پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «تیمچه حاجب‌الدوله» درآتش

30 باب مغازه در بازار تهران دچار حریق شدند و یک نفر هم مصدوم شد

«تیمچه حاجب‌الدوله» درآتش





«تیمچه حاجب‌الدوله» درآتش

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۲:۱۱

هفت و سی و هشت دقیقه صبح دیروز، ۲۳ بهمن‌ماه، تیمچه حاجب‌الدوله در بازار بزرگ تهران آتش گرفت. زبانه‌های آتش آنچنان گسترده بود که ۷ ایستگاه آتش‌نشانی را در محل مستقر کرد. مشاهدات اولیه مسئولان شهرداری تهران خبر از آتش‌سوزی بیش از ۳۰ حجره در این محدوده را می‌داد. آخرین خبرها از مصدومیت یک نفر بر اثر آتش‌سوزی دیروز حکایت دارد. مصدومیت یک نفر در محدوده‌ای که همواره نسبت به ناامنی و لزوم ایمن‌سازی آن هشدارهای لازم داده شده است.

دیروز بخشی از بازار تهران در حریق سوخت؛ تیمچه حاجب‌الدوله یکی از بخش‌های تاریخی بازار بزرگ تهران. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که دست کم ۳۰ باب مغازه در این محدوده دچار حریق شدند. او با تاکید بر اینکه ساختمان‌های این محدوده دو طبقه بودند، گفت: درب تمام مغازه‌ها قفل بود و بر اساس آن چیزی که به چشم دیده می‌شود حداقل ۳۰ باب مغازه دچار حریق شدند. بسیاری از دیواره و شیشه‌ها تخریب شد و پایین ریخته است. این تیمچه از سراهای قدیمی بازار است و شیشه‌های سقف در لحظات اولیه شکسته بود.
یحیی طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران نیز در گفت‌‌وگو با ایسنا خبر از مصدومیت یک نفر و انتقال او به بیمارستان شهدای یافت‌آباد داده است. شعله‌های آتش ساعاتی بعد از حادثه اطفا شد و بنا به گفته ملی نیروهای آتش نشانی در چند ایستگاه محل حادثه را لکه‌گیری کردند. غیر از آتش‌نشانی، سرپرست میراث فرهنگی استان تهران نیز به تیمچه بازار رفت تا میزان خسارت‌های احتمالی را بررسی و ارزیابی کند.
محسن سعادتی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران هم درباره آخرین خسارات وارده گفته است: هنوز زود است خسارات واردشده به تیمچه تاریخی حاجب‌الدوله اعلام شود و زمان می‌برد. منتظر گزارش و برآورد آتش‌نشانی هستیم.
تیمچه حاجب‌الدوله که امروز در آتش سوخت یکی از بازارچه‌های اطراف سبزه میدان است. آنطور که ایسنا نوشته است، قدمت این بازار به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و حاج علی خان حاجب‌الدوله آن را ساخته است. تیمچه‌ای که به تازگی سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت و بازسازی کرده بود. در سال‌های اخیر اما چندباری نسبت به احتمال آتش‌سوزی و تخریب بازار تهران هشدار داده شده است.
۱۶ آبان امسال، زهرا شمس‌احسان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به ناامنی بازار تهران تذکر داد و گفت: بازار بزرگ تهران به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری- اقتصادی دارای سه شاخصه فرسودگی مفرط، تراکم شدید جمعیت مراجعه کننده و فعال و همچنین بورس فعالیت‌های حاوی پتانسیل برای حریق است.به گفته او مساحت ۱۱۲ هکتاری بازار تهران حدود ۰.۲ درصدی از کل مساحت تهران است: واقعیت آن است که بازار تهران دچار فرسودگی مفرط است. به این معنا که 72درصد بناها بیش از 30 سال و 48درصد بناها بیش از 50 سال عمر دارند. از مهم ترین مسائل و مصائب بازار تهران، فقر شدید فضاهای رو باز و نفوذناپذیری معابر است. همچنین با توجه به قدمت 200 ساله بازار در حال حاضر بخش قابل توجهی از سیم کشی‌های موجود مستهلک شده و در حوزه لوله‌کشی آب نیز بخش زیادی از ظرفیت‌های کنونی حالت پوسیده پیدا کرده است. بنابراین در حال حاضر میزان مهار حریق در مواقع آتش‌سوزی جهت جلوگیری از سرایت آن به اماکن مجاور به یکی از نگرانی‌های جدی مبدل شده است.
به گفته شمس احسان، براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک در معابر عمومی به عهده شهرداری‌هاست: بنابراین ضروریست در قالب مدیریت یکپارچه با عاملیت شهرداری، اقداماتی فوریت دار مانند صدور یا تمدید پروانه کسب به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمندسازی اطفای حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار، اعتمادسازی میان بازاریان و مدیریت شهری، ارائه مشوق برای ترغیب بازاریان، نوسازی شبکه و زیرساخت‌های موجود و… در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد همچنین باتوجه به اهمیت بازار به عنوان قلب اقتصادی ایران و لطمات جبران ناپذیر آن در مواقع بروز بحران از شهردار محترم تهران تقاضا دارم، هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت داده و در قالب برنامه مشخص نسبت به کاهش خطرات بالقوه این پهنه اقدام کنند.
سال گذشته هم روزنامه پیام‌ما، در گزارشی به موضوع ناایمن بودن بازار و محدوده تاریخی منطقه ۱۲ تهران پرداخت. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر تهران مشکل ایمن‌سازی بازار تهران را مسائل حقوقی و مالکیت بناها می‌دانست: «عمدتا واحدهای کسب و پیشه و تجاری که در بازار تهران، به صورت سرقفلی واگذار شده‌اند و صاحبان سرقفلی نگران هستند که بعد از تخلیه واحدها و ایمن‌سازی توسط مالک یا شهرداری یا سایر ارکان تصمیم‌گیر، موضوع مالکیت آن‌ها زیر سوال رود.» او درباره چرایی عدم ایمن سازی ساختمان‌های تاریخی نیز گفته بود: «عموما ساختمان‌هایی که دارای ارزش تاریخی و میراثی هستند، مشکلاتی از جمله انحصار وراثت و یا نقص و عدم بروزرسانی اسناد مالکیت دارند که بر اساس قوانین موجود در شهرداری، دریافت پروانه را با مشکل مواجه می‌کند. از طرفی هم طی فرآیندهای بروکراتیک و طولانی ممکن است منجر به از دست رفتن این بناها شود.» سالاری معتقد است در این زمینه هم باید دادستانی تهران ورود کند و از توسعه‌گر بنا تعهد بگیرد: «دادستانی تهران می‌تواند مبتنی بر حقوق عمومی و صیانت از بناهای تاریخی به شهرداری‌ها اجازه صدور مجوز برای احیا و مرمت را بدهد، البته توسعه‌گر هم باید تعهدات لازم را در این خصوص بدهد.»
آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند، سال ۸۹ نیز شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، بازار تهران را باهدف صیانت از حریم آن در فهرست میراث درخطر قرار داد. براساس مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی بازار تهران از نظر توسعه نامتعارف فضاهای تجاری، حذف فضاهای عمومی، وجود زوائد و الحاقات غیرضروری، ناهنجاری‌های بصری و از طرفی وضعیت نابسامان سیستم تهویه و اطفای حریق در معرض تهدید جدی قرار داشت. تهدیدی که همچنان بازار تهران و مناطق تاریخی منطقه ۱۲ تهران و ساختمان‌های تجاری و عظیم پایتخت را تهدید می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر