پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فنس‌کشی محور عباس آباد به «بلندمدت» موکول شد

جلسۀ مسئولان استان سمنان دربارۀ ایمن‌سازی جاده برای یوزپلنگ

فنس‌کشی محور عباس آباد به «بلندمدت» موکول شد

اگرچه قرار است مواردی همچون نورپردازی جاده، نصب دوربین کنترل سرعت و نصب تابلوی هشدار تا خردادماه امسال به انجام برسد، معاون استانداری سمنان می‌گوید فنس‌کشی محور عباس‌آباد در بلندمدت در دستور کار است





فنس‌کشی محور عباس آباد به «بلندمدت» موکول شد

۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲

|پیام ما| در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه در فرمانداری شهرستان میامی استان سمنان برگزار شد، موضوع ایمن‌سازی جادۀ میامی به سبزوار موسوم به محور عباس‌آباد با حضور نمایندگان وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استانی به بحث گذاشته شد. بااین‌حال، مهمترین مطالبۀ کارشناسان حیات‌وحش که فنس‌کشی این محور بود، به «بلندمدت» موکول شد. به نظر می‌رسد هزینۀ بالا و احتمال سرقت فنس‌ها مهمترین ملاحظه برای به‌تعویق‌انداختن فنس‌کشی است.

 

بحث‌ها بر سر مرگ یوزپلنگ‌ها در بخشی از جادۀ میامی به سبزوار موسوم به محور عباس‌آباد که این روزها به جادۀ مرگ یوزپلنگ‌ها مشهور شده است، در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است. تلف‌شدن «ماجراد» یوزپلنگ مادۀ آبستن در روز ششم فروردین‎ماه بار دیگر نگاهها را به این محور معطوف کرد. محوری که تاکنون جان ۹ یوزپلنگ را گرفته است.
«حسن اکبری»، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه‌شنبه به بازدید از این جاده پرداخته و به خبرگزاری صدا سیما گفته است: در بازدید مشترک با همکاران وزارت راه‌وشهرسازی از این جاده، مقاطعی که نیاز به فنس‌کشی، نورپردازی و ایجاد سرعت‌گیر و زیرگذر داشت، مشخص شد و امیدواریم به زودی این طرح‌ها اجرایی شود.
«حسین مذنب»، مدیرکل بازرسی وزارت راه‌وشهرسازی هم گفته است: اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ایمن‌سازی مسیر تردد یوزپلنگ در جادۀ عباس‌آباد میامی در دستور کار این وزارتخانه است و با جدیت دنبال می‌شود.
در جلسه‌ای که پس از این بازدید در محل فرمانداری میامی برگزار شده است، مقرر شده اقداماتی در زمینۀ ایمن‌سازی این جاده انجام شود. «محمد حمیدی»، معاون عمرانی استاندار سمنان، در این زمینه گفته است: برای آرام‌سازی تردد و دید بهتر رانندگان در جادۀ عباس‌آباد میامی مصوب شد که در ۱۰ کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز این مسیر روشنایی نصب و ۸ دستگاه دوربین کنترل سرعت هم به‌ کار گرفته شود تا ضمن سنجش سرعت متوسط خودروها، درصورت افزایش سرعت، پیامک هشدار تردد یوزپلنگ به راننده ارسال شود.

معاون استاندار سمنان: در ۱۰ کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز این مسیر روشنایی نصب می‌شود و ۸ دستگاه دوربین کنترل سرعت نیز به‌کار گرفته می‌شود.

او همچنین گفته است: ساماندهی تابلو‌ها با تصاویر هنری نیز در دستور کار قرار گرفته است تا رانندگان هنگام عبور از این مسیر متوجه شوند اینجا مسیر تردد یوزپلنگ آسیایی است و آرام‌تر برانند .
انجام فنس‌کشی باز هم تصویب نشد
مهمترین مطالبه دراین‌خصوص انجام فنس‌کشی در بیش از ۳۶ کیلومتر از این جاده بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. محدودۀ مورد نیاز برای فنس‌کشی دو محدودۀ ۲۰ و ۱۶.۵ کیلومتری است که برآورد اولیۀ تهیه و نصب فنس برای هر کیلومتر ۵۰ میلیارد ریال است و هزینه‌های دیگری مانند ایجاد زیرگذرهای مخصوص حیات‌وحش نیز به آن اضافه خواهد شد.
اما حمیدی با بیان اینکه فنس‌کشی و خط‌کشی مسیر در«برنامه‌های بلندمدت» ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد میامی است، به خبرگزاری صدا و سیما گفته است: اعتبارات اجرای مصوبات کوتاه‌مدت بر اساس دستورالعمل وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ می‌شود و امیدواریم تا پیش از تابستان و افزایش سفرها طرح‌های کوتاه‌مدت ایمن‌سازی جاده اجرایی شود .
اگرچه حمیدی موضوع اقدامات کوتاه‌مدت را به خردادماه موکول می‌کند، اما دربارۀ بازۀ زمانی «برنامه‌های بلندمدت» و زمان پیش‌بینی‌شده برا فنس‌کشی صحبتی به میان نمی‌آورد. بااین‌حال، گفته می‌شود علاوه‌بر مسائل مربوط به بودجه، احتمال سرقت فنس‌های نصب‌شده، مهمترین دلیل برای به‌تعویق‌انداختن اجرای این خواسته است.
جلسه‌ برای فنس‌کشی پس از تعطیلات
«محمد درویش»، فعال محیط زیست، که قبلاً در یک توییت از روند ایمن‌سازی جاده ابراز نگرانی کرده بود، یکی از حاضران این جلسه به دعوت وزارت راه‌وشهرسازی بود. او درباره گفت‌وگوهای این جلسه در خصوص فنس‌کشی به «پیام ما» می‌گوید: درباره فنس‌کشی مقرر شد بعد از عید فطر جلسه‌ای با حضور کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود و درخصوص این‌که چه مناطقی ضرورت فنس‌کشی دارند، گفت‌وگو شود.
او نیز معتقد است که احتمالاً قیمت بالای فنس‌ها دلیلی بود که وزارت راه در برابر آن مقاومت می‌کرد.
درویش همچنین گفت: قرار شد یک‌سری محتواهای جذاب به کمک مستندسازان و سازمان حفاظت محیط زیست تولید شود. همچنین در مراکز اقامتی نیز عکس یوزهای کشته‌شده در معرض دید مردم قرار گیرد تا متأثر شوند و بیشتر رعایت کنند. مجموعه‌ای از فعالیت‌های نمایشی، فرهنگی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حاصل این گفت‌وگو بود و به جز مورد فنس‌کشی که به توافق نرسیدند، در بقیۀ موارد توافقات خوبی اتفاق افتاد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

ساخت یک شهرک جدید در عرصۀ شهر باستانی «دقیانوس» آغاز شده است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت خبر داد

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور مطرح وعده داد:

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی خبر داد:

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر