پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماجرای ادامه‌دار سمی که نمی‌کشد

وزیر بهداشت عامل مسمومیت دانش‌آموزان را «سم ضعیف» اعلام کرد

ماجرای ادامه‌دار سمی که نمی‌کشد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شده که گاز N2 در سمِ منتشر شده در مدارس وجود داشته است





ماجرای ادامه‌دار سمی که نمی‌کشد

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | 35 دانش‌آموز دیگر به لیست دانش‌آموزان مسموم اضافه شدند. دیروز در مدرسه دخترانه خیام در فاز 11 مسکن مهر پردیس گازی منتشر و دوباره پای اورژانس به مدرسه باز شد و تعدادی از دانش‌آموزان با علائم تنفسی به بیمارستان منتقل شدند. به گفته معاون فرماندار پردیس، مسمومیت این دانش‌آموزان خفیف بوده و حال عمومی همه آنها پس از انجام مداوای لازم، مساعد گزارش شده است. رضا کریمی همچنین به نمونه‌برداری از دانش‌آموزان مسموم برای ارسال به آزمایشگاه‌های تخصصی خبر داده است. اما چه چیزی دانش‌آموزان را مسموم کرده است؟ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دیروز به تحقیقات دراین‌باره اشاره کرد و گفت: «سم بسیار ضعیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش‌آموزان شده که البته عوارضی ایجاد نکرده است. همچنین درباره نوع سم و عوارض احتمالی بعدی آن، جزئیات بیشتر را بعداً منتشر می‌کنیم.» این در حالی است که علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از وجود گازN2 در سمی که منجر به مسمومیت دانش‌آموزان شده، خبر داده است. هر چند جای شکرش باقی است که حال دانش‌آموزان مساعد است اما تکرار این مسمومیت‌ها در مدارس و تبدیل شدن آنها به اخباری که هر روز با عدد و رقم تازه‌ای در رسانه‌ها به روز می‌شوند، فضای امن مدارس به‌عنوان خانه دوم دانش‌آموزان را زیر سوال برده است. با این وجود هنوز مسئولان وزارت آموزش و پرورش در‌این‌باره سکوت کرده‌اند.

حالا که سه ماه است از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس با انتشار گازی ناشناخته می‌گذرد، کم‌کم اخباری از پیگیری‌های نهادهای مختلف به گوش می‌رسد. هر چند که هیچ کدام از این پیگیری‌ها هنوز به جواب مشخصی نرسیده است که چه کسانی پشت این اقدامات هستند یا به طور دقیق چه چیزی عامل مسمومیت دانش‌آموزان است.
با این حال روز گذشته، بهرام عین‌اللهی در حاشیه اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران در جمع خبرنگاران درباره پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس، گفت: «کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور کمک گرفتیم. تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث عوارض ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع می‌شود. من خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم. مسمومیت ایجاد شده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ‌گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده بود و آنها فقط چند ساعتی دچار علایم بودند.» به گزارش ایسنا او درباره اینکه چه نوع سمی در کار است، گفت: «جزییات بعدا منتشر می‌شود.» عین‌اللهی همچنین تاکید کرد که شناسایی منبع سم و اظهارات در مورد عمدی بودن آن در حدود وظایف وزارت بهداشت نیست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: گزارش وزارت بهداشت قابل قبول بود اما توضیحات وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش به هیچ عنوان قانع کننده نبود

در حالی که وزیر بهداشت از بیان چیستی سم امتناع کرده، به گزارش خانه ملت علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتایج آزمایش‌ها، در سمی که منجر به مسمومیت دانش‌آموزان شده گازN2 وجود داشته است. به گفته او این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. او همچنین یادآور شد: «این نتایج بر اساس بررسی‌های 30 متخصص وزارت بهداشت به دست آمده، البته ممکن است در مواردی اضطراب نیز علائم مبتلایان را تشدید کرده باشد. به‌علاوه براساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی بر اثر این مسمومیت نداشته‌ایم.» منادی سفیدان تاکید کرد: «هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند»
پلیس دست به کار شد
احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز دیروز بالاخره به این موضوع واکنش داد. به گزارش ایسنا، او درباره ورود پلیس به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در چند استان کشور به خصوص قم گفت: «تلاش زیادی انجام شده که منشاء و کانون این موضوعات پیدا شود. همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و همینطور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع هستند و امیدواریم که بتوانیم به جای خوبی برسیم.» او با اشاره به اینکه هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نشده و اولویت با یافتن منشا این موضوع است، اضافه کرد: «در حال شناسایی مظنونان احتمالی هستیم و کار را باید به صورت ویژه‌تری دنبال کنیم. اولویت ما یافتن منشاء این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.» رادان تاکید کرد: «همه دستگاه‌ها در حال تلاش هستیم تا مردم را از این نگرانی در بیاوریم و مطمئنم هم هستم که پیگیری‌های ما به نتیجه خواهد رسید.»
گزارش‌‌ آموزش و پرورش و وزارت اطلاعات، مجلس را قانع نکرد
حساسیت و تکرار این حوادث منجر به تشکیل جلسه‌ای مشترک بین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با کمیسیون آموزش شد. زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: «دو روز پیش هیئتی از کمیسیون بهداشت و درمان به قم سفر کرد و بررسی‌های میدانی در مورد مسمومیت دانش‌آموزان قمی صورت گرفت.» به گفته او این جلسه با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به همراه کمیسیون آموزش و وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده است. شیخی درباره مسمومیت‌ها و گزارش‌هایی که در این جلسه مطرح شد، گفت: «رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گزارشی از بررسی‌ها و تعداد مراجعه‌کنندگان ناشی از مسمومیت ارائه کرد. طبق گزارشات اعلام شده دانش‌آموزان دچار مسمومیت خفیف با ماهیت سموم گازی شده‌اند که اثرات آن معمولا از ۱۵ تا ۴۵ دقیقه باقی می‌ماند و پایدار نیست و بعد از دقایقی اثرش از بین می‌رود. پس در اینکه مسمومیت اتفاق افتاده، حرفی نیست اما هنوز علت دقیق آن بر اساس گزارشات مشخص نشده است.» او هم گزارش وزارت بهداشت را به لحاظ علمی قابل تامل دانست اما تاکید کرد که این گزارش هم هنوز جای کار دقیق علمی دارد. احمد نادری، نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز درباره این جلسه در صفحه توییتر خود نوشت: «جلسه بررسی مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان برخی شهرها با مسئولان امنیتی، وزرای بهداشت و آموزش و پرورش برگزار شد. گزارش‌های دستگاه‌ها ارائه شد اما نمایندگان قانع نشدند. مجلس تا حصول نتیجه پیگیر موضوع خواهد بود.» همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در صفحه شخصی توییترش نوشت: «گزارش وزارت بهداشت قابل قبول بود اما توضیحات وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش به هیچ عنوان قانع‌کننده نبود. انتقاد نمایندگان از مسئولان اجرایی و لزوم بررسی فوری این موضوع مورد تاکید بود.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر