پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پاییز آلوده کلانشهرها

گزارش روزنامه پیام‌ما از آلودگی هوا در پاییز سپری شده

پاییز آلوده کلانشهرها

عضو شورای شهر تهران: وزش باد ، به همه مصوبات و تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران جامه عمل پوشاند تهران در پاییز سپری شده ۴۳ روز هوای قابل قبول داشته است بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهر اصفهان هم پاییز امسال هوای پاک نداشت





۴ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام‌ما / «مدیریت باد و بارانی» اصطلاحی است که بعد از کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها بعد از وزش باد و بارش باران از زبان شهروندان شنیده می‌شود. اصطلاحی که ریشه کلماتش به گفته‌های مسئولان باز می‌گردد. اول بار عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۶ از شهروندان خواست تا «دعا کنند باد بیاید» و دومین بار این پیروز حناچی، شهردار سابق تهران بود که در سال ۹۸ گفته بود «اگر باد بوزد، هوا خوب می‌شود». باد و باران امسال هم به داد هوای پایتخت و سایر کلان‌شهرهای همیشه آلوده ایران رسیدند. واقعیتی که حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز به آن اعتراف کرد. علی‌اصغر قائمی در توییتر نوشت: «سپاس و شکر بی‌نهایت خداوند تبارک و تعالی را که با وزش باد ، به همه مصوبات و تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران جامه عمل پوشاند. ای کاش نماینده‌ای از ساحت قدس ربوبی، عضو کمیته مذکور بود.» پاییز امسال تهران با ذرات آلاینده و غبار آغاز شد اما در نهایت باد و باران هوای پایتخت را در روز بعد از یلدا صاف و بدون آلاینده کردند. بررسی‌های روزنامه «پیام ما» از داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در ۵ سال اخیر وضعیت هوای تهران در پاییز متغیر بوده است.

پاییز امسال که با آلودگی هوا آغاز شده بود با آلودگی هوا هم تمام شد. داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که شهر تهران در ۹۰ روز اخیر ۴۳ روز هوای قابل قبول داشته است.
۴۲ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است و ۵ روز هم هوای برای تمام گروه‌ها ناسالم بوده است. ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون در پاییز سپری شده، ۴۷ روز از هوای پایتخت را آلوده نگهداشتند. آنطور که اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون که شامل گردوغبار بودند نیز ۳ روز هوای تهران را آلوده کرده بودند. بارندگی‌ و باد اما نتوانست هیچ روزی هوای تهران را پاک کند.
این داده‌ها درحالی گزارش شده که تهران در پاییز گذشته ۵۱ روز هوای قابل قبول داشته و شهروندان در گروه حساس تنها ۳۱ روز هوای ناسالم تنفس کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تهران در پاییز سال گذشته نیز هوای پاک نداشته است. آلودگی هوا پاییز پارسال از ۲۰ مهر آغاز شد و روزهای ابتدایی مهر هوا آلوده نبود.
بررسی‌های «پیام‌ما» از داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاییز سال ۹۸ نیز نشان می‌دهد که دو سال پیش تهران در این زمان ۵۸ روز هوای قابل قبول داشته و ۲۹ روز هم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است. ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون نیز ۳ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها در تهران رقم زده بودند. این آمار درحالیست که تهران در پاییز سال ۹۷، هفت روز هوای پاک هم داشته است.
آنطور که از داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روشن است، پایتخت در پاییز سال ۹۷، ۶۸ روز هوای قابل قبول داشته و ۱۵ روز هم هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. آمار پایینی که احتمالا وزش باد و باران هم در آن دخیل بوده است. پایین بودن دقت سنجش هم از دلایل دیگری است که موجب بالا رفتن آمار روزهای آلوده در تهران شده است.
مساله‌ای که محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با روزنامه پیام‌ما به آن اشاره کرد و گفته بود: «در سال‌های اخیر اتفاقی که افتاد، سختگیرانه‌تر شدن استاندارد بعضی از آلاینده‌ها مانند پی‌ام دو و نیم بود. سختگیرانه‌تر شدن یعنی اینکه تعداد روزهای پاک را کم می‌کرد و به تعداد روزهای قابل قبول اضافه می‌کرد و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس را کم می‌کرد و به تعداد روزهای ناسالم اضافه می‌کرد.» مقایسه‌ها در سال ۹۶ نیز از پاک بودن ۳ روزه هوای تهران در پاییز حکایت دارد. پاییز سال ۹۶ نیز تهرانی‌ها ۴۴ روز هوای قابل قبول، ۳۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز هوای ناسالم تنفس کردند. آماری که مسبب آن ذرات آلاینده کوچکتر از دو و نیم میکرون بود.
آلودگی هوا در اراک و اصفهان
پاییز سپری شده، برای کلان‌شهرهای دیگر نیز هوای پاک نداشت. اصفهان نیز پاییز امسال را با آلودگی آغاز کرد. این شهر با وجود بارندگی و وزش باد مقطعی هوای پاک نداشت و آنطور که بررسی‌ها ایستگاه‌های پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان نشان می‌دهد، اصفهان در بازه زمانی ۴۵ روزه شاخص‌های نارنجی رنگ داشته است.
هوای اصفهان همچنین در ۱۸ آذر امسال در وضعیت قرمز قرار گرفت و برای تمام شهروندان ناسالم شد. وضعیتی که البته در ۲۱ آذر نیز تکرار شد و شاخص‌ها با میانگین ۱۶۸ وضعیت قرمز را برای تمام شهروندان رقم زدند. البته با وجود باد و باران، آلاینده‌ها به اصفهان بازگشتند و آنطور که کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان دیروز به خبرگزاری مهر گفته است، شاخص کیفی روی عدد ۱۰۲ قرار دارد و وضعیت هوا در این شهر نارنجی است. آلودگی هوا در اراک و شازند نیز سناریوهای یکسانی دارد. پاییز امسال هم این دو شهر جزو شهرهای همواره آلوده بودند و در ۱۷ آذر هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم اعلام شد. خبری که در روزهای دیگر پاییز امسال هم تکرار شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر