پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارسال پیامک برای مقابله با «تنش و تزاحم»

اقدام جدید پلیس:

ارسال پیامک برای مقابله با «تنش و تزاحم»

پلیس در برخورد با قانون‌گریزان و مجرمان از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کند





ارسال پیامک برای مقابله با «تنش و تزاحم»

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۶

حاشیه‌های چند وقت اخیر در رابطه با تذکر در مورد حجاب، پس از آنکه صدای برخی امامان جمعه را درآورد، حالا پلیس را هم به واکنشی پیشگیرانه مجاب کرده است. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده که از این پس «پلیس در برخورد با قانون‌گریزان و مجرمان از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کند».
آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده است «برای جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند».
این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشته است که «در چارچوب حفظ ارزش‌ها، صیانت از حریم خانواده و تقویت سلامت روانی جامعه» هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایر با قانون را برنمی‌تابد و با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش کند، براساس «مُرّ قانون» برخورد می‌کند.
پلیس، گروهی از مردم را که با عنوان «معدود کسانی که با بی‌توجهی، سیمای اخلاقی جامعه را مخدوش می‌سازند» مخاطب قرار داده و اعلام کرده: «انتظار می‌رود ضمن رعایت دقیق قانون و هنجارهای جامعه، از هر نوع کنشی که چهرۀ معنوی کشور را لکه‌دار می‌کند و موجب اشاعۀ ناامنی و اضطراب می‌شود، به جد بپرهیزند» .
در هفتۀ گذشته برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی نسبت به اقدامات «آتش به اختیار» برخی افراد جامعه در مقابله با بی‌حجابی انتقاد کرده‌اند. احمد خاتمی، در خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران گفت: «همه‌چیز در این کشور باید طبق قانون باشد حتی با بی‌حجابی برخورد کردن بدون قانون خلاف است. همان‌طور که بی‌حجابی منکر است برخورد خلاف قانون با بی‌حجابی هم منکر است. این رفتارها کار را خراب می‌کند بگذارید قوۀ قضاییه دراین‌باره اقدام کند». باوجوداین، هنوز در مورد برخی اقدامات قانون دربارۀ حجاب از منظر حقوقی ابهاماتی وجود دارد. برخی ادارات در برخی استانداری‌ها با ابلاغیه‌هایی خواستار عدم ارائۀ خدمات دستگاههای ذی‌ربطشان به زنان بدون حجاب شده‌اند. موضوعی که از نظر برخی حقوق‌دانان خلاف قانون است.
محسن برهانی، حقوقدان، هفتۀ گذشته پس از انتشار ویدیویی از عدم ارائۀ خدمات به زنان بدون حجاب در فرودگاه شهید دستغیب شیراز در توییتی نوشته بود: «ممانعت از ورود زنان به اماکن عمومی و یا عدم ارائۀ خدمات در فرودگاهها و… به بهانۀ عدم رعایت حجاب، هیچ مستند قانونی ندارد و اقدامی کاملاً غیرقانونی است».
اخیراً برخی اقدامات دولت برای «مقابله با بی‌حجابی» در کنار اقدامات و تذکرات برخی شهروندان در اعتراض به شهروندان دیگر در خصوص حجاب تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی فضای مجازی شده است. به نظر می‌رسد پلیس با برنامه جدید خود در استفاده از ابزارهای هوشمند و ارسال پیامک قصد دارد از تنش‌های به‌وجودآمدۀ اخیر جلوگیری کند. اگرچه هنوز مشخص نیست این ابزارهای هوشمند دقیقاً چه هستند و چگونه کار می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر