پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرواریدی بر پرده نقره‌ای

درباره فعالیت‌های سینمایی «پله»، اسطوره فوتبال، که در 82 سالگی درگذشت

مرواریدی بر پرده نقره‌ای

اسطوره فوتبال که در مشهورترین فیلم سینمایی‌اش همانند فعالیت ورزشی خوش درخشید





مرواریدی بر پرده نقره‌ای

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۵

| پیام ما | شاید بتوان او را پیش از هر چیز یکی از بزرگترین بازیکنان و محبوب‌ترین چهره‌ ورزشی قرن بیستم نامید اما حضورش به‌عنوان یک چهره سینمایی را نیز نمی‌توان منکر شد. جان‌ هیوستون در سال 1981 توانست ستاره‌های بزرگ فوتبال در دهه 70 از جمله بابی مور و پله را در کنار بزرگان سینما، مایکل کین و سیلوستر استالونه قرار دهد و یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سینما را خلق کند. «فرار به سوی پیروزی» یادآوری‌ای برای یک بازی خونین در سال 1942 است که در آن «پله» نقش گونچارنکو را بازی کرده است. پله ملقب به «ری» (سلطان) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) بود. این اسطوره فوتبال که در مشهورترین فیلم سینمایی‌اش همانند فعالیت ورزشی خوش درخشید، در سن 82 سالگی بعد از تحمل بیماری سرطان در بیمارستان آلبرت انیشتین در شهر سائوپائولو درگذشت.

 

«پله، اسطوره دوست‌داشتنی فوتبال درگذشت.» و با این خبر، فوتبال یک قهرمان از دست داد. فیفا پله را مانند دیگو مارادونای آرژانتینی به عنوان «بازیکن برتر قرن بیستم» معرفی کرده بود. او با ۷۷ گل در ۹۲ بازی همچنان رکورددار گلزنی در سلسائو است و سه بار با این تیم قهرمان جام جهانی شد. اما در کنار همه این افتخارات، چیز دیگری نیز وجود داشت که پله را شاید از دیگر فوتبالیست‌ها متمایز می‌کرد: حضور بر پرده سینما.
سی‌ام جولای 1981 روزی است که «فرار به سوی پیروزی» (Escape to Victory) در سینماهای جهان اکران شد. این فیلم، داستان گروهی از اسیران جنگی متحد در طول جنگ جهانی دوم را دنبال می‌کند که قرار است یک مسابقه فوتبال نمایشگاهی (تبلیغاتی) را در برابر تیمی از بازیکنان آلمانی برگزار کنند که نتیجه آن در نهایت زندگی بازیکنان را برای همیشه تغییر می‌دهد. سایت کولایدر درباره واقع‌گرایانه بودن فیلم می‌گوید که «تلاش برای به‌کارگیری بازیکنان واقعی فوتبال در صحنه پایانی تا حد زیادی نتیجه داده است. بازیکنان در سطح جهانی از جمله پله، بابی مور، جان وارک، اوسی آردیلس (و تعدادی دیگر) نشان می‌دهند که یک مسابقه فوتبال واقعی چگونه باید باشد.» در این فیلم پله نقش ماکار گونچارنکو، یکی از ستارگان معروف تیم استارت را بازی می‌کند.
به جز «فرار به سوی پیروزی»، این اسطوره فوتبال آثار دیگری را در کارنامه خود دارد. «یک معجزه کوچک» و «مایک بست: مربی انگلستان» فیلم‌هاییست که پله در آنها نقش خودش را بازی کرده. فیلم «پله: تولد یک افسانه» (Pelé: Birth of a Legend) بیوگرافی در مورد خود اوست؛ اینکه چطور از محله‌های فقیرنشین سائوپائولو، به ستاره‌ای ۱۷ ساله تبدیل شد که برزیل را برای نخستین بار با مربی‌گری ویسنته فیولا، قهرمان جام جهانی ۱۹۵۸ کرد و پله در این فیلم حضوری افتخاری دارد.
اما از آخرین حضور او در این عرصه می‌توان به همکاری با نتفلیکس اشاره کرد. سال گذشته نتفلیکس در راستای ساخت مستندهای فوتبالی و ورزشی خود، از مستند تلویزیونی «پله» رونمایی کرد؛ این فیلم در قالب یک ساعت و ۴۸ دقیقه، حقایقی ناگفته از زندگی این اسطوره به‌یادماندنی فوتبال را برای نخستین بار نمایان می‌کرد. به گزارش ایسنا، این مستند حاوی تصاویر و مصاحبه‌های آرشیوی با این اسطوره سابق فوتبال برزیل، هم‌تیمی‌های سابقش و برخی روزنامه‌نگاران بود. در مستند نتفلیکس زندگی «پله» از پانزده سالگی و بازی درتیم سانتوس تا دعوتش به تیم ملی در شانزده سالگی و دو گلش در فینال مسابقات جام جهانی ۱۹۵۸ در هفده سالگی و نهایتاً کسب دو جام جهانی دیگر تا سی سالگی روایت می‌شود.
اما آنچه این مستند را در زمان تولید و پخش جنجالی کرد، پرداختن به واقعیت‌هایی از زندگی پله بود که تا آن روز شاید برای بسیاری از هوادارانش در برزیل و دیگر کشورها پنهان مانده بود و در لابه‌لای حرف‌های صریحش، مشخص می‌شد. در این مستند پله در پاسخ به پرسشی درباره زندگی شخصی‌اش، اعتراف می‌کند که وفادار ماندن در زندگی برای او سخت بوده است؛ او در طول زندگی سه بار ازدواج کرد.
بر اساس این مستند، حذف از مسابقات جام جهانی در انگلستان، غم‌انگیزترین لحظه زندگی‌ پله به بیان خودش بود؛ به نحوی که قصد داشت پس از جام‌جهانی ۱۹۶۶ دیگر در مسابقات جام جهانی شرکت نکند.
پله به دلیل ماندن در حاشیه و نداشتن موضع‌گیری سیاسی در قبال حکومت برزیل در مقطعی مورد انتقاد برخی از مردم کشورش بوده است. این فیلم مدعی است که دولت برزیل از تیم ملی فوتبال این کشور برای بالا بردن اعتبار خود در دهه‌ ۶۰ میلادی استفاده کرده است و پله دلیل اتخاذ موضع خنثی را نفهمیدن جریان‌های سیاسی پشت پرده عنوان می‌کند.
از نکات قابل‌توجه در این فیلم تلاش برخی از جمله سالدانیا، سرمربی وقت تیم ملی برزیل برای کنار گذاشتن پله از تیم بوده است. او افت بینایی پله را علت این مسئله عنوان کرده است. در حالی که پله در مصاحبه تلویزیونی خود این ادعا را رد می‌کند. زمانی که هم‌تیمی سابق پله، ماریو زاگالو، جانشین سالدانیا شد، شرایط برای پله به کلی تغییر کرد و او توانست نقش سازنده‌ای در پیروزی تیمش مقابل ایتالیا ایفا کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *