پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دعوای بزرگ بر سر زغال سنگ

چهار روز پس از بیرون راندن صدها معترض اقلیمی از روستایی در آلمان تنش بر سر توسعه معدن ادامه دارد

دعوای بزرگ بر سر زغال سنگ

فعالان محیط زیست می‌گویند فعالیت این معدن و توسعه آن با وعده‌های آلمان در توافق‌نامه پاریس جور در نمی‌آید





دعوای بزرگ بر سر زغال سنگ

۲۸ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۹

|پیام ما| اعتراض کنشگران اقلیمی به توسعه معدنی در یکی از روستاهای آلمان، به نمادی مقابله با سوخت‌های فسیلی تبدیل شده است. از روز جمعه که پلیس حدود ۳۰۰ معترض را با خشونت از روستای لوتسرات بیرون کرد، مناقشه بر سر معدن «گارتسوایلا» بالا گرفته است. عده زیادی از معترضان که از ماه‌ها و حتی سال‌ها پیش برای جلوگیری از توسعه این معدن و تخریب روستای متروکه، در لوتسرات ساکن شده بودند، اکنون از منطقه بیرون رانده شده‌اند اما تنش در غرب آلمان، پابرجاست. موافقان توسعه این معدن زغال‌سنگ که حالا حتی حزب سبز هم به آنها پیوسته، معتقدند با حمله روسیه به اوکراین، آلمان برای امنیت انرژی به این معدن وابسته‌ است اما در مقابل، فعالان محیط زیستی معترض می‌گویند فعالیت این معدن و توسعه آن با وعده‌های آلمان در توافق‌نامه پاریس جور در نمی‌آید.

 

دهکده «لوتسرات» در غرب کلن قرار است با بولدوزر تخریب شود تا راه را برای توسعه یک معدن زغال‌سنگ باز کند. فعالان محیط زیست تظاهراتی در این روستا به راه انداخته‌اند اما پلیس در بیرون راندن آنها موفق بوده است. اینطور که یورونیوز نوشته، روز جمعه پلیس روستا را محاصره کرده و بیشتر فعالان بیرون رانده؛ البته به جز برخی که در خانه‌های درختی و دو فعال محیط زیست که در یک تونل زیرزمینی ماند‌ه‌اند. اگرچه فعالان اقلیمی آلمان عقب‌نشینی نکردند و روز شنبه گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی هم به معترضان پیوست، پلیس تونبرگ و صدها نفر دیگر را بیرون کرد چون مقامات آلمان در تلاش برای مهار اعتراض عمومی بر سر گسترش این معدن زغال‌سنگ هستند.
چرا فعالان محیط زیست «لوتسرات» را اشغال کردند؟
کنشگران محیط زیست از ماه‌ها پیش برای جلوگیری از توسعه برنامه‌ریزی‌ شده معدن «گارتسوایلا» این روستا را اشغال کرده‌اند. نزدیک به هزار کنشگر به این روستا آمده‌اند؛ بعضی کمپ زده‌اند و بعضی در خانه‌های درختی ساکن شده‌اند. در میان معترضان لویزا نویبائر، فعال کمپین «جمعه‌ها برای آینده» هم حضور دارد. او در روزهای گذشته گفته بود: «پشت سر ما بزرگترین منبع دی‌اکسید کربن در اروپا قرار دارد. گاز‌های گلخانه‌ای زندگی مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درست در زمانی که دولت جرات واکنش ندارد، ما برای پشتیبانی از مردم اینجا هستیم.» این اعتراض خیلی زود به نماد جنبش عدالت اقلیمی تبدیل شد و توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرده است.
اینطور که نیوزساینتیست نوشته تحصن فعالان محیط زیست در این روستا واقع در ایالت نوردراین-وستفالن، به چند ماه پیش برمی‌گردد و حتی بعضی نزدیک به دو سال است که در اعتراض به توسعه برنامه‌ریزی شده معدن زغال‌سنگ گارتسوایلا توسط شرکت انرژی آلمانی RWE، دست به تحصن زده‌اند.
شرکت انرژی RWE اعلام کرده که با کاهش عرضه گاز روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، اکنون برای تضمین امنیت انرژی آلمان به زغال‌سنگ لوتسرات نیاز است. به همین دلیل است که از سال ۲۰۲۰ کار پاکسازی و تخریب روستا را آغاز کرد و حالا قرار است این معدن روباز را برای حفاری منابع زیر آن پاکسازی کند. فعالان اقلیمی اما باز هم امیدوارند جلوی توسعه این معدن را بگیرند، آن هم بعد از ماه‌ها و حتی سال‌ها اشغال روستا.

RWE مالک دهکده است و قبل از تخریب برنامه‌ریزی شده آن، تقریبا تمام ساکنان اصلی این دهکده را از لوتسرات بیرون کرد. در مقابل، معترضان ساختمان‌ها و خانه‌های درختی اطراف این سایت را برای ماه‌ها، و بعضی حتی برای سال‌ها، به امید توقف معدن اشغال کرده‌اند

RWE مالک دهکده است و قبل از تخریب برنامه‌ریزی شده آن، تقریبا تمام ساکنان اصلی این دهکده را از لوتسرات بیرون کرد. در مقابل، معترضان ساختمان‌ها و خانه‌های درختی اطراف این سایت را برای ماه‌ها، و بعضی حتی برای سال‌ها، به امید توقف معدن اشغال کرده‌اند.
بعد از اینکه دولت آلمان با RWE به توافق رسید که توسعه معدن می‌تواند تحت شرایط خاصی ادامه یابد، روز یازدهم ژانویه، پلیس آلمان برای پاکسازی منطقه عملیات بزرگی را آغاز کرد. وزرای آلمان هم می‌گویند این پروژه برای امنیت انرژی آلمان ضروری است.
فعالان اقلیمی می‌گویند توسعه فعالیت معدنی، تغییر اقلیم را تسریع می‌کند و دولت آلمان را از اهداف توافق پاریس عقب می‌اندازد. یکی از کنشگران به بی‌بی‌سی می‌گوید استخراج زغال‌سنگ بیشتر مثل «انداختن توافق‌نامه پاریس به سطل زباله» است. زغال سنگی که از معدن گارتسوایلا استخراج می‌شود از نوع لیگنیت است که مرغوب‌ترین زغال‌سنگ قهوه‌ای شناخته می‌شود و در عین حال آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است.
فعالان محیط زیست می‌گویند این معدن، مقادیر زیادی از گازهای گلخانه‌ای را آزاد می‌کند و به همین دلیل آلمان نمی‌تواند به تعهدات خود در توافق پاریس پایبند بماند.

موضوع توسعه معدن گارتسوایلا برای حزب سبزها در آلمان هم به چالشی بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از حامیان حزب سبز با توسعه معادن مخالفند اما روبرت هابک، وزیر اقتصاد این کشور با تصمیم دولت موافقت کرده است

مقاومت معترضان، خشونت پلیس
تونبرگ روز ۱۴ ژانویه در تجمعی بزرگ که در میادین خارج از لوتسرات برگزار شد، در گفت‌وگو با معترضان گفت که اجازه آلمان برای گسترش معدن زغال‌سنگ باعث شرمساری است. بر اساس گزارش روزنامه آلمانی بیلد، این فعال سرشناس محیط زیست هم همراه دیگر معترضان روز ۱۵ ژانویه از لوتسرات بیرون رانده شد.
در مجموع پلیس آلمان می‌گوید که در روزهای اخیر حدود ۳۰۰ نفر را از این دهکده و مناطق اطرافش بیرون کرده است و راه را برای ایمن‌سازی سایت هموار می‌کند. با حضور افسران پلیس تنش میان کنشگران و پلیس بالا بوده و افسران به دلیل استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و باتون برای بیرون راندن فعالان، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. کنشگران پلیس را در تظاهرات بزرگ روز شنبه به افراط متهم کرده‌اند.
چالشی برای سبز‌ها
موضوع توسعه معدن گارتسوایلا برای حزب سبزها در آلمان هم به چالشی بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از حامیان حزب سبز با توسعه معادن مخالفند اما روبرت هابک، وزیر اقتصاد این کشور با تصمیم دولت موافقت کرده است. دولت می‌گوید طبق توافق با شرکت RWE، توسعه معدن به ۵ روستای همجوار و تخریب آنها دیگر اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این شرکت‌های معدنی هم پذیرفته‌اند که استفاده از زغال‌سنگ به عنوان یکی از منابع تامین انرژی در آلمان به جای سال ۲۰۳۸، در سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد.
از سوی دیگر ریکاردا لانگ، رهبر حزب سبز آلمان، رای حزبش در مناقشه بر سر استخراج زغال‌سنگ دفاع کرده و آن را عملگرا خواند است. به گفته او در حال حاضر آلمان برای تولید برق به زغال‌سنگ نیاز دارد. طبق گزارش وبسایت مارکت اسکرینر او گفته است: «واضح است که به واسطه تهاجم پوتین به اوکراین، باید ابتدا زغال‌سنگ بیشتری را برای سال‌های آینده به برق تبدیل کنیم تا امنیت انرژی تامین شود.»
بر اساس این گزارش اینکه چه مقدار از زغال‌سنگ لوتسرات مورد نیاز است، از جمله به این بستگی دارد که مصرف زغال‌سنگ و در مقابل انتشار گازهای گلخانه‌ای برای اروپا چقدر هزینه دارد. به گفته لانگ، در عین حال هزینه‌های سایر منابع انرژی و سرعت گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر هم مهم است. او همچنین خواستار حذف تدریجی زغال‌سنگ در شرف آلمان شده. از نگاه رهبر حزب سبز آلمان اکثریت قاطع معترضان در لوتزارت رفتاری مسالمت‌آمیز داشته‌اند، هرچند اگر چنین نبوده باشد. طبق برداشت لانگ پلیس در بسیاری موارد در حین اخراج معترضان بسیار محتاطانه عمل کرد اما می‌گوید: «تصاویری در تظاهرات روز شنبه وجود دارد که صادقانه من را هم شوکه کرده است.» او اضافه کرد: «بنابراین مهم است که عملیات پلیس در پارلمان بررسی شود و ابراز خشونت برای پلیس عواقب داشته باشد.»
آخرین خبر از لوتسرات
پارلمان ایالت نوردراین-وستفالن این هفته در چند کمیته اختلافات پیرامون معدن زغال‌سنگ روستای لوتسرات را بررسی می‌کنند. کمیته‌های اقتصادی، داخلی و شهرداری در حال رسیدگی به ابعاد مختلف اختلاف اساسی در مورد لزوم و تناسب تخلیه این روستا هستند. صبح امروز (چهارشنبه) هم کمیته اقتصاد به این موضوع می‌پردازد و تردیدهای گروه پارلمانی سبز را درباره توافق زغال‌سنگ ارزیابی می‌کند و فردا نوبت بررسی تجمعات اعتراضی است.
پلیس مدعی است که در حاشیه تظاهرات بزرگ، حدود هزار «اغتشاش‌گر» نقابدار سعی کرده بودند که وارد سایت لوتسرات شوند. روز جمعه پلس علیه معترضان از ماشین‌های آب‌پاش، باتون و اسپری فلفل استفاده کرد و ۱۲ نفر هم دستگیر یا بازداشت شدند. به گفته پلیس آلمان، ۹ معترض هم با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. بیش از 80 افسر هم روز شنبه مجروح شدند، اگرچه هنوز مشخص نیست که چه تعداد به دلایل خارجی مجروح شده‌اند یا مثلاً در گل و لای افتاده‌اند.
این گفته‌های پلیس در حالی است که پارلمان قرار است خشونتی که روز شنبه علیه معترضان اعمال شد را بررسی کند. چرا که تصاویر منتشر شده از آن روز هم به خوبی برخورد تند و ایجاد خطر برای کنشگران را نشان می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر