پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

۲۸ کارشناس در نظرسنجی «پیام ما» اعلام کردند

مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست





مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۸

|پیام ما| ایجاد کمیته‌های مختلف برای انتخاب وزرا و مدیران،‌ شفافیت دربارۀ اعضای این کمیته‌ها و فرآیند تصمیم‌گیری می‌تواند ساختاری را پایه‌ریزی کند که در نهایت به بهبود شرایط منجر شده و در سایر انتخابات‌ها نیز به‌عنوان یک دستورالعمل لحاظ شود. درعین‌حال ورود رسانه‌ها و نظرسنجی از میان جامعۀ نخبگان هر حوزه هم می‌تواند به کمیته‌ها دربارۀ انتخاب فرد شایسته کمک کند. در همین راستا «پیام ما» در فاصلۀ تعیین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست توسط رئیس‌جمهور منتخب، تلاش می‌کند نظرات بخشی از جامعه دربارۀ اولویت‌ها و ویژگی‌های رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست را منعکس کند.

در پیمایش انجام شده، ۲۸ نفر به پرسش‌ها پاسخ داده‌اند که از بین آن‌ها ۲۴ نفر تحصیلات دانشگاهی مرتبط با محیط‌زیست دارند؛ ۶ نفر سابقۀ مدیریت دولتی داشته و ۲۲ نفر دیگر هم در زمینۀ محیط‌زیست دارای سابقۀ فعالیت‌های میدانی در قالب تشکل‌ها و مستندسازی هستند و یا اساتید دانشگاه هستند. ما با پاسخ‌دهندگان این پرسشنامه شش پرسش را در میان گذاشتیم و از آن‌ها خواسـتیم با شیـوۀ اولویـت‌دهی میـان گـزینه‌هـای مخـتلف به هـریـک از ایـن پرسش‌ها پاسخ دهند.

 

در ایـن گـزارش سـراغ دو پـرسش این پرسشنامه رفتیم که دغدغۀ اصـلی جامعۀ محیط‌زیست در این روزهاست؛ اولین آن‌ها به نقش رئیس در اجرای مأموریت سازمانی تـعـریـف شـده بـرای سـازمان حـفاظت محیط‌زیست کشور برمی‌گردد و پرسش دوم به گزینۀ ایده‌‌آل برای انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مربوط است.

«مدیران سایر دستگاه‌ها و نهادها نظیر وزارت جهاد کشاورزی،‌ وزارت نیرو و….» از سوی هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان گزینۀ مطلوب و دارای اولویت اول برای این موضوع نبود. این درحالی‌است که در تاریخچۀ سازمان حفاظت محیط‌زیست شاهدیم که این گزینه از سوی سیاست‌گذاران لحاظ شده است

در پرسش اول از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد کـه بـه نظـر شمـا نـقش رئـیس در اجـرای مأموریت سازمانی تعریف شده برای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور چگونه است؟ آن‌ها براساس نموداری که از یک تا پنج تقسیم‌بندی شده بود،‌ بایستی یک گزینه را انتخاب می‌کردند. نتایج استخراج شده از این پرسشنامه نشان می‌دهد نزدیک به ۸۶ درصد پاسخ‌دهندگان فرد صاحب این جایگاه را دارای نقش مهمی می‌‌دانند و از همین رو گزینۀ چهار و پنج را انتخاب کرده‌اند. از میان این نزدیک به ۸۶ درصد (۲۴ نفر از ۲۸ نفر)‌، ۳۶ درصد این عدد را بسیار بالا (عدد ۵) دانسته‌اند و ۵۰ درصد هم آن را بالا (عدد ۴) ارزیابی کرده‌اند. تنها ۴ نفر گزینۀ دو و سه را انتخاب کرده‌اند که رقم آن‌ها به ۱۵ درصد هم نمی‌رسد. هیچ‌یک از پاسخ‌دهندگان گزینۀ یک را انتخاب نکرده‌اند که نشان می‌دهد برای هـمۀ آن‌هـا جـایگاه ریـاست سازمان حفاظت محیط‌زیست در رسیدن به اهداف این سازمان دارای اهمیت است.

 

پرسـش دیگـری هم با پاسخ‌دهندگان در میان گذاشته شد که به شیوۀ انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گشت. از شرکت‌کنندگان پرسیده شد: «فکر می‌کنید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در دولت چهاردهم باید از میان کدام گروه برگـزیـده شـود؟» گـزیـنـه‌هـایی کـه آن‌هـا می‌توانستند انتخاب کنند،‌ شامل پنج گزینه بود:

متخصصان و کارشناسان مستقل

 جامعۀ دانشگاهی محیط‌زیست کشور

مـدیـران بـاتـجـربـۀ سـازمـان حـفـاظــت محیط‌زیست

 افراد سیاسی اثرگذار نظیر نمایندگان مجلس یا چهره‌های حزبی

مدیران سایر دستگاه‌ها و نهادها نظیر وزارت جهاد کشاورزی،‌ وزارت نیرو و….

آن‌ها همچنین می‌توانستند گزینۀ مدنظر خود را در بخش سایر ذکر کنند.

 

گزینـه‌ای که بیشتـرین اقبـال را از سمت شرکت‌کـنندگان داشـت و اولوـیت اول را به خـود اخـتصاص داد،‌ بـه گـزینۀ «مـدیران باتـجربۀ سـازمان حـفاظت محیط‌زیست» برمی‌گشت. ۱۷ نفر یعنی حدود ۶۱ درصد از آن‌ها این گزینه را انتخاب کردند. ۵ نفر یعنی نزدیک به ۱۸ درصد هم گزینۀ «متخصصان و کارشناسان مستقل» را برگزیدند. ۳ نفر یعنی نزدیک به ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان هم «جامعۀ دانشگاهی محیط‌زیست کشور» را گزینۀ مطلوب می‌دانستند و همین تعداد و درصـد هـم «افـراد سیـاسـی اثرگذار نظـیر نمایندگان مجلس یا چهره‌هـای حـزبی» را انتـخاب کردند. گـزینـۀ «مـدیـران سـایر دسـتگاه‌ها و نـهادهـا نظـیر وزارت جـهـاد کـشـاورزی،‌ وزارت نـیـرو و….» از سـوی هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان گزینۀ مطلوب و دارای اولویت اول برای این موضوع نبود. این درحالی‌است که در تاریخچۀ سازمان حفاظت محیط‌زیست، شاهدیم که این گزینه از سوی سیاست‌گذاران لحاظ شده است.

افراد سیاسی اثرگذار نظیر نمایندگان مجلس یا چهره‌های حزبی، گرچه در اولویت اول با جامعۀ دانشگاهی در یک رتبه یعنی سوم قرار داشت، اما به لحاظ اولویت دوم از آن پایین‌تر است. تنها ۳ نفر یعنی ۱۲ درصد، آن را حائز اولویت دوم دانسته‌اند و ۸ درصد به آن اولویت سوم داده‌اند

سه نفر از شرکت‌کنندگان یعنی نزدیک به ۱۱ درصد در کنار انتخاب این گزینه‌ها‌، سایر را هم انتخاب کردند و پاسخ‌های دیگری هم به این پرسش دادند. یکی از آن‌ها «اشخاص باتجربۀ محیط‌زیست طبیعی» را گزینۀ مطلوب دانسته است. انتخاب این گزینه احتمالاً از آن روست که در دوره‌های مختلف مدیریت‌ عموماً محیط‌زیست انسانی در اولویت بالاتری قرار گـرفته و این بـخش در حاشیه قرار داشته اسـت. یـکی دیـگر از شرکت‌کنندگان در این پیمایش، حمـایت از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را بالاتر از جامعه‌ای که از آن انتخاب شده می‌داند. از نظـر ایـن پاسـخ‌دهنـده، «مـسئله، میـزان مقبولیت و حمایت حاکمیت از این فرد است نه خـاستگاه او» و سـومین نفر که به نظر می‌رسد با ۱۷ نفر انتخاب‌کنندۀ گزینۀ درون سازمانی موافقت دارد، نوشته: «تأکید بر گزینۀ داخل سازمانی است و مدیران مجرب محیط‌زیست.»

 

از آنجا که شرکت‌کنندگان اولویت‌گذاری دوم تـا پنـجم خـود را هـم مشـخص کرده‌اند، می‌توان اولویت‌های بعدی را نیز براساس این پاسخ‌ها پیگیری کرد. از ۱۱ پاسخ‌دهنده یعنی ۳۹ درصدی که گزینۀ اول‌شان مدیران باتـجربۀ سـازمان حـفاظت محـیط‌زیست نیست ۹ نفر یعنی بیش از ۸۱ درصد این گزینه را در اولویت دوم گذاشته‌اند و تنها ۲ نفر بیش از ۱۸ درصد، این گزینه را در رتبۀ سـوم قـرار داده‌اند. ایـن گزینه از سوی هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در رتبۀ چهار و پنج قرار نگرفته که نشان از اهمیت آن دارد.

 

دربارۀ گزینۀ «متخـصصـان و کارشناسان مـسـتقل» کــه ۵ نفـر آن را گـزینـۀ اول می‌دانستند، ۷ نفر آن را اولویت دوم قرار داده‌اند که بیش از ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان است. در مقابل بیش از ۶۵ درصد این گزینه را در رتبۀ سوم اولویت انتخاب کرده‌اند و ۱ نفر یعنی بیش از ۴ درصد هم آن را دارای رتبۀ چهارم اهمیت دانسته است. این گزینه از نظر هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان دارای اولویت پنجم نبوده است.

جامعۀ دانشگاهی محیط‌زیست که رتبۀ سوم را در اولویت اول داشت، دربارۀ اولویت دوم رتبۀ بالاتری دارد و ۳۲ درصد آن را اولویت دوم دانسته‌اند. ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان نیز این گزینۀ را دارای رتبه سوم اولویت ارزیابی کرده‌اند. ۱۶ درصد جایگاه رتبۀ چهارم اولویت را برای این گزینه در نظر گرفته و ۲۴ درصد هم آخرین اولویت را به آن داده‌اند.

 

افراد سیاسی اثرگذار نظیر نمایندگان مجلس یا چهره‌های حزبی، گرچه در اولویت اول با جامعۀ دانـشگاهی در یک رتبه یعنی سوم قرار داشـت، اما به لحاظ اولویت دوم از آن پایین‌تر است. تنها ۳ نفر یعنی ۱۲ درصد آن را حائز اولویت دوم دانسته‌اند و ۸ درصد به آن اولویت سوم داده‌اند. در مقابل ۵۶ درصد این گزینه را در اولویت چهارم قرار داده و ۲۴ درصـد هـم آن را دارای کـمتـریـن اولـویـت دانسته‌‌اند.

«مدیران سایر دستگاه‌ها و نهادها نظیر وزارت جهاد کشاورزی،‌ وزارت نیرو و….» که از سوی هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در اولویت اول نبود،‌ در اولویت دوم نیز جایگاه خوبی ندارد. تنها ۱ نفر یعنی بیش از سه درصد معتقدند این گزینه در رتبۀ دوم اولویت است. ۲ نفر یعنی بیش از ۷ درصد آن را در رتبۀ سوم اولویت دانسته‌اند و بیش از ۳۲ درصد یعنی ۹ نفر هم این گزینه را در رتبۀ چهارم قرار داده‌اند. بیش از ۹ نفر یعنی بالای ۵۷ درصد، این گزینه را دارای کمترین اولویت ارزیابی کرده‌اند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر