پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توصیه بزرگان؛ خویشتنداری به جای نشان دادن سرنیزه

در ادامه انتقادها به چگونگی اجرای قانون حجاب، گروهی از زنان محجبه پویشی در «مخالفت با گشت ارشاد» به راه انداختند

توصیه بزرگان؛ خویشتنداری به جای نشان دادن سرنیزه

وزیر ارشاد دولت پیشین: کم‌ حجابان را به اردوگاه مخالفان نظام هل ندهیم





توصیه بزرگان؛ خویشتنداری به جای نشان دادن سرنیزه

۱ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۳۱

در حالی که نماینده ولی‌فقیه در استان البرز پویش «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» را بخشی از برنامه‌های «خط تحریف» می‌داند و معتقد است «این پویش مشابه قرآن بر سرنیزه کردن سپاه معاویه در جنگ صفین است»، یک مرجع تقلید شیعه تاکید کرد که «آشفته بازار بودنِ مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی‌شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت پیشین نیز نوشت: «در موضوع حجاب براندازان تلاش داشته و دارند که دال مرکزی انقلاب و نظام را حجاب معرفی و هرگونه تخطی از آن را مقابله با بنیاد نظام قلمداد کنند. مواظب باشیم که در این دام مشهود قرار نگیریم و با کج‌سلیقگی کم‌حجابان و بدحجابان را به اردوگاه مخالفان نظام هل ندهیم.»

 

پنج‌شنبه شب گذشته تیم ملی والیبال ایران به مصاف تیم ملی والیبال لهستان رفت. رقابتی حساس که در آن، جوانان خوش قد و بالای ایرانی به‌رغم شایستگی و انکارناپذیر به‌لحاظ فنی، با فاصله حداقلی به رقیب پرقدرت و صاحب‌سبکشان واگذار کردند و از راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال بازماندند. این رقابت حساس و نفس‌گیر اگرچه در استادیوم بولونیای ایتالیا برگزار شد اما والیبالیست‌های تیم ملی ایران، تنها ایرانیان حاضر در استادیوم نبودند و کنار این تیم حدوداً ۳۰ نفره، چند هزار ایرانی دیگر هم با هر سرویس ملی‌پوشان، با هر تک‌امتیازی که از دست رفت افسوس خوردند و با هر امتیازی که به دست آمد و به ثمر نشست، به زبان فارسی فریاد شادی سردادند. ایرانیانی که برخلاف آن‌چه در اغلب استادیوم‌های خانگی شاهدیم و شبیه‌ به اغلب رقابت‌های مشابهی که آن سوی مرزهای این مملکت برگزار می‌شود، در میانشان هم زنان حضور داشتند، هم مردان؛ هم دختران ایرانی، هم پسران ایرانی شب جمعه‌ای که گذشت، در این جشن و رویداد پرافتخار فرهنگی-ورزشی حاضر بودند. ایرانیانی که به‌رغم تفاوت سلیقه احتمالی در بسیاری مسائل سیاسی و فرهنگی و با وجود تفاوتی که به‌لحاظ سطح توانمندی اقتصادی با یکدیگر دارند، همگی یک نام را فریاد می‌زنند؛ «ایران»!
آن‌چه اما واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه و نخستین دقایق و ساعات بامداد جمعه گذشته در استادیوم بولونیا حتی از بیش از اغلب رویدادهای مشابه محل‌ تامل بود، نه حضور زنان ایرانی بدون حجاب متعارف، بلکه اتفاقاً حضور به‌نسبت پررنگ زنان ایرانی بود که هزاران کیلومتر بیرون مرزهای سیاسی کشورشان، در گوشه‌ای از خاک اروپا، با رعایت حجاب متعارف و مرسوم داخل کشور حاضر شده و کنار دیگر هم‌وطنان تیم ملی کشورشان را تشویق کردند. تصویری که البته مدیران صداوسیما این بار هم از درکش عاجز بودند و در نتیجه به‌جای آن‌که آن را به تصویر بکشند، سیاست سانسور را پیش گرفتند. سیاستی که بی‌راه نیست اگر بگوییم دست‌کم این بار نتیجه‌اش چیزی نبود مگر «خسارت محض». چه آن‌که مسئولان سانسور در صداوسیما در حالی مطابق معمول روی اعصاب میلیون‌ها مخاطب تلویزیونی این رقابت قدم‌آهسته می‌رفتند که این بار تیغ سانسورشان نه فقط آن دسته از تماشاگرانی را که با پوششی مطابق قوانین حقوق شهروندی در ایتالیا به تماشای این رقابت رفته بودند، حذف می‌کرد؛ بلکه در عین حال تصویر آن چند ده تماشاگر محجبه را نیز لابه‌لای تصاویر عموم تماشاگران این رقابت زیبای ورزشی حذف و سانسور کرد. رویدادی که شاید بهترین مثال بود از آن‌چه منتقدان سیاست‌های اعمال شده درباره پوشش زنان در ایران، سال‌هاست از آن سخن می‌گویند و البته سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. منتقدانی که معتقدند تصویر زیبای تماشاگران حاضر در این بازی را می‌توان نمایی کوچک از جامعه متکثر و رنگارنگ ایرانی دانست که زیبایی‌اش همین احترام متقابل است که تک‌تک اعضای این جامعه برای سلیقه پوشش یکدیگر قائلند. تصویری که اگرچه از سوی مدیران صداوسیما سانسور و حذف شد اما از قضا کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان و ایرانیان که سال‌هاست نشان داده‌اند به این فضای مجازی بیش از تصاویر رسانه‌های رسمی اعتماد دارند، توجهی ویژه به آن نشان داده و بارها و بارها این همنشینی سلایق ایرانیان را در حساب‌های کاربری‌شان همرسان کردند.
اما این تنها تصویری نبود که کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در این ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته بازنشر کردند. چه آن‌که در این بازه زمانی و کنار این تصاویر زیبا، عکس‌ها و ویدئوهایی که برخی شهروندان از رفتار بعضاً خشونت‌آمیز گشت ارشاد ثبت و ضبط کرده بودند نیز دست به دست می‌شد. تصاویری از برخوردهای خشن با زنانی که به تعبیر ماموران انتظامی «بدحجاب» «شل‌حجاب» و… هستند و کاربران ایرانی در این مدت، به دفعات اقدام به بازنشر آن کردند تا بار دیگر این تصاویر با تصاویر شور و شعف تماشاگران ایرانی حاضر در استادیوم بولونیای ایتالیا مقایسه شود. هرچند تصویر این رفتارها را بارها، حتی پیش از به صدا درآمدن سوت آغاز رقابت تیم‌های ملی والیبال ایران و لهستان نیز بسیار دیده‌ایم. تصاویری که در یکی، دو نمونه جدیدتر، صدای شیون و ضجه زنان نیز به گوش می‌رسد و در یکی از تلخ‌ترین نمونه‌ها، این ضجه و ناله، شیون و غوغای مادری است که یک‌تنه جلوی خودروی ون گشت ارشاد ایستاده تا مانع از بازداشت دخترش شود. دختری که اگرچه او را در این ویدئو ندیده‌ایم اما مادرش را دیده‌ایم که در شمایل یک «مادر ایرانی» و به ناله و زاری از حال نزار و بیماری او می‌گوید و با عجز و لابه از راننده ون و افسر ارشد گشت ارشاد می‌خواهد که پایش را از روی پدال گاز بردارد تا مگر این کاروان گشت ارشاد ترمز را بکشد و متوقف شود.
اما این مادر ایرانی تنها شهروند مملکت نیست کسی که خواهان توقف کاروان گشت ارشاد شده؛ طی روزهای گذشته پویش و کارزاری مجازی در شبکه‌های اجتماعی نیز همصدا با آن مادر دلسوخته و دیگر زنان و مادران ایرانی، در حالی توقف گشت ارشاد را مطالبه می‌کنند که در عین حال تاکید دارند خودشان به‌عنوان افراد باورمند به رعایت پوشش متعارف و حجاب تام و تمام، این روش قهری و سلبی ترویج حجاب را نمی‌پسنند و فراتر از آن، این روش‌ها را مصداق نقض‌غرض حامیان گشت ارشاد می‌دانند. پویشی با شعار «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» که حالا واکنش برخی ائمه جمعه را نیز برانگیخته است. تا جایی که دیروز در حالی هزاران زن ایرانی دیگر نیز به ده‌ها و بلکه صدها هزار حامی آن افزوده شده که همزمان سید محمدمهدی حسینی همدانی در مراسمی با بیان این‌که پویش «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» را «خط تحریف راه انداخته» گفت: «این پویش مشابه قرآن بر سرنیزه کردن سپاه معاویه در جنگ صفین است.» این در حالی است که همزمان خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به این پویش پرداخته و به شرکت‌کنندگان در آن با ادبیاتی عجیب هشدار داده است.
اما در حالی که مجلس خبرگان رهبری نیز در نشست اخیر خود به موضوع حجاب پرداخته است. احمد خاتمی درباره خروجی مذاکره اعضای این مجلس در این رابطه توضیح داده، مجلس خبرگان دست‌کم با «اجبار و زور» در اعمال «قانون حجاب» مخالف است اما تاکید دارد که «قانون حجاب باید اجرا شود». یک روحانی اصلاح‌طلب به اظهارات اخیر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز واکنش نشان داده است. محمدعلی ابطحی با اشاره به آن‌چه خطیب نماز جمعه کرج در این رابطه مطرح کرده، نوشت: «(کاربران) تند و تیزِ برانداز بیرون (از کشور) هم علیه کمپین «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» توییت می‌زنند؛ این دو سر تندروی همیشه به هم رسیده‌اند؛ گمان می‌کنند با هم اختلاف دارند!» این در حالی بود که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت پیشین که اکنون در قامت مدیرمسئول روزنامه اطلاعات فعالیت می‌کند، در این رابطه نوشت: «در موضوع حجاب براندازان تلاش داشته و دارند که دال مرکزی انقلاب و نظام را حجاب معرفی و هرگونه تخطی از آن را مقابله با بنیاد نظان قلمداد کنند.» او تاکید کرد: «مواظب باشیم که در این دام مشهود قرار نگیریم و با کج سلیقگی کم حجابان و بدحجابان را به اردوگاه مخالفان نظام هل ندهیم.» همچنین حساب توییتری آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز با بازنشر بخشی از این مرجع تقلید شیعه در جلسه درس خارج فقه روز چهارم آذرماه سال ۱۳۹۶ در خصوص حجاب آورده است: «گاهی نامه می‌نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره حجاب و عفاف حرفی نمی‌زنید، بر فرض با فشار انسان این روسری را یک قدری جلو بیاورد، این‌که عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمی‌کند! ازدواج است که جلوگیری می‌کند. با بگیر و ببند، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود. این آشفته بازار بودنِ مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *