پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معلمان آیین‌نامه را دقیق نخواندند

وزیر آموزش و پرورش در حالی از اجرای طرح «رتبه‌بندی معلمان» دفاع می‌کند که 31 درصد معلمان از رتبه‌های خود ناراضی هستند وزیر آموزش و پرورش:

معلمان آیین‌نامه را دقیق نخواندند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: ما به معلمان می‌گوییم که خودتان بر اساس امتیاز، محل تدریستان را انتخاب کنید.





معلمان آیین‌نامه را دقیق نخواندند

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفته است که این وزارتخانه قصد دارد به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی در حوزه نیروی انسانی با محوریت معلم، حرکت کند. این در حالی است که در روزهای اخیر با صدور احکام قطعی رتبه‌بندی معلم‌ها، 31 درصد معلمان به رتبه خود اعتراض کردند و بسیاری از فعالان صنفی معتقدند طرحی که قرار بود مشوق معلم‌ها باشد، تبدیل به ابزار تنبیه آنها شده است. وزارت آموزش و پرورش با وجود اینکه ادعا دارد که به دنبال ایجاد نظام آموزشی عدالت‌محور با رویکرد نگهداشت و جذب معلم‌های باکیفیت و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش است به گفته نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز در اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان جانب عدالت را رعایت نکرده و بسیاری از معلمان با‌سابقه، رتبه کمی را دریافت کرده‌اند. با این وجود اما وزیر آموزش و پرورش از نحوه اجرای این طرح دفاع کرده و دریافت رتبه‌ صفر برای بعضی معلم‌ها را به علت بی‌دقتی آنها در خواندن قوانین و آیین‌نامه‌ها دانسته و گفته است: «از ابتدای طرح رتبه‌بندی به همکاران اطلاع‌رسانی شد که مدارکشان را به‌طور دقیق بارگذاری کنند تا بعدها به این موضوع معترض نشوند.» او همچنین تاکید کرده که اگر معلمان به رتبه‌بندی خود اعتراض دارند، هیئت‌های ممیزی اعتراضات را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنند.

 

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه قصد دارد به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی در حوزه نیروی انسانی با محوریت معلم، حرکت کند. به گزارش ایرنا؛ تحول در نظام آموزش و پرورش، ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد که می‌توان مهمترین وجه آن را تحول رویکرد مدیران این وزارتخانه نسبت به معلمان دانست چرا که معلمان نقش اساسی در تعلیم و تربیت و به دنبال آن در جامعه و زندگی اجتماعی دارند بنابراین توانمندسازی معلمان باید در اولویت قرار گیرد.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم را به‌عنوان هدایت‌کننده در فرایند تعلیم و تربیت و موثرترین عنصر در تحقق ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور موثر می‌داند چراکه معلم دانش‌آموز را در ساحت‌های شش‌گانه سند تحول یعنی تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه آموزش و پرورش می‌دهد. از آنجایی که جامعه امروز از لحاظ علمی و تکنولوژیک مدام در حال تغییر است و مولفه‌های گذشته برای آموزش دانش‌آموزان کفایت نمی‌کند، آموزش و پرورش تغییرات و تحولات در نوع و چگونگی آموزش را مورد توجه قرار داده و در برنامه‌های آموزشی ارتقای توانمندی‌های معلمان به عنوان عنصر اساسی تعلیم و تربیت مدنظر قرار می‌دهد. صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره نقاط محوری تحول در مورد معلمان گفت: «در بعضی موارد، معلم در دوره‌های یک ساله یا چند ساله دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود و بعد آنها برای ۳۰ سال رها می‌شوند یا در بهترین حالت، ممکن است دوره‌های ضمن خدمت با کیفیت پایینی برگزار شود که در این صورت فرم کار رعایت شده اما اثربخشی، ارتقای توانمندی‌ها و کارآمدسازی آموزشی و پرورشی و بهبود چرخه یادگیری و یاددهی مورد غفلت قرار گرفته است. در حالی که نقاط ضعف و قوت معلمان باید شناسایی شود تا بتوان در جهت ارتقای آنان قدم برداشت.» او افزود: «پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت معلمان، بر آن اساس باید دوره‌های توانمندسازی و ارتقای توانمندی‌های معلمان را دنبال کنیم.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: ما به معلمان می‌گوییم که خودتان بر اساس امتیاز، محل تدریستان را انتخاب کنید. در چنین شرایطی طبیعتاً معلمی که بالاترین امتیاز را دارد، بهترین منطقه را انتخاب می‌کند و مدارسی که با کمبود معلم در حاشیه شهر و یا در منطقه مرزی، یا در منطقه روستایی یا عشایری مواجه هستند باز هم سهمی از آموزش باکیفیت نمی‌برند

قانون‌های سفت و سخت، مانعی برای ایجاد تحول در مدارس
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت تمام ساحتی معلمان باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: «به طور مثال اگر یک دانش‌آموز از معلم ریاضی در مورد یک مسئله سیاسی-اجتماعی سؤال پرسید، او نباید بگوید که نمی‌دانم و از معلم علوم اجتماعی بپرسید. معلم باید بتواند به پرسش‌ها و ابهامات اصلی دانش‌آموزان پاسخ دهد و این روحیه پرسشگری را در آنان تقویت کند.» معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم تربیت مدیر مدرسه اشاره کرد و گفت: «ما باید بتوانیم مدیران شایسته تربیت کنیم چرا که ستون تحول مدیر مدرسه است. اگر ما می‌خواهیم تحول اجرایی شود، باید به سمت انتخاب بهترین و شایسته‌ترین معلمان به عنوان مدیر مدرسه حرکت کنیم.» ستاری‌فرد عنوان کرد: «در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان این مسئله مطرح شده که یکی از وظایف این دانشگاه، تربیت مدیر مدرسه است اما برای تحقق این موضوع تلاش چندانی نشده است. از طرفی نباید در کار مدیر مدرسه مداخله بیش از حد کنیم و مدیران را در جایگاهی قرار دهیم که دائماً از پاسخگویی هراس داشته باشند. البته اختیاراتی که اکنون مدیر یک مدرسه دارد، حتی از اختیارات یک مدیرکل نیز بیشتر است اما در بعضی موارد قانون چنان سفت و سخت جلوی مدیران را گرفته که اجازه تحرک به آنان داده نمی‌شود و اگر تحرکی نباشد، تحولی نیز اتفاق نخواهد افتاد.»
معلمان را بر اساس یک نظام عدالت‌محور ساماندهی کنیم
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در تشریح اشکالات شیوه فعلی ساماندهی معلمان توضیح داد: «پس از تربیت معلمان، ما باید بتوانیم تا معلمان را بر اساس یک نظام عدالت‌محور ساماندهی کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم ادعا کنیم که ساماندهی فعلی ما بر اساس یک نظام عادلانه است. ما به معلمان می‌گوییم که خودتان بر اساس امتیاز، محل تدریستان را انتخاب کنید. در چنین شرایطی طبیعتاً معلمی که بالاترین امتیاز را دارد، بهترین منطقه را انتخاب می‌کند و مدارسی که با کمبود معلم در حاشیه شهر و یا در منطقه مرزی، یا در منطقه روستایی یا عشایری مواجه هستند باز هم سهمی از آموزش باکیفیت نمی‌برند. در این شرایط ما پیوسته مجبور می‌شویم که سرباز معلم جذب کنیم و روش‌هایی را به کار گیریم که مرسوم است اما مطلوب نیست. طبیعتاً این شرایط ما را از تحول و تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان دور می‌کند و با این روش‌ها ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در حال حرکت به سمت اجرای سند تحول هستیم.» او با بیان اینکه مسئله جذب و نگهداشت معلمان اهمیت زیادی دارد، اضافه کرد: «بهترین معلم‌های ما، زمانی که مدرک دکتری می‌گیرند دیگر در این ساختار نمی‌مانند. ما باید مشوق‌هایی را پیش‌بینی کنیم تا بهترین معلم‌ها پیش ما بمانند و بهترین افراد جامعه آموزش و پرورش را انتخاب کنند. باید ببینیم که چه مشوق‌هایی را پیش‌بینی کنیم تا بهترین معلمان، نیازمندترین و محروم‌ترین نقطه و مدرسه را انتخاب کنند.»
نظام عدالت‌محور بدون رتبه‌بندی عادلانه؟
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حالی از تشکیل نظام آموزشی عدالت‌محور برای نگهداشت معلم‌ها گفت که در روزهای اخیر با صدور احکام قطعی رتبه‌بندی معلم‌ها و جاماندن بسیاری از معلم‌های با سابقه از رتبه‌بندی، به گفته معاون وزارت آموزش‌ و پرورش 31 درصد از این فعالان حوزه آموزش و پرورش نسبت به رتبه‌های اعلامی خود اعتراض کردند. در همین رابطه روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، علی حدادی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفت: «وزیر آموزش و پرورش وظیفه خود را به درستی در رتبه‌بندی معلمان انجام نداده است. این وضعیت رتبه‌بندی، در شأن و منزلت معلمان نیست و این طرح به درستی اجرا نشده است.» نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: «چرا باید رتبه معلمی با ۳۰ سال سابقه از شاگردش که به تازگی معلم شده پایین‌تر باشد؟» همچنین صدیف بدری در اخطاری در خطاب به وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: «تاخیر چند ماهه در اجرا و نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان کار را به جایی رسانده که بسیاری از فرهنگیان از رتبه‌بندی ناراضی هستند. معلمان باسابقه و تجارب ارزشمند در حوزه تدریس، معاونت و مدیریت در رتبه‌های ۱ تا ۳ قرار گرفته‌اند.» این در حالی است که به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، قرار بود اجرای رتبه‌بندی انگیزه معلمان را بالا ببرد اما برای بسیاری از فرهنگیان دلسردی آورده و مشخص نیست که اجرای رتبه‌بندی معلمان به این شکل چقدر با اهداف مدنظر طرحی که بیش از یک دهه است که خاک می‌خورد، تطابق دارد؟ نمایندگان مجلس پس از طرح این پرسش‌ها از وزیر آموزش و پرورش خواستند که در مقابل فرهنگیان پاسخگو باشد. پیش از این نیز فعالان صنفی معلمان به نحوه اجرای لایحه 13 ساله رتبه‌بندی معلمان اعتراض کرده بودند. این لایحه که قرار بود بر اساس شاخصه‌هایی عملکرد آموزشی معلمان را بسنجد و در ارزیابی نهایی به افزایش کیفیت عملکرد معلمان در کلاس درس منجر شود به عقیده بسیاری از فعالان حالا تبدیل به ابزار تنبیه معلمان و محرومیت آنها از حقوقشان شده است.
دفاع وزیر آموزش و پرورش از نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان
در همین رابطه اما وزیر آموزش و پرورش از نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان دفاع کرد و علت اعتراض معلم‌ها را بی‌دقتی در خواندن قانون و آیین‌نامه و دستورالعمل به دلیل مشغله کاری دانست و گفت: «از ابتدای طرح رتبه‌بندی به همکاران اطلاع‌رسانی شد که مدارکشان را به‌طور دقیق بارگذاری کنند تا بعدها به این موضوع معترض نشوند.» او همچنین درباره علت صدور رتبه صفر برای بخشی از معلمان گفت که این گروه نتوانسته‌اند امتیازهای مقرر شده در نظام رتبه‌بندی را کسب کنند. به گزارش ایرنا، یوسف نوری در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره معلمانی که نتوانسته‌اند در طرح رتبه‌بندی معلمان رتبه‌ای کسب کنند، توضیح داد: «اجرای رتبه‌بندی قانون جدیدی بود و امسال در سقف اعتباری مصوب، پرداخت‌ها صورت گرفت و از ابتدای سال ۱۴۰۲ به معلمان بر اساس رتبه‎ای که دارند، پرداخت‌ها انجام می‌شود. همچنین سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات معلمان پیش‌بینی شده که هم معلمان و هم دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر فرایند آن نظارت داشته باشند. ممکن است کسی که رتبه‌بندی شده‌، توسط کسانی که در این فرایند هستند، امتیازی به او داده نشده باشد. لذا باید در فرایند اعتراضات مشاهده کنند و نسبت به موردی که امتیازش به او داده نشده یا کمتر داده شده، اعتراض کنند.» او اطمینان داد که هیئت‌های ممیزی اعتراضات را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر