در نظام برنامهریزی ما، آب و مسایل مربوط به آن به صورت مستقل دیده نمیشود
«نظام هماهنگی غیررسمی» برنامههای آب را فلج میکند
به علاوه هدفهای تعیین شده در نظام برنامهریزی ما محقق نمیشوند و همین موضوع بر انگیزه برنامهنویسی و اجرای برنامه تأثیر میگذارد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰
در نظام برنامهریزی ما، آب و مسایل مربوط به آن به صورت مستقل دیده نمیشود. به علاوه هدفهای تعیین شده در نظام برنامهریزی ما محقق نمیشوند و همین موضوع بر انگیزه برنامهنویسی و اجرای برنامه تأثیر میگذارد. یکی از هدفهایی که گذاشته شده بود، سازماندهی سهسطحی مدیریت آب کشور بود که بهویژه برای کنترل برداشت آب زیرزمینی مورد توجه بود. همچنین «سند آب» نیز یکی دیگر از اهداف بود که باید مسایل حقوق آب را مشخص میکرد و دستاندازیهایی که به آب انجام میشود و بیانضباطیهای موجود در این زمینه را رفع میکرد. تحویل حجمی آب نیز از دیگر اهدافی بود که از برنامه دوم توسعه مشخص شده بود و تاکنون بدون نتیجه مانده است. علاوه بر اینها، ساماندهی نظام بهرهبرداری آب بود که این نظام کماکان بلاتکلیف مانده است. حتی هدفگذاریهایی که درباره مسایل اقتصادی آب انجام شده بود، مانند ارزشگذاری اقتصادی آب، واقعیکردن نرخگذاری آب و ساماندهی شرکتهای آب که هیچکدام از آنها به سرانجام نرسیدند.
همین اتفاقات در برنامه هفتم هم در حال تکرار است. اصولا در نوشتن برنامهها، جهتگیریهایی کلی مشخص میشود که این جهتگیریهای کلی فینفسه هیچ ارزشی ندارند، مگر آنکه برای اجرای آنها پیگیری انجام شود. مهمتر از آن، پیگیری این موضوع است که چرا هدفگذاریهای گذشته انجام نشده است. طبیعتا بدون این پیگیریها نمیتوانیم امیدی به برنامه جدید ببندیم.
در این سالها همواره مهمترین دلیل عدم دستیابی به اهداف برنامهها، ناهماهنگی عنوان شده است. ریشه این ناهماهنگی وجود یک نظام هماهنگی غیررسمی در کشور است که در رأس امور مربوط به آب قرار دارد. در واقع هماهنگیهای ظاهری و رسمی که در قالب برنامه انجام میشود و نشان داده میشود، زیاد جدی گرفته نمیشود. چون نظام هماهنگی غیررسمی بسیار وسیعتر از نظام هماهنگی رسمی است و عملا همین نظام است که بر مسایل مربوط به آب سایه میاندازد و خودش را بر مستندات رسمی برنامهها تحمیل میکند.
به عنوان مثل در برنامه ششم مقرر شده بود که در بخش برداشت آب زیرزمینی، ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش برداشت داشته باشیم. در کنار این تکلیف قانونی، ما طرحهای تامین آب اضافه داشتیم که همین موضوع به تقاضاهای جدید برای آب دامن میزد. به این شکل، تمرکز زیادی به سوی شیرین کردن آب شور و انتقال آب دریا به مسافتهای طولانی سوق پیدا کرد و این به صورت کلی با سیاست کاهش برداشت ۱۱ میلیارد مترمکعب از آبهای زیرزمینی در تعارض بود. چرا که شیرینسازی و انتقال آب شور، به دلیل راحتی در اجرا بر همه برنامههای مربوط به کاهش مصرف غلبه پیدا کرد و آن سیاست کلا فراموش شد.
تا زمانی که نظام هماهنگی غیررسمی در حوزه آب بر نظام هماهنگی رسمی غلبه دارد، نوشتن برنامههای توسعه عملا راه به جایی نمیبرد.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
معاون کمیته امداد کشور:
تلاش میکنیم کودک ترک تحصیل کرده در استان کرمان نداشته باشیم
مرمت و بازسازی «خانه شهر» کرمان به کجا میرسد؟
مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت میکارند
محیط زیست کرمان: غازهای وحشی تلف شده در رفسنجان نمونهگیری میشود
آخرین وضعیت سفر در تعطیلات ۲۲ بهمن
ترافیک سنگین در قشم و گیلان و کمبود جا در بوشهر
۲۷ روز پس از حمله تروریستی کرمان
تعداد مجروحان بستری در بیمارستان به ۷ نفر رسید
شهادت نازنین آچکزهی یکی دیگر از مجروحان حادثه کرمان
۱۷ روز بعد از حادثه تروریستی کرمان
ترکشهایی که امکان خارج کردن آنها نیست
افزایش ۲۶ درصدی مرگهای منتسب به آلودگی هوا در ۱۴۰۱
۲۵ مجروح حادثه تروریستی کرمان همچنان بستریاند
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- تعمیر رطوبت گیر پمپ باد
- دکوراسیون سبک مدرن: توصیه و ایده ها برای خانه شما
- بررسی سه محصول سرمایشی محبوب در فصل گرما
- بهترین تریدهای فارکس: 6 خفنترین تریدر تاریخ فارکس جهان!
- بازی ماکان آریا پارسا در قطب شمال در شعبه زعفرانیه پارس پندار نهاد + ویدیو
- چطور خودمان را برای پروازهای لحظه آخری آماده کنیم؟
- طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت هوایی
- چالشهای رزرو هتل در جزایر جنوب کشور
- بهترین برند چرم ایران کدام برند است؟
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید