پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارز «فرزین» 28 هزار و 500 تومان

«پیام ما» از متن و حاشیه تغییر رئیس بانک مرکزی همزمان با تداوم اوج‌گیری نرخ ارز در کشور گزارش می‌دهد

ارز «فرزین» 28 هزار و 500 تومان

رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات پس از آغاز به کار، از «تثبت نرخ ارز» و «کنترل تورم» سخن گفت و وعده داد تمام نیازهای ارزی در سامانه نیما و بازار مبادله ارزی به قیمت 28 هزار و 500 تومان تامین شود





ارز «فرزین» 28 هزار و 500 تومان

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۸:۴۱

علی صالح‌آبادی حالا پس از یک هفته بسیار دشوار، دیگر رئیس‌ کل بانک مرکزی نیست؛ چه یک دلار ایالات متحده در بازار ارز تهران به قیمت یک ریال جمهوری اسلامی معامله شود، چه این ارز معتبر جهانی با شتابی بارها بیش از آن‌چه این چندماه شاهد بودیم، به رشد نجومی و افسارگسیخته‌اش ادامه دهد. او دیگر جایی در دولت رئیسی ندارد، با وجود اینکه حتی نیمروز چهارشنبه همین هفته‌ای که گذشت، در قامت رئیس‌ کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی و عضو ارشد تیم اقتصادی دولت مقابل خبرنگاران حاضر شد و بار دیگر از عملکرد خود و دولت رئیسی دفاع کرد.

 

خبرگزاری‌ها و منابع خبری دولتی کماکان اصرار دارند که علی صالح‌آبادی به‌خواست خود دولت را ترک کرده و نه با اصرار و فشار غیرسمی رئیس دولت سیزدهم، از سمت ریاست‌ کل بانک مرکزی کناره‌گیری کرده و نه با حکم رسمی رئیس دولت برکنار شده است. این رسانه‌ها در حالی از استعفا و کناره‌گیری خودخواسته علی صالح‌آبادی خبر دادند که از ابتدای فعالیت او راس بانک مرکزی جمهوری اسلامی تا همین پنجشنبه گذشته که بالاخره از دولت کنار رفت، کلامی در نقد عملکردش روی خروجی نفرستادند. آن هم در شرایطی که در این بازه زمانی بیش از یک سال _از نیمه مهرماه ۱۴۰۰ تا دهه نخست دی‌ماه ۱۴۰۱_ بهای خرید و فروش دلار در کشور بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و هفته گذشته حتی از مرز ۴۳ هزار تومان نیز گذشت. دلاری که معروف است روزگاری در حدود ۴، ۵ دهه پیش، تنها ۷ برابر واحد پول رایج مملکت بود، حالا در شرایطی در بازار ارزی کشور، به قیمت بیش از ۴۰ هزار برابر ریال ایران، خرید و فروش می‌شود و همزمان ارزش پول ملی را نیز به همین میزان کاهش می‌دهد که درست یا نادرست، همه امور و شئون معیشت ایرانیان نیز در گروگان قیمت دلار است. معیشتی که حالا سال‌هاست چنان نحیف و ضعیف شده که دشوار بتوان از این تعبیر برای صحبت از آن‌چه در روزمره ایرانیان می‌گذرد، بهره برد.

فرزین البته برخلاف صالح‌آبادی و نیز همچنین برخلاف خاندوزی، از امام‌صادقی‌های دولت رئیسی به حساب نمی‌آید. با این همه اما او از جهتی دیگر به بسیاری از اعضای دولت رئیسی شباهت دارد و آن، اینکه فرزین نیز از مدیران دولت احمدی‌نژاد است که حالا با روی کار آمدن رئیسی، بار دیگر در جایگاه‌های ارشد دولت قرار گرفته است

حالا مسئولیت خطیر اداره این نهاد مهم دولتی بر عهده محمدرضا فرزین است. این خبر را ابتدا سخنگوی بانک مرکزی و وب‌سایت رسمی این نهاد اعلام کرد. مصطفی قمری‌وفا در حالی از موافقت هیات دولت با استعفای صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی خبر داد که هنوز تصویری از نامه و درخواست کناره‌گیری او رویت نشده و آن‌چه رسماً اعلام شده، انتصاب رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی است. پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و حتی انتشار اخبار غیررسمی از برکناری صالح‌آبادی، غروب پنجشنبه گذشته خبرگزاری دولت اعلام کرد که هیات دولت به ریاست ابراهیم رئیسی تشکیل‌ جلسه داده و با رای‌ اعتماد به محمدرضا فرزین، ریاست بانک مرکزی را بر عهده او گذاشته است. در این خبر از جزئیات جلسه هیات دولت و ساعت برگزاری آن و دلایل پایان همکاری صالح‌آبادی با دولت و موافقت هیات دولت با آن‌چه «استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی» تعبیر شده، خبری نبود، اما در عین حال از توصیه‌ای خبر می‌داد که ظاهراً رئیس دولت در جلسه هیات وزیران، خطاب به رئیس‌‌ کل جدید بانک مرکزی مطرح کرده است. توصیه‌ای که برخی منابع خبری آن را «معنادار» و «کنایه‌آمیز» توصیف کردند و معنای کنایی‌اش را به محتوا و دلایل نارضایتی احتمالی رئیسی از رئیس‌ کل پیشین بانک مرکزی ارجاع دادند. رئیسی به رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی توصیه کرده «از همفکری و مشورت همه افراد صاحب‌نظر استفاده کند» و با اشاره به تاکید رئیس دولت سیزدهم بر «ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت» و «اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها» به نقل از رئیسی نوشتند که او خواستار «هماهنگی سیاست‌ها» و «انجام اقدامات منسجم دولت با همراهی همه دستگاه‌ها» شده تا مگر با «کمک نخبگان اقتصادی» و «همراهی مردم فهیم»، روند ناکامی‌های دولت در کنترل تورم و نرخ ارز متوقف شود. جالب آن‌که در سطر پایانی خبر رسمی دولت که تقریبا همه خبرگزاری‌های دولتی و رسانه‌های حامی رئیسی نیز با همان تیتر «انتصاب رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی» و بدون ذکر برکناری یا کناره‌گیری رئیس‌ کل پیشین در تیتر، روی خروجی فرستادند، تاکید شده که «در این جلسه از تلاش‌های علی صالح‌آبادی در دوره تصدی ریاست کل بانک مرکزی تقدیر شده است.»
حالا اما وقتی از این بحث مهم درباره افزایش روزافزون و شدید نرخ دلار و دیگر ارزهای خارجی صحبت شود، بحث درباره عملکرد محمدرضا فرزین خواهد بود، نه علی صالح‌آبادی. بحثی درباره رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی که تقریباً در تمام بازه زمانی یک سال و چند ماهی که صالح‌آبادی رئیس‌ کل بانک مرکزی بود، مدیرعاملی بانک ملی را برعهده داشت. فردی که از سال ۹۲ و همزمان با آغاز به کار حسن روحانی و دولت تدبیر و امید رئیس هیات مدیره بانک کارآفرین بود و از سال ۹۸ به مدیرعاملی این بانک رسید. فرزین البته به تعبیری از همان زمان آغاز به کار دولت رئیسی، از مدیران همران او به حساب می‌آمد و صرفاً انتصاب غروب پنجشنبه راس بانک مرکزی نبود که او را به‌عنوان مطرح کرده است. چه آن‌که حدود یک ماه پس از انتصاب صالح‌آبادی به‌عنوان رئیس‌ کل بانک مرکزی، فرزین با حکم یکی از دیگر اعضای ارشد تیم اقتصادی دولت در رده مدیران ارشد دولتی قرار گرفت؛ زمانی که احسان خاندوزی در آبان‌ماه ۱۴۰۰ و در یکی از همان نخستین انتصاباتش به‌عنوان وزیر اقتصاد دولت رئیسی، فرزین را به مدیرعاملی بانک ملی منصوب کرد.
فرزین برخلاف صالح‌آبادی و نیز همچنین برخلاف خاندوزی، از امام‌صادقی‌های دولت رئیسی به حساب نمی‌آید. او فارغ‌تحصیل رشته اقتصاد نظری در دانشگاه شهیدبهشتی است و مدرک کارشناسی ارشدش را در گرایش اقتصادسنجی از دانشگاه تهران و دکترایش را نیز در گرایش بخش عمومی و تجارت جهانی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده است. با این همه او از جهتی دیگر به بسیاری از اعضای دولت رئیسی شباهت دارد و آن، این‌که او نیز از مدیران دولت احمدی‌نژاد است که حالا با روی کار آمدن رئیسی، بار دیگر در جایگاه‌های ارشد دولت قرار گرفته است. او که از نیمه سال ۸۸ و ادامه ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با آغاز دولت دهم، با حکم محمدمهدی زاهدی‌وفا به‌عنوان معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت احمدی‌نژاد مشغول به‌کار شد، تا اواخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد یعنی تا سال ۹۱ نیز در این سمت باقی ماند و پس از آن، یعنی از همان سال ۹۱ تا پیش از آغاز به کار دولت روحانی در نیمه ۹۲، به‌عنوان رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی به همکاری با دولت احمدی‌نژاد پرداخت. او در عین حال، نماینده احمدی‌نژاد در شورای پول و اعتبار نیز بود و حالا در شرایطی ریاست‌ کل بانک مرکزی دولت رئیسی را برعهده گرفته که در نخستین اظهارنظر رسمی خود در این مقام جدید، گفته نرخ دلار در سامانه نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شده است. نرخی که در حال حاضر بیش از هزار تومان بیشتر از آن است که فرزین «تثبیت‌شده» خوانده است. محمدرضا فرزین همچنین با این وعده که «ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد»، گفته «با کنترل تورم و ارز، معیشت مردم را تامین خواهیم کرد.» او همچنین در حالی گفته «تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد» که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، این تنها «برکناری صالح‌آبادی» نبود که هر از گاه به‌طور غیر رسمی به گوش می‌رسید و علاوه‌بر اخباری در این رابطه _که البته تا همین اواخر نیز با تکذیب صالح‌آبادی مواجه می‌شد_ همچنین اخباری در خصوص خداحافظی قریب‌الوقوع مسعود میرکاظمی از ریاست بر سازمان برنامه و بودجه و استیضاح چند نفر از دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله احسان خاندوزی و رضا فاطمی‌امین، وزیران اقتصاد و صمت نیز بارها منتشر شده است. اخباری غیررسمی که حالا باتوجه به تایید یکی از آنها، برخی ناظران معتقدند احتمال تغییرات بیشتر در تیم اقتصادی دولت، دور از انتظار نبوده و تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی دولت رئیسی، آخرین تغییر نخواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر