پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آمار بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب‌ به آلودگی هوا در ایران

آمار بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب‌ به آلودگی هوا در ایران





آمار بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب‌  به آلودگی هوا در ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آمار بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب‌ به آلودگی هوا در ایران را تشریح کرد.
عباس شاهسونی به ایسنا گفت: تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه به طور میانگین ۱۱ هزار و ۱۲۹ نفر بود. در تهران به طور میانگین مرگ ۳۷۵۱ نفر در این ارتباط در سال ۱۳۹۹ رخ داده است. نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین جزء «مرگ کل منتسب به ذرات معلق» در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۷.۵۱ درصد بود که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، زابل، خرم‌آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد‌و‌غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه به‌طور میانگین ۱۱ هزار و ۱۲۹ نفر بوده است

او با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر شکل‌گیری مرگ‌ومیر ناشی از بیماری انسداد ریوی افزود: تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به همین مورد در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۵۱۹ نفر بوده است. در تهران این رقم ۱۲۳ نفر گزارش شده است. به طور میانگین جزء مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۱.۱۹ درصد است که در شهرهایی نظیر اهواز، زابل، خرم‌آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.
شاهسونی تاکید کرد: میانگین تعداد مرگ به علت سرطان ریه در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در مجموع این شهرها ۲۹۸ نفر بوده و میانگین آن در تهران ۱۱۲نفر است. بنابراین جزء مرگ به علت سرطان ریه منتسب به ذرات معلق در کشور به طور میانگین ۹.۳۹درصد و در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، زابل، خرم‌آباد بالاتر از میانگین است.
او با بیان اینکه میانگین تعداد مرگ در سال ۱۳۹۹ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق ۴۲۵۵ نفر بوده،‌ افزود: این آمار در تهران به‌طور میانگین ۱۲۵۱ نفر بوده است. جزء مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۴.۲۸درصد و در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، کرج، یزد، آبادان و دزفول بالاتر از میانگین بوده است.
او افزود: میانگین تعداد مرگ به علت سکته مغزی در سال ۱۳۹۹ نیز ۱۷۳۴ نفر گزارش شده است و در تهران ۶۳۲ نفر بوده است. در این سال جزء مرگ به این علت برابر با ۱۴.۳۴درصد بوده که در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، یزد، زابل، خرم‌آباد، آبادان و دزفول بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر