پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سفرهای قالیباف؛ برداشت دوم

«پیام‌ما» به بهانه نخستین سفر استانی رئیس مجلس در سال ۱۴۰۱ از «نظارت میدانی» قالیباف گزارش می‌دهد؛

سفرهای قالیباف؛ برداشت دوم

رئیس مجلس که در حالی دومین سفر استانی‌اش از زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد رفت که تا پیش از انتخابات، دست‌کم 6 بار به سفر استانی رفته بود





سفرهای قالیباف؛ برداشت دوم

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس مجلس انقلابی روز گذشته در حالی در دومین سفر استانی خود از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و نیز در نخستین سفر استانی در سال جاری راهی استان کم‌تر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد شد که تا پیش از برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، دست‌کم ۹ سفر استانی را در دستور کار خود داشت.

 

اگر امروز نام محمدباقر قالیباف را کنار عبارت «سفر» در گوگل جستجو کنید، احتمالاً بیش از اخبار مربوط به «سفرهای رئیس مجلس»، با لینک خبرهایی مواجه خواهید شد که در پی افشای ماجرای سفر جنجالی همسر و دختر رئیس مجلس به ترکیه روی خروجی رسانه‌ها رفت و با کلیدواژه «سیسمونی‌گیت» حاشیه‌هایی را برای قالیباف ایجاد کرد. حال آن‌که نتایج جستجوی این دو واژه «قالیباف» و «سفر» در گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اینترنتی تا همین یکی، دو ماه پیش، یکسر متفاوت بود. زمانی که کسی از «سیسمونی‌گیت» صحبت می‌کرد و اگر از «سفر قالیباف» صحبت می‌شد، ذهن ناظران به سمت خبرها و گزارش‌هایی می‌رفت که نزدیکان و تیم رسانه‌ای رئیس مجلس انقلابی با شعار «نظارت میدانی» نشر و بازنشر می‌کردند. کارزار رسانه‌ای که به‌خصوص در بازه زمانی چند ماهه از زمان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و آغاز به کار این مجلس تا روزهای پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با قدرت فعال بود و البته همزمان منتقدان این سفرهای گاه و بی‌گاه رئیس مجلس که معتقد بودند انگیزه سفرهای قالیباف نه آن‌چه او و نزدیکانش می‌گویند، بلکه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم است. این ادعا البته وقتی قالیباف به‌رغم ماه‌ها گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها، از اعلام کاندیداتوری خودداری کرد، دست‌کم در ظاهر امر رد شد اما نحوه و به‌خصوص زمان اعلام رسمی عدم کاندیداتوری قالیباف باعث شد طیفی از آن منتقدان سفرهای استانی قالیباف بر نظراتشان در باره این سفرها پافشاری و استدلال کنند که اگر قالیباف در نهایت از ورود به عرصه انتخابات خودداری کرد، صرفاً به این دلیل بود که ابراهیم رئیسی پس از دست‌کم دو نوبت تکذیب صریح کاندیداتوری خود وارد گود رقابت شد و قالیباف از آن‌جا که می‌دانست درصورت کاندیداتوری رئیسی، قادر نخواهد بود اصولگرایان را پشت خود بسیج کند و کاندیدای مورداجماع جناح راست نخواهد بود، به ناگزیر از ورود به صحنه انتخابات پرهیز کرد. این ادعا اما به‌خصوص وقتی تقویت شد که در ماه‌های پس از برگزاری انتخابات، دیگر خبری از آن سفرهای گاه و بی‌گاه نبود. تا جایی که قالیباف در حدود ۸، ۹ ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۰ از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تا پایان اسفندماه آن سال، جز یک سفر استانی، هیچ سفری را دست‌کم به این شکل و شمایل در دستورکار نداشت و در ادامه مسیر نیز با ورود به سال نوی خورشیدی تا پایان بهار ۱۴۰۱ خبری از آن سفرهای استانی نبود.

نگاهی به بودجه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ یعنی همان سالی که بیشترین تعداد سفرهای رئیس مجلس انجام شد، نشان می‌دهد این نهاد بودجه‌ای معادل ۱۸۴ میلیارد تومان به طور مشخص به منظور «نظارت بر امور کشور» در اختیار دارد. آن هم در حالی که در «قانون بودجه»، ردیفی تحت عنوان سفرهای نمایندگان پیش‌بینی نشده است

قالیباف البته دیروز بالاخره نخستین سفر استانی‌اش در سال ۱۴۰۱ را به انجام رسانده و به این منظور راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شده است. جالب آن‌که او بدو ورود به این استان در تشریح برنامه‌های سفر نظارت ستادی خود گفته است: «مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.» آن هم در حالی که برخی از همان منتقدان روزهای نه چندان دور قالیباف و سفرهای استانی‌اش، از حدود یکی، دو ماه پیش با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم که قرار است اسفندماه سال آینده برگزار شود، از این می‌گویند که هرچه به موعد برگزاری این انتخابات نزدیک‌تر شویم، احتمالا باید بیشتر و بیشتر شاهد انتقادهای مجلسی‌ها از دولتمردان باشیم. کما اینکه بالاخره پس از آنکه مجلس یازدهم نیمی از عمر خود را سپری کرد و حالا دو ماهی هست که وارد اجلاسیه سوم شده، بالاخره نخستین استیضاح مجلس یازدهم به جریان افتاد. هرچند این استیضاح نیز در نهایت به‌رغم اصرار نزدیک به دو برابر حد نصاب اعلام‌وصول استیضاح وزیران، با رایزنی‌هایی که قالیباف راساً انجام داد و میانجی‌گری او میان دولت و نمایندگان متقاضی استیضاح، دست‌کم ۲ ماهی به تعویق افتاد.
فارغ از غائله آن استیضاح اما حالا رئیس مجلس درحالی در بدو ورود به مقصد نخستین سفر استانی خود در سال ۱۴۰۱، از آغاز «دور دوم سفرهای نظارتی» خود خبر داده که به نظر می‌رسد از این پس و طی ماه‌های آینده باید بار دیگر منتظر سفرهای نظارتی و استانی قالیباف باشیم. آن هم در حالی که وقتی سفرهای ماه‌های منتهی به انتخابات قالیباف با انتقاد طیفی از ناظران مواجه شد، از جمله هزینه‌های این سفرها نیز زیر ذره‌بین رسانه‌ها رفت. به‌خصوص وقتی برخی از منابع رسانه‌ای از هزینه‌های یکی از این سفرهای استانی پرده برداشته و به‌عنوان نمونه در یک فقره مدعی شدند که «تیم همراه قالیباف را در سفر به استان خوزستان، ۱۵۰ نفر شامل مشاوران، تیم اداری و خبری مجلس، خبرنگاران و مستندسازان، روسای کمیسیون‌های عمران و انرژی، اعضای مجمع نمایندگان استان و محافظان» تشکیل داده‌اند. این در حالی بود که علاوه بر هزینه ایاب و ذهاب و خورد و خوراک و… این ۱۵۰ نفر، به طور طبیعی جمع گسترده‌ای از مقام‌های سیاسی، امنیتی، انتظامی و اداری استان نیز برای ارائه سرویس به این ۱۵۰ نفر در آماده‌باش بوده‌اند و حضور آن‌ها در این ماموریت نیز هزینه‌هایی در بر دارد که از محل بودجه‌های دولتی و عمومی تامین می‌شوند.

قالیباف دیروز بالاخره نخستین سفر استانی‌اش در سال ۱۴۰۱ را به انجام رساند و بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد، در تشریح برنامه‌های سفر نظارت ستادی خود گفت: مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است

اخباری که باعث شد بار دیگر این پرسش نیز به میان بیاید که محل تامین هزینه این سفرهای استانی کجاست و در حالی که می‌دانیم بخشی از هزینه این سفرها از بودجه‌ دستگاه‌های دولتی و عمومی محلی تامین می‌شود اما این نکته نیز مطرح است که احتمالا عمده هزینه سفرها باید از محل بودجه مجلس شورای اسلامی و بودجه در اختیار رئیس مجلس تامین شود. این در حالی است که نگاهی به بودجه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ یعنی همان سالی که بیشترین تعداد سفرهای رئیس مجلس انجام شد، نشان می‌دهد این نهاد بودجه‌ای معادل ۱۸۴ میلیارد تومان به طور مشخص به منظور «نظارت بر امور کشور» در اختیار دارد. آن هم در حالی که در «قانون بودجه»، ردیفی تحت عنوان سفرهای نمایندگان پیش‌بینی نشده است. با این حساب بودجه سفرهای قالیباف احتمالا از محل همان ۱۸۴ میلیاردی تامین می‌شد که به منظور نظارت بر امور کشور در اختیار مجلس قرار داشت. بجز این البته معمولا روسای قوای سه‌گانه بودجه در اختیاری نیز به صورت تن‌خواه دارند که البته روشن نیست این مبلغ در قانون بودجه سال ۱۳۹۹کل کشور چقدر بوده و شاید تنها منبعی که در این مورد در اختیار داریم، اظهارات یکی از نمایندگان ادوار مجلس است. حسن کامران که پس از سال‌ها حضور در پارلمان، در قامت نماینده اصفهان در مجلس دهم در این رابطه اظهارنظر می‌کرد، در آن مقطع گفته بود: «بودجه در اختیار رئیس مجلس که نظارتی هم بر نحوه هزینه‌کرد آن وجود ندارد، معادل ۵۰ میلیارد تومان است.»
حال با یک حساب سرانگشتی و لحاظ کردن نرخ تورم و میزان افزایش تورم در این ۲ سال، به این نتیجه رسید که این اعداد و ارقام در سفر اخیر رئیس مجلس به استان کمتر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد علی‌القاعده به‌مراتب بیشتر از این حرف‌هاست.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر