پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه شهرداران تهران تخریب شد

وعده تخریب نشدن عمارت اقدسیه عملی نشد

خانه شهرداران تهران تخریب شد

پیروز حناچی، شهردار سابق تهران وعده داده بود که این خانه به کسی فروخته می‌شود که آن را تخریب نکند





خانه شهرداران تهران تخریب شد

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۳۵

پیام ما/ عمارت گلستان در خیابان اقدسیه تهران سرانجام تخریب شد. عمارتی ملقب به خانه شهرداران تهران که مرکز ارتباطات شهرداری تهران واگذار شده بود، در زمستان سال ۹۸ یعنی در دوره‌ای که پیروز حناچی، شهردار تهران بود، فروخته شد. حناچی و تیم رسانه‌ای او به خبرنگاران وعده داده بودند که این خانه در صورت فروش تخریب نمی‌شود، وعده‌ای که بعد از فروش ملک باطل شده و حالا این خانه دو طبقه براساس پهنه‌ی طرح تفضیلی‌اش، به ساختمانی ۵ طبقه تبدیل می‌شود.

معماری خانه اقدسیه یا همان عمارت گلستان متعلق به دوره پهلوی دوم است. خانه‌ای که بنا بر اطلاعات درج شده در سایت سفرنویس خانه محمد ظهیری بوده است. ظهیری از موسسان اولیه کانون مهندسین ایران بود و پس از تشکیل سازمان آب تهران، مدیر اداری این سازمان شد. ظهیری بعد از سال ۴۲ و تشکیل وزارت آب و برق معاون اداری و معاون پارلمانی این وزارتخانه نیز بود. او پس از زلزله سال ۵۶ چهارمحال‌وبختیاری از طرف فرح پهلوی مسئول بازسازی مناطق زلزله زده این استان می‌شود.
محمد ظهیری که بعضی می‌گویند پیگیری‌های او سبب شد تا خطوط انتقال برق از جنوب ابتدا به ملایر، زادگاه او برسد، تمام اموال خود را وقف کرده بود. او در سال ۴۸ خانه‌ای قدیمی در اقدسیه تهران خرید و خانه‌ای ۱۲۰۰ متری را اوایل دهه ۴۰ با تزئینات منحصر به فرد بنا می‌کند. کارشناسان میراث فرهنگی تزئینات داخلی بنا را نزدیک به دوران قاجاری می‌دانند. محمدرضا درودی، دبیر کمیته میراث فرهنگی شورای پنجم شهر تهران سال ۹۸ درباره این بنا گفته بود: این عمارت دارای معماری زیبا که به احتمال زیاد متعلق به پهلوی دوم است، دارد. عمارت در حال حاضر خالی از اثاث است و گفته می‌شود اثاثیه‌های ارزشمندی داشته که به انبار منتقل شده است. در حال حاضر تنها لوسترهای آن بر جای مانده که در صورت جداسازی آن از سقف، احتمال ریزش بخشی از سقف وجود داشت. اما ملک، ملکی فاخر و زیباست و از لحاظ میراثی ارزشمند است.
خانه متعلق به کدام نهاد بود؟
این خانه اما محل زندگی شهرداران تهران بوده است. خانه‌ای که البته ملک مدنی و محمود احمدی‌نژاد حاضر به زندگی در آن نشدند و به گواه سایت‌های اصولگرا الویری در آن زندگی کرده است. احمدی‌نژاد با بیان اینکه خانه خودم بهتر از این عمارت است، این خانه را به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران واگذار کرد. این خانه مدتی بعد دبیرخانه فیلم شهر شد. خانه شهرداران زمانی هم مکانی برای ملاقات‌های خارجی مدیران شهری بود. خبرگزاری مهر سال ۹۸ درباره این بنا نوشت: بخشی از خانه تبدیل به مهمانسرایی برای میهمانان ویژه و خارجی می‌شود. آنها که از تاریخ این خانه اطلاع دارند می‌گویند گاهی پروفسور سمیعی که به تهران می‌آمد شهرداری در این خانه از او میزبانی می‌کرد اما بیشتر محل گفتگوهای مدیران شهری با میهمانان خارجی بوده است. این عمارت حدود ۵۰۰ متر زیربنا دارد با حیاط نزدیک به ۲۰۰ متر و زیرزمینی که مجهز به وسایل ورزشی است. در طبقه اول آن می‌توان یک اجتماع ۴۰ نفره را میزبانی کرد.
در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف این خانه به مرکز ارتباطات شهرداری تهران واگذار شد. بعد از شهرداری قالیباف، محمدعلی نجفی، اولین شهردار اصلاح‌طلبان نیز از این خانه بازدید و بازسازی‌هایی در آن انجام داد. سال ۹۸ و در دوره شهرداری پیروز حناچی، شهردار شهرساز تهران اما اثاثیه‌های این خانه به ناگاه تخلیه شد و اعلام شد که این خانه در لیست خانه‌های فروشی شهرداری تهران قرار گرفته است. خانه‌ای که البته ثبت ملی نبود اما جزو دارایی‌های شهر بود. فروش این خانه بدون اطلاع اعضای شورای پنجم شهر تهران بود. اعضای شورا همچنین اعلام کرده بودند که با فروش آن مخالفند. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم همان روزها به رسانه‌ها گفته بود: در فرآیند تصویب بودجه سال جاری و سال گذشته پیشنهادی مطرح و مصوب شد مبنی بر اینکه شهرداری تهران لیستی از املاکی که قصد فروش دارد را به شورا ارائه کند و شورا در بازه محدودی که آیا این املاک به فروش بروند یا نرود تصمیم‌گیری کند و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. اما تا آنجا که من در جریان هستم تاکنون چنین لیستی به شورا ارائه نشده که در خصوص آن تشکیل جلسه شود.
محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم نیز با بیان اینکه باید لیست املاک فروش هر سال به شورا آورده شود به ایسنا گفته بود: ما تلاش می‌کنیم دارایی‌های شهرداری را با تبدیل وضعیت و ارزش افزوده کاهش ریسک دهیم و بر دارایی‌ها بیافزاییم برخی از آپارتمان‌ها و املاک خرد شهرداری ممکن است با پیمانکاران طلبکار تهاتر شود اما املاک ارزشمند و تاریخی ابداً در لیست فروش قرار ندارند و در صورت پیشنهاد شورا با این موضوع مخالف است.
خانه شهرداران ۸۱ میلیارد تومان فروخته شد
بعد از خبری شدن موضوع، روابط‌عمومی سابق شهرداری تهران بازدیدی هم برای خبرنگاران ترتیب داد. بازدیدی که در آن تاکید بر میراثی نبود و ارزشمند نبودن این خانه رویداد محور می‌شد. زمستان ۹۸ اقدامات لازم در خصوص انتقال و تزریق صددرصد نقدینگی اخذ شده و از فروش ملک یاد شده از طرف معاونت مالی و اقتصاد شهر وقت به معاونت فنی عمران وقت داده شود. این نامه به امضای کاظمی رئیس دفتر وقت شهردار تهران و معاون مالی اداری و عمران وقت شهرداری تهران رسید. اسفند ۹۸ اما خانه شهرداران فروش رفت. ملک اقدسیه با قیمت پایه ۸۱ میلیارد تومان بدون پیش شرط به مزایده گذاشته شد. خبرگزاری فارس در اینباره نوشته است: در مزایده شهرداری در اسفند 98 آمده است که ملک عمارت اقدسیه با مساحت 848.3 متر است و مساحت اعیان 1268 متر و با قیمت پایه 81 میلیارد تومان به فروش می‌رسد و تنها شرطی که شهرداری برای فروش این ملک گذاشت این بود که با شرط 50 درصد نقد و 50 درصد در اقساط شش ماهه باشد. این مزایده در حالی برگزار شد که پیروز حناچی، شهردار تهران مدتی قبل وعده داده بود که خانه به کسی فروخته می‌شود که آن را تخریب نکند. قیمت پایه‌ای ملک اما بنا به گفته حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یک چهارم قیمت واقعی اعلام شده بود. او در تذکری تاکید کرد: ملکی حدوداً 800 متر در منطقه یک که قبلاً مفصل در مورد آن بحث شده قیمت پایه آن یک چهارم قیمت واقعی اعلام شده است و برای پیشگیری از شائبه‌های این چنینی شهرداری باید قیمت پایه ملک را اعلام کند.
در روزهای اخیر اما برخی کانال‌ها خبر از تخریب عمارت گلستان می‌دهند. خبرگزاری فارس نیز دیروز در گزارشی نوشت که مالک فعلی خانه شهرداران در حال تخریب آن است. خانه‌ای متعلق به شهر و شهروندان تهرانی که براساس پهنه و ضوابط طرح تفصیلی خانه‌ای ۵ طبقه خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر