پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنجال مرگ یوزهای منتقل‌شده به هند

بعد از مرگ ۶ یوزپلنگ آفریقایی، برنامۀ معرفی مجدد یوزها به زیستگاه‌های هند مورد انتقاد قرار گرفته است

جنجال مرگ یوزهای منتقل‌شده به هند

برنامۀ جنجالی معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های هند، بعد از مرگ سه یوز بالغ و سه توله در طول هشت‌ماه گذشته با شکست بزرگی روبه‌رو شده است





۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۴۸

|پیام ما| منتقدان می‌گویند اوضاع برنامۀ احیای یوزپلنگ‌ها در هند خوب پیش نمی‌رود. آنها این طرح را شکست‌خورده می‌دانند؛ چون در طول ۸ ماه گذشته، شش یوزپلنگ -سه توله و سه یوز بالغ- تلف شده‌اند. هند که در قرن گذشته همۀ یوزپلنگ‌های آسیایی خود را از دست داد، به‌دنبال معرفی یوزهای آفریقای جنوبی به زیستگاه‌هاست. کارشناسان این پروژه می‌گویند تلفات یوزها در اوایل کار عادی است و باید منتظر تثبیت وضعیت بود.
«گاردین» در گزارشی نوشته که برنامۀ جنجالی معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های هند، بعد از مرگ سه یوز بالغ و سه توله در طول هشت‌ماه گذشته با شکست بزرگی روبه‌رو شده است. این تلفات منجر به انتقادات شدید از پروژۀ یوزپلنگ شده است؛ پروژۀ بین‌المللی ۴.۸ میلیون پوندی که شامل انتقال ۲۰ یوز از آفریقا به پارک ملی کنگو در اوایل سال جاری میلادی بود.
بعضی از طرفداران محیط زیست می‌گویند فضای کافی برای این یوزها در نظر گرفته نشده و گروهی دیگر معتقدند که این پروژه عجولانه پیش رفته است. بااین‌همه، تأکید دانشمندان بر این است که وقوع تلفات در آغاز پروژه محتمل بوده است.
پروفسور «سارا دورانت» از انجمن جانورشناسی لندن می‌گوید: «اگر می‌خواهید گونه‌ای را به زیستگاه معرفی کنید، باید این کار را با نهایت دقت انجام دهید.» از نگاه او واضح است که اوضاع خوب پیش نمی‌رود، چون اجرای طرح عجولانه به نظر می‌رسد.

برنامۀ جنجالی معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های هند، بعد از مرگ سه یوز بالغ و سه توله در طول هشت‌ماه گذشته با شکست بزرگی روبه‌رو شده است. این تلفات منجر به انتقادات شدید از پروژۀ یوزپلنگ شده است؛ پروژۀ بین‌المللی ۴.۸ میلیون پوندی که شامل انتقال ۲۰ یوز از آفریقا به پارک ملی کنگو در اوایل سال جاری میلادی بود

یوزپلنگ‌ها سریع‌ترین حیوانات خشکی در جهان هستند. پنج زیرگونۀ یوزپلنگ در جهان وجود دارد که جمعیت آنها به‌دلیل تغییر اقلیم، شکار و تخریب زیستگاه به‌شدت کاهش یافته است. برپایۀ داده‌های اتحادیۀ بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به‌دنبال این روند، اکنون جمعیت‌های بازماندۀ یوزهای آفریقای شرقی، آفریقای جنوبی و آفریقای شمالی آسیب‌پذیرند و دو زیرگونۀ دیگر یعنی یوزپلنگ شمال‌غربی آفریقا و یوزپلنگ آسیایی به‌شدت در معرض خطر هستند.
جمعیت یوزپلنگ‌های هند -که از زیرگونۀ آسیایی تشکیل شده- در قرن گذشته از بین رفته و یوزپلنگ ‌آسیایی اکنون فقط در ایران باقی مانده است. در مقابل، حدود ۶۵۰۰ یوزپلنگ آفریقایی وجود دارد و تکثیر در شرایط نیمه‌اسارت در زیستگاه‌های آفریقای جنوبی با موفقیت‌هایی همراه بوده است.
با ازبین‌رفتن جمعیت یوزپلنگ‌های هند، این کشور با هدف استفاده از یوزپلنگ‌های آفریقای جنوبی تلاش‌هایی را آغاز کرد، اما دادگاه عالی هند با این استدلال که یوزپلنگ آفریقایی، گونۀ بومی هند نیست و معرفی‌اش به زیستگاه‌های این کشور، مقررات بین‌المللی حفاظت را زیر پا می‌گذارد، همان ابتدا جلوی کار را گرفت.
حکم دادگاه در سال ۲۰۲۰ لغو شد و پروژۀ یوزپلنگ با جنجال بسیار و حمایت نارندا مودی، نخست‌وزیر هند راه‌اندازی شد.
اولین گروه– هشت یوزپلنگی که از نامبیا منتقل شدند- سپتامبر گذشته به پارک ملی کونو رسیدند و ۱۲ یوز دیگر در فوریه از آفریقای جنوبی به هند منتقل شدند.
بااین‌همه، اواخر اردیبهشت امسال سه یوزپلنگ کونو و سه تولۀ تازه متولدشده تلف شدند. دو یوزپلنگ بالغ به‌دلیل نارسایی ارگان‌ها و سومین یوز به‌علت جفت‌‌گیری خشونت‌آمیز تلف شد. علت مرگ توله‌ها هنوز مشخص نیست. اگرچه نرخ‌ بقای توله‌ها در طبیعت به‌دلیل شکار توسط شیرها و کفتارها ضعیف است، توله‌هایی که در مناطق حفاظت‌شده متولد می‌شوند، نرخ بقای بالایی دارند.
آدریان توردیف، دامپزشک دانشگاه پرتوریا آفریقای جنوبی و مشاور این پروژه به مجلۀ «نیچر» گفته است که مرگ این سه یوز بالغ باتوجه‌به استرس بالای جابه‌جایی، غیرمنتظره نبود: «واقعیت این است که وقوع چندین تلفات در زمانی کوتاه غیرعادی نیست، چون در دورۀ پرخطر اتفاق افتاده است. وقتی این روند تثبیت شود، وضعیت رو به بهبود می‌رود.»
اما دورانت چنین انتقادی دارد: «کونو پارکی نسبتاً کوچک است که طعمۀ کافی برای یوزپلنگ‌ها ندارد و در برخی موارد، نبود طعمه باعث می‌شود یوزپلنگ‌ها از محدودۀ پارک خارج شوند. این اتفاق رخ داده است، اما به‌نظر می‌رسد که مسئولان غافلگیر شده‌اند. معرفی مجدد گوشتخوار بزرگی مانند یوزپلنگ، شایستۀ تحسین است اما تعداد بالای تلفات در کونو پذیرفتنی نیست. بنابراین، فکر می‌کنم باید در نحوۀ مدیریت پروژۀ یوزپلنگ تجدید نظر شود و معرفی مجدد گونه فعلاً متوقف شود.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر