سایت خبری پیام ما آنلاین | در جست‌و‌جوی «ورزشگاه آماده»

وزیر کشور از بلامانع بودن ورود زنان به ورزشگاه‌های آماده سخن گفت

در جست‌و‌جوی «ورزشگاه آماده»





در جست‌و‌جوی «ورزشگاه آماده»

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

هفته نخست لیگ‌برتر فوتبال ایران در حالی برگزار شد که تیم‌ها بدون حضور تماشاگر به مصاف هم رفتند. اینک که دومین هفته لیگ با حضور تماشاگر برگزار شد وزیر کشور اعلام کرده است هر ورزشگاهی که برای حضور بانوان آماده باشد ورودشان بلامانع است. اما پرسش این است که شاخص‌های آماده بودن چیست؟

 

احمد وحیدی وزیرکشور دیروز درحالی که از خط دادن افرادی از داخل به فیفا اظهار گله‌مندی می‌کرد گفت: هر جایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور بانوان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد اما شرط آن این است که ورزشگاه‌ها آماده باشند.
او سپس در مورد آماده بودن ورزشگاه‌ها نیز تأکید کرد: طبیعتا تا این آمادگی‌ها به وجود بیاید، زمان می‌برد. ورزشگاه‌هایی که مانند استادیوم آزادی آمادگی دارند، اگر مواردی پیش بیاید تا حدی که بتوانند این بحث را پوشش بدهند، منعی برای حضور بانوان ندارند.
براساس خبری که همشهری‌آنلاین منتشر کرده است، وزیر کشور همچنین دراین‌باره گفت:‌ اگر کسی با دستگاه داخلی مشکلی دارد و مشکلات ورزش را به فدراسیون‌های بین‌المللی بگوید، حتما با مسئولیت‌های ملی تناقض دارد.
وزیر کشور در مورد نامه اخیر فیفا به فدراسیون فوتبال و اینکه به نظر می‌رسد برخی افراد از داخل به فیفا خط می‌دهند تا فوتبال ایران آسیب ببیند، عنوان کرد: این کارها با مسئولیت ملی تطابق ندارد. یعنی اگر کسی حتی با دستگاه داخلی مشکلی دارد، این موضوع را به مرجعی بین‌المللی بگوید، حتما با مسئولیت‌های ملی تناقض دارد.
او درعین‌حال تاکید کرد: اگر حرفی هم دارند باید در داخل بزنند. ضمن اینکه فدراسیون‌ها تقریبا یک استقلالی دارند و باید موضوعات را به آن‌ها انتقال دهند. تلاش برای انعکاس و به میدان آوردن دستگاه‌های غیر ملی اصولا کار خوبی نیست.

وزیر کشور : هر جایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور بانوان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد اما شرط آن این است که ورزشگاه‌ها آماده باشند

البته وزیرکشور نامی از شخص خاصی نبرده است با این حال به نظر می‌رسد پس از آنکه فیفا به مسئولان اجرایی کشور نامه‌‌ای ارسال کرده این موضع‌گیری تغییر کرده است. به ویژه آنکه در روزهای گذشته از برخی تریبون‌ها در نقد نامه‌نگاری فیفا و اینکه تحمیل نظر این نهاد بین‌المللی فوتبال پذیرفتنی نیست سخنانی به میان آمده بود.
در همین حال تسنیم درباره نامه‌نگاری‌های اخیر با فدراسیون فوتبال ایران نوشت: نامه مشترک فیفا و AFC به فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر شائبه‌ها را درباره ارتباط خاص برخی افراد و جریان‌ها با نهادهای بین‌المللی تقویت کرد. این خبرگزاری همچنین افزوده است :‌مهم‌ترین سؤال و ابهام این است؛ چرا هر زمان درباره تاج مشکل یا موضوعی پیش می‌آید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه تهدیدآمیز می‌نویسند؟
پیشتر ایزد سیف‌الله‌پورمدیرعامل باشگاه نساجی در مصاحبه با ورزش۳ نسبت به ممنوعیت ورود هواداران به استادیوم‌ها در هفته اول واکنش نشان داده بود. او تأکید کرده بود: به نظرم اصلی‌ترین موضوع، بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست که هفته گذشته نیز وزیر ورزش عنوان کرد فیفا نامه زده تا این مسئله حل شود. همین نگرانی موجب می‌شود تا تماشاگران نتوانند به ورزشگاه‌ها بیایند.
ایزد سیف‌الله‌پور در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه ورزشگاه پیرامون دراختیار گذاشتن بلیت‌فروشی در نیم‌فصل اول برعهده باشگاه‌ها عنوان کرد: قرار بر این شده تا برعهده باشگاه‌ها باشد، اما عنوان کردند در هفته اول بازی‌ها بدون تماشاگر است. همه ما علاقه‌مند هستیم تا حضور تماشاگران را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم؛ به‌ویژه باشگاهی مثل نساجی که افتخار می‌کند چنین هوادارانی دارد و جزو پنج تیم پرتماشاگر لیگ برتر است.
نامه فیفا در حد پیشنهاد است
حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان پیشتر در گفتگویی توضیح داده بود: تاکید می‌کنم نامه فیفا در حد پیشنهاد بوده. فیفا در نامه خود حضور زنان در رقابت‌های باشگاهی را پیشنهاد داده است. ما در حال پیگیری برای شناسایی استادیوم‌هایی هستیم که زیر ساخت مناسب دارند و شرایط شورای تامین، دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی در آن‌ها فراهم است.
او همچنین تأکید کرده بود: در حال حاضر جلساتی برگزار کردیم. خودمان حضور خانواده‌ها برای تماشای ورزش‌های مختلف را دوست داریم و نمی‌خواهیم خدایی ناکرده نگاه‌ها در بیرون از ایران این‌طور باشد که بگویند ایرانی‌ها مخالف ورود زنان به استادیوم‌ها هستند. خیر اصلا چنین تفکری وجود ندارد.
حمید سجادی که در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی سخن گفته بود بر این نکته هم تأکید کرد: ما اصلا به دنبال تفکیک بحث فوتبال از سایر رشته‌ها و به قول قدیمی‌ها به دنبال طناب کشیدن بین دریای مازندران و گیلان نیستیم. در حال حاضر در بیشتر رشته‌های ورزشی خانواده‌ها قصد حضور دارند و برای انجام این کار نیازمند یکسری هماهنگی‌ها هستیم. این هماهنگی‌ گاهی سهل‌تر و قابل وصول‌تر است و گاهی مثل فوتبال سازوکار، جمعیت و محل برگزاری آن رویداد متفاوت است. وقتی ۵۰۰، هزار یا حتی ۳ هزار خانم قصد حضور در یک رویداد فوتبالی را دارند، باید دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنیم، هماهنگی‌ها بیشتر باشد و آن‌چه به آن محیط انتظام می‌دهد، باید دیده شود. در برخی از رشته‌ها خیلی راحت وارد سالن می‌شوند و مسابقه را نگاه می‌کنند اما سازوکار فوتبال متفاوت است.
وزیر ورزش در ادامه گفت: یکسری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند. در حالی که چند سال است که خانم‌ها با عزت و احترام به استادیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم ملی فوتبال را می‌بینند. حتی بازی ایران و عراق شب‌هنگام برگزار شد ولی برای تردد خانم‌ها اتوبوس گذاشتیم و ورودی مستقل و خوبی داشتند. در جریان این دیدارها همه تیپ آدمی حضور داشتند و هیچ ایرادی هم به ما گرفته نشد؛ حاشیه‌ای ایجاد نشد و مشکلی خاصی نداشتیم.
کدام ورزشگاه‌ها؟ کدام زیرساخت‌ها؟
پیشتر وقتی سخن از ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود واکنش‌های دیگری دیده می‌شد. فروردین ۱۴۰۱ وقتی ماجرای ورزشگاه مشهد در حاشیه بازی فوتبال ایران و لبنان پیش آمد موضع‌گیری‌های متفاوتی از مسئولان دیده شد. برای مثال وزیرکشور در پی بروز آن حوادث گفت: بلیط‌های بیشتری از آنچه قرار گذاشته شده بود، فروخته بودند که برخی از آنها بلیط واقعی نبوده و موجب شده تعداد خیلی بیشتری به ورزشگاه هجوم بیاورند و همین مساله موجب بروز اتفاقات شد؛ ضمن اینکه اساسا قرار نبود خانم‌ها برای این بازی به ورزشگاه بروند.

وزیر ورزش و جوانان: یکسری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند. در حالی که چند سال است که خانم‌ها با عزت و احترام به استادیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم ملی فوتبال را می‌بینند

در عین حال که وزیر ورزش و جوانان از آماده بودن زیرساخت‌ها در ورزشگاه آزادی خبر داده است به طور مشخص نگفته است که این زیرساخت‌ها کدام‌ها هستند. در حال حاضر در ایران ورزش‌های فوتبال، کشتی و والیبال علاقمندان بیشتری دارد که برای تماشای مسابقات آن وقت می‌گذارند. اگر تماشای ورزش فوتبال را ملاک قرار دهیم باید توجه داشته باشیم که لیگ برتر فوتبال ۱۶ تیم دارد. بنابراین هر تیم باید بتواند در بازی خانگی خود ورزشگاهی داشته باشد که در صورت لزوم آن زیرساخت‌های مورد نظر مسئولان اجرایی کشور را برای ورود زنان داشته باشد. از سوی دیگر در ایران از میان فضاهای ورزشی ۴۹ ورزشگاه مهم فوتبال داریم که از میان آن‌ها ۹ ورزشگاه بزرگ به سبب ظرفیت از سایر آن‌ها متمایز شده است.
به جز ورزشگاه آزادی ورزشگاه تختی در تهران هم از جمله ورزشگاه‌های بزرگی است که مسابقات لیگ ممکن است در آن برگزار شود. در اهواز دو ورزشگاه غدیر و فولاد خوزستان دو ورزشگاهی هستند که مسابقات لیگ در آن برگزار می‌شود. ورزشگاه یادگار امام تبریز، ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان، ورزشگاه پارس شیراز، ورزشگاه مس کرمان و ورزشگاه امام‌رضا مشهد بزرگترین ورزشگاه‌های ایران از نظر ظرفیت هستند. پرسش این است که این ورزشگاه‌ها نیازمند چه زیرساخت‌هایی هستند تا از نظر وزیر کشور و وزیر ورزش و جوانان، با توجه به تأکید آن‌ها بر زیرساخت‌ها، به نقطه مناسب برسیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *