پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سایه‌‌ای روشن‌تر از آفتاب

سایه‌‌ای روشن‌تر از آفتاب





سایه‌‌ای روشن‌تر از آفتاب

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

امیر هوشنگ ابتهاج معروف به سایه (1306-1401 ش)، یکی از معدود بازماندگان نسل طلایی شعر امروز ایران، ساعاتی پیش، در کلن آلمان، چشم از جهان فرو بست. نام هوشنگ ابتهاج، حدود 75 سال بر شعر ایران سایه‌افکن بود و حافظۀ بسیاری از دوستداران ادبیات، در تمامیِ اقلیم‌های زبان پارسی، با سروده‌های ماندگار او گره خورده است. اولین دفتر شعر سایه، «نخستین نغمه‌ها» نام داشت که کتابفروشی طاعتی رشت آن را به سال 1325 شمسی، با مقدمۀ حمیدی شیرازی و عبدالعلی طاعتی منتشر کرد و آخرین آن‌ها، دفتر «بانگ نای» است که در سال 1395 فرصتِ نشر یافت. بهترین اشعار سایه، در قالب غزل سروده شده و غزل‌هایی همچون «زبان نگاه»، «ترانه»، «بهانه»، «در کوچه‌سار شب»، «لب خاموش» و «آینه در آینه»، جزو بهترین و برجسته‌ترین غزل‌های زمانۀ ماست و نام او را در کنارِ خداوندان غزل پارسی جاودانه کرده است.

با اینکه برخی از بهترین غزل‌های سایه از جمله «آینه در آینه»، «همیشه در میان»، «حصار» و «غریبانه»، در حال و هوایی مولویانه سروده شده، اما چندین دهه همسایگی شاعر با ذهن و زبان حافظ، به غزل‌های او یک چاشنیِ ویژۀ حافظانه بخشیده است. شاید کسی به اندازۀ سایه نتوانسته باشد به بوطیقای زبان و موسیقی حافظ این همه نسبتِ زبانی و قُربِ عاطفی پیدا کند. نتیجۀ مؤانست دیرینه‌سالِ سایه با حافظ، علاوه بر آنچه در غزل‌هایش بازتاب یافته، تصحیح دیوان حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در سال 1373 منتشر شد و مقبولیت بسیاری میان حافظ‌خوانان پیدا کرد. این دیوان، مستند به 31 نسخۀ خطیِ سدۀ نهم هجری است و علاوه بر تمایز در بازخوانیِ شعر حافظ که مرهونِ الفت و شناخت مصحّح با جهانِ متن است، یکی از شاهکارهای کتاب‌آرایی و چاپ نیز به شمار می‌آید.
سایه، یکی از نخستین شاعرانی بود که به فراخوانِ نوآوری نیما یوشیج، پاسخ مثبت داد و با چهارپاره‌ها و اشعار نیمایی خود توانست پلی بین شعر دیروز و امروز برقرار کند. شعرهای نو هوشنگ ابتهاج، به جریان میانه‌روِ شعر امروز تعلّق دارد؛ دلی در گرو سنّت شعر فارسی و سری در اقتضائات زمانه. مجموعه‌ شعرهای «سراب» (1330 ش)، «شبگیر» (1332 ش) و «زمین» (1334 ش) سایه را در کنار نوپردازان دهۀ سی قرار داد. شعرهای «شبگیر»، «نیلوفر»، «کاروان»، «مرثیۀ جنگل»، «صبوحی»، «زمین»، «من به باغ گل سرخ» و «ارغوان» یادگارانِ ارزندۀ سایه در طرز و طور نیمایی است.
سال‌ها بود که مشتاقان شعر سایه، بخش‌هایی از یک مثنویِ او را با خود زمزمه می‌کردند و چشم به‌راه دیدن و خواندنِ همۀ آن بودند. این اتفاق در سال 1395 روی داد و با انتشارِ «بانگ نی» وجه دیگری از شخصیت شعریِ سایه به جلوه درآمد و قدرت او را در مثنوی‌سرایی به سبک مثنویِ مولانا نشان داد. بخش‌هایی از این مثنوی، بند بند همچون شعری مستقل، پیشتر در کتاب «سیاه مشق» منتشر شده بود. غیر از «بانگ نی»، در کارنامۀ شاعریِ سایه، چندین مثنوی تأثیرگذار وجود دارد که «بهار آمد گل و نسرین نیاورد» از معروف‌ترین آن‌هاست که فروردین سال 1333 شمسی به یاد دکتر مصدّق و کودتای 28 مرداد سروده شده است.
در دهۀ پنجاه شمسی، حضور سایه در شورای شعر و موسیقی رادیوی ایران، و همراهی با گروه موسیقی شیدا و عارف و تأسیس کانون چاووش، فصل درخشانی را در موسیقی ایرانی رقم زد. در دوران سرپرستی او، دو برنامۀ «گل‌های تازه» و «گلچین هفته» در رادیو تهیّه شد و حاصل آن، تولید صدها آهنگ با همکاری، شاعران، آهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان سرشناس در کنارِ جوانان با استعداد کشور بود. بسیاری از غزل‌های سایه توسط خوانندگان مشهور اجرا شده است و برخی از تصنیف‌های او مثل «تو ای پری کجایی» شهرت فراملّی دارد.
بی‌شک یکی از دلایل محبوبیّت مستمرّ سایه، گره‌خوردگیِ شعر او با رنج‌های جامعه و مردمی بودنِ آن‌هاست. غزل‌های حافظانۀ سایه، همچون غزل‌های خواجۀ شیراز، تلفیقی از عشق و اندوه و اعتراض در زبانی استعاری است. معماریِ باشکوه و تراش‌خوردگیِ زبانیِ سروده‌هایِ سایه، در کنارِ نفوذ پُر دامنۀ شعرهایش در بین تودۀ مردم، باعث بلندی و ماندگاری نامِ هوشنگ ابتهاج در شعر فارسی است. سایه در هویت بخشیدن به موسیقی ملّی، سهم بسیاری داشته و آثار موسیقایی او همچنان تا امروز، زبان حالِ این قبیلۀ سرگردان است. کارنامۀ کنش‌های ایدئولوژیک سایه، بی‌نیاز از نقد و داوری نیست؛ همچنان‌که میراث ادبی و هنری او. اما در اینکه او پدیدآورندۀ آثاری است که درخشندگیِ آن‌ها فراتر از زمان و مکان و سلایق سیاسی است، تردیدی نباید کرد. روحش شاد.

*تیتر مطلب برگرفته از رباعی استاد شفیعی کدکنی در مورد سایه است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

برای پاسخ به ابرچالش‌های کشور چه باید کرد؟

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

فرماندار شهرستان «دزپارت» اعلام کرد:

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

وضعیت «قابل قبول» برای هوای تهران

وضعیت «قابل قبول» برای هوای تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر