فرصت است، در دستورکار قرار دهد: «دولت باید حتی از پول فروش نفت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و یا ضمانتنامهٔ دولتی بین‌المللی صادر کند تا سرمایه‌گذار خارجی در حوزهٔ تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانیم از خطر ناترازی برق خارج شویم، اکنون در روزهای گرم سال حدود ۱۵ هزار مگاوات در حوزهٔ برق ناترازی داریم. البته با فرایندی که پیش می‌رود در فصول سرد سال هم دچار ناترازی خواهیم شد. نتیجه اینکه اگر به‌جای چهار ماه، شش ماه کمبود داشته باشیم، رقم ناترازی ۱۵ تا ۱۸ هزار مگاوات خواهد شد. بنابراین، می‌طلبد دولت از فروش نفت و دیگر فراورده‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و اگر هم سرمایه‌گذاری نکرد، تضمین پنج‌سالهٔ بازگشت پول و سرمایه‌ را در فراخوان بین‌المللی بدهد تا نیروگاه تجدیدپذیر وارد کشور شود؛ چراکه مزیت نیروگاه تجدیدپذیر این است که تحت تحریم نیست و مسیر خوبی برای عبور از کسری برق در کشور خواهد بود.»

 

 احتمال تغییر فصل ناترازی

به‌گفتهٔ او، اگر خودروهای برقی و ایستگاه‌های شارژ در کشور راه‌اندازی شوند، می‌توانیم ناترازی بنزین را مدیریت کنیم. باید خودروی برقی وارد و تولید کنیم و میزان تولید برق کشور افزایش دهیم و به‌این‌ترتیب بخشی از مصرف بنزین کشور را با جایگزینی برق حل کنیم و بخشی را هم با تغییر تکنولوژی و استفاده از خودروهای کم‌مصرف حل‌وفصل کنیم. «مصرف گاز کشور بسیار استراتژیک است، ما سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در ایام سرد سال ناترازی داریم و با توجه به صنایعی که وارد خط مصرف گاز می‌شوند، برآورد می‌شود ظرف سه تا چهار سال آینده به ۵۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی برسیم. ضمن اینکه ممکن است همین ناترازی گاز که قبلاً فقط در زمستان داشتیم، به ایام گرم سال تسری پیدا کند و در نیروگاه‌های حرارتی هم کمبود گاز داشته باشیم. برای حل این معضل مهمترین راه اینکه سیستم‌های گرمایی منازل یعنی ۲۰ میلیون بخاری موجود با بخاری‌های با گرید A تعویض شوند. در کل اینکه تمامی این موارد نیاز به تصمیم‌گیری کلان دارد.»

 

دی‌ماه گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در حوزهٔ بهینه‌سازی مصرف انرژی گزارشی منتشر کرده بود که عنوان می‌کرد علاوه‌‌بر سوق دادن جامعه به اصلاح رفتار مصرف انرژی، باید بهبود محیط مصرف انرژی از جمله نوسازی تجهیزات مصرفی نیز در دستورکار قرار گیرد. در حوزهٔ تولید گاز نیز با توجه به مشکلات تأمین مالی پروژه‌های بالادستی گاز، رویکرد اصلی باید بر ایجاد انگیزه و اطمینان‌بخشی به بخش خصوصی جهت ورود به بخش بالادستی متمرکز شود. «یکی از راهکارهای حل ناترازی گاز طبیعی، ذخیره‌سازی آن دانسته شده و آمده است که راه‌حل اصلی برای حل مسئلهٔ ناترازی فصلی (ناترازی در دورهٔ اوج مصرف) گاز طبیعی، ذخیره‌سازی گاز در مخازن زیرزمینی در فصل گرم و برداشت گاز ذخیره‌شده در فصل سرد است. درحالی‌که متوسط نسبت ذخیره‌سازی گاز به‌کل مصرف در دنیا ۱۱ درصد است و در آمریکا، روسیه و اروپا این شاخص، حدود ۲۰ درصد است، ایران دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۱.۴ درصدی از کل مصرف است. لذا ضروری است ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی حداقل به ۱۰ درصد مصرف سالیانهٔ گاز طبیعی کشور افزایش یابد.»

 

راهکارهای بی‌اجرا

این گزارش راهکار دیگر، جلوگیری از تشدید ناترازی با تغییر راهبردهای فعلی را پیشنهاد می‌دهد و بیان می‌کند سیاست‌های اتخاذشدهٔ پیشین در حوزهٔ انرژی، منجر به بروز ناترازی‌های رو به گسترش فعلی شده‌است. بنابراین، لذا قدم اول برای حل مسئلهٔ ناترازی انرژی، تغییر رویکرد نسبت به وضعیت فعلی است. در بخش صنعت، تغییر راهبرد از توسعهٔ صنایع انرژی‌بر به توسعهٔ واحدهای تکمیلی در طول زنجیرهٔ ارزش و با امکان ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر ضروری است. در بخش نیروگاهی، تبدیل نیروگاه‌های گازی فعلی به سیکل ترکیبی و تنوع‌بخشی به سبد تولید برق از طریق توسعهٔ نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید در دستورکار قرار گیرد. در بخش ساختمان ناظر به ساختمان‌های جدیدالاحداث، باید صدور پایان‌کارهای ساختمانی به‌صورت تدریجی منوط به تأییدیهٔ نهادهای متولی بهینه‌سازی مصرف انرژی برای رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان شود. 

 

در این گزارش دربارهٔ اصلاح ساختار بهینه‌سازی کشور آمده است وزارت نفت و نیرو به‌صورت سنتی خود را نهادهای متولی تولید نفت، گاز و برق کشور می‌دانند و بر همین اساس، همواره افزایش مصرف بی‌رویه را با افزایش تولید پاسخ داده‌اند. لذا موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی هیچ‌گاه به‌عنوان اولویت اصلی این دو وزارتخانه و درنهایت کشور قرار نگرفته‌ است. از سوی دیگر، بهینه‌سازی مصرف انرژی یک موضوع فرابخشی و نیازمند همکاری سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی است. لذا ضروری است یک متولی واحد برای موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق تجمیع و یکپارچه‌سازی ساختارهای فعلی ایجاد شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *