نقد امیر عابدین پور بر فیلم خداحافظی طولانی به مناسبت حضورش در شبکه نمایش خانگی خداحافظ رفیق
۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۱۶
نقد امیر عابدین پور بر فیلم خداحافظی طولانی به مناسبت حضورش در شبکه نمایش خانگی
خداحافظ رفیق
فیلم خداحافظی طولانی در شرایطی به شبکه نمایش خانگی آمد که در رشته های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و بهترین طراحی صحنه و لباس نامزد دریافت جایزه از جشنواره سی و سوم فیلم فجر بود. این فیلم محصول 1393 در حالی که شانس دریافت هفت سیمرغ را داشت، فقط دو سیمرغ و یک دیپلم افتخار نسیب اش شد. تندیش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای سعید آقاخانی، تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس برای جهانگیر میرزاجانی و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای اصغر عبدالهی جوایز این فیلم از جشنواره فیلم فجر بود. خداحافظی طولانی که نهمین فیلم فرزاد موتمن در مقام کارگردان بحساب می آید قرار است ملودرامی تعلیق آور باشد که به هیچ عنوان اینچنین نیست. این فیلم از فرزاد موتمن بعید بود که هم سینما را به خوبی می شناسد و هم ژانر ملودرام را. موتمن که ساخت ملودرام موفقی همچون شب های روشن را در کارنامه دارد چگونه حفره های عمیق این فیلم را نادیده گرفته است. فیلمنامه خداحافظی طولانی دچار مشکلات فراوانی در تمامی عناصر خود است. نه شخصیت پردازی مناسبی دارد، نه ساختار روایی درست و درمان و نه کنش دراماتیک جذاب و پرکششی. در خلاصه فیلم آمده : این فیلم داستان مردی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش میکنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. فیلمنامه به حدی الکن و ناتوانست که برای خلق همین چند خط خلاصه هم گیر افتاده و نا موفق عمل می کند. در فصل ابتدایی با ورود مرد نقش اول فیلم به یک کارخانه ریسندگی در میابیم که او پس از بیگناه شناخته شدن در قتل یک انسان حالا می خواهد به سر کارش برگردد و زندگی را از سر بگیرد. از فضای فیلم و الگوهای تصویری قابل فهم است که کارگردان می خواسته فیلمی مارکسیستی در حمایت ار طبقه کارگر بسازد اما به شدت ناتوان و مستاصل بوده و از پس این کار بر نیامده. با نشان دادن یک کارخانه درب و داغان و چند تا خانه حلبی کنار ریل راه آهن در پایین شهر که نمی توان فیلمی ساخت گویای احوال طبقه کارگر. فیلم قرار است تعلیقی بیافریند و تا اواسط فیلم لو ندهد که نقش اولش چه کسی را کشته است، اما در سکانس دوم و دقیقه 5 فیلم همچی قابل تشخیص است و عملا تعلیقی نیز در کار نیست. هیچ یک از کارکتر های فیلم رنگ و بوی کارگری و زندگی کارگری را ندارند. اکثرا روشنفکرانه سخن می گویند و از ادا و اطوار روشنفکری تقلبی بهره مند اند. فیلمنامه دارای قصه ای کوچک و کم کشمکش است اما گویی که کارگردان بسیار سعی داشته فیلمی پیچیده را به مخاطبان عرضه کند. فیلم بسیار حال و هوای سینمای دهه چهل شوروی را دارد، ریتم بسیار کند،نورهای کم مایه و البته رنگ های اغراق آمیز. اما ابدا در ساخت یک کلیت معنادار موفق عمل نکرده. گویی فیلم تکرار مکررات است، آن هم بی دلیل و بدون منطق روایی. صحنه های فیلم دائما در حال تکرارند بی آنکه اتفاق جدید و یا پیش برنده ای در روایت نشان داده شود. جالب است که هیچ کس نمی تواند قطعا بگوید آیا مرد بی گناه است یا نه حتی خودش و یا قاضی پرونده و یا شاهدان آن. ممکن است کارگردان با خود تصور کرده که با این علامت سوال می تواند حرفی فرا متنی و اجتماعی بزند، اما مطلقا اینچنین نیست، مگر می شود با چهارتا نمای کلیشه ای و جماعتی فقیر نشین و پز روشنکری تقلبی حرف جدی اجتماعی زد و درد جامعه را بیان کرد. هیچ یک از شخصیت های فیلم تکلیفشان با خودشان و مخاطب روشن نمی شود. ما نه می فهمیم که دردشان چیست و نه می توان درک کرد که به چه دلیل اینقدر سریع متحول می شوند. نه عاشق شدنشان قابل باوراست و نه نفرت شان از یکدیگر. از همه عجیب تر ورود شخصیت فرعی زن با بازی میترا حجار به داستان است. به یکباره و بدون هیچ مقدمه چینی وارد زندگی مرد نقش اصلی با بازی سعید آقا خانی می شود. حیرت انگیز برای نگارنده این است که چگونه این فیلم در هفت رشته نامزد دریافت تندیس جشنواره فیلم فجر بوده و از آن عجیب تر اینکه دیپلم افتخا بهترین فیلمنامه را نیز دریافت نموده. آخر مگر میتوان فیلمی ساخت که مارکسیستی باشد، ادای فیلم دیگران آلخاندرو آمنابار را نیز در بیاورد و ضمنا ملودرامی عاشقانه را هم روایت کند. بعضی از شخصیت ها در دل فیلمنامه به مانند آکساسوار صحنه عمل می کنند، مثلا برادر زن همیشه عصبانی و یا پدر بی فایده و خنثی میترا حجار.هیچ یک از آدم های فیلم خداحافظی طولانی دارای هویت و استهکام نیستند. بر خلاف فیلم های مارکسیستی که شخصیت هایشان انسان های ایدئولوژیک و با هویتی مشخص اند. فیلم در لحظاتی که می خواهد عاشقانه باشد از آسمان باران می بارد و آدم های در کنار ریل راه آهن قدم می زنند، لحظاتی که میخواهد درد کارگران را به تصویر بکشد دعوا و کتک کاری و یا خانه های پایین شهر را نشان می دهد، یعنی استفاده دمدستی و سطحی از الگوها و المان های تکاری و کهنه شده. به هر روی ساختمان روایی و نحوه پردازش قصه دارای ایرادات فاحشی است که نمی توان به راحتی از آنها چشم پوشی نمود. فرزاد موتمن آنقدر سینما بلد هست که دیدن چند میزانسن مناسب و دکوپاژهای حساب شده در فیلمش ما را حیرت زده نکند. بازی ها جملگی به جز سعید آقاخانی بد و نچسب به اینچنین قصه ای است. شاید بتوان گفت تنها نکته قابل قبول فیلم بازی حساب شده و سرپای سعید آقاخانی است. ایراد وحشناک دیگر فیلم موسیقی بسیار تا بسیار بد و ناهمگون با فضای فیلم می باشد. موسیقی به قدری بد و نامربوط کار شده که فصل هایی از فیلم را به نابودی کشانده و از بین برده است. به هر جهت خداحافظی طولانی فیلم خوبی نیست و یا حداقل در سطح فرزاد موتمن از کار در نیامده. امید که فیلم های بهتری از او را در آینده شاهد باشیم.
* منتقد و سینماگر
مطالب مرتبط
![خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/بیمارستان.jpg)
تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبهرو شد
خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک
![منابع طبیعی در انتظار اصلاحات](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سازمان-منابع-طبیعی.jpg)
منابع طبیعی با ساختاری متزلزل در حد یکی از معاونتهای وزارت جهاد کشاورزی تنزل یافته است
منابع طبیعی در انتظار اصلاحات
![وزیر ارشاد به آزادی رسانهها متعهد باشد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/پزشکیان-2.jpg)
انجمنهای صنفی روزنامهنگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامهای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند
وزیر ارشاد به آزادی رسانهها متعهد باشد
![ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/خودکشی-پرستاران.jpg)
«شهناز نوحی» روانشناس، در گفتوگو با «پیام ما»:
ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد
![افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/دیجیتال-8.jpg)
«غلامحسین هادیزاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفتوگو با «پیام ما» سیاستهای بخش کشاورزی را نقد کرد
افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری
![مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/آلودگی-هوا.jpg)
۲۸ کارشناس در نظرسنجی «پیام ما» اعلام کردند
مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست
![ویژگیهای رئیس کارآمد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/آلودگی-2هوا.jpg)
کارشناسان و فعالان محیطزیست پاسخ میدهند
ویژگیهای رئیس کارآمد
![مهاجران متهم شیوع بیماریها نیستند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/مهاجرین-افغان.jpg)
تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری
مهاجران متهم شیوع بیماریها نیستند
![مرگهای تکراری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/معدن-2.jpg)
ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جانباختهاند
مرگهای تکراری
![نگاههای منتظر به معدن فروریخته](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/معدن-شازند.jpg)
گفتوگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک
نگاههای منتظر به معدن فروریخته
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- با طراحی سایت مشتریان رقیب خود را بدزدید!
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید