پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رکوردزنی روزانه مصرف برق

رکوردزنی روزانه مصرف برق

معاون امنیت شبکه برق کشور: هموطنان بین ساعت 12 تا ۱۸ از وسایل پرمصرف استفاده نکنند





رکوردزنی روزانه مصرف برق

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

«نامهای دیگر جهنم: دوزخ، نار، جحیم، لظی، سقر،‌سعیر،‌اثام،‌ هاویه، حطمه، امیدیه،‌ آغاجاری، رامشیر،‌ ماهشهر،‌بندر امام،‌ آبادان، خرمشهر،‌اهواز، اهواز، اهواز، تاکید سه قلم آخر بیشتر بخاطر اینه که فک نکنین جهنم داغتره» این پیام که با چند استیکر خنده و شعله‌های آتش در بین خوزستان‌ها در حال چرخیدن است،‌ سویه طنز خبری است که وزارت نیرو دو روز پیش درباره دمای بالای۵۰ درجه در ۱۰ شهر جنوبی کشور اعلام کرد. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، روز سه‌شنبه علاوه بر استان‌های خوزستان و ایلام دما در برخی نقاط استان‌های بوشهر و جنوب فارس نیز به حدود ۵۰ درجه سانتی گراد رسید که در کنار این گرما ساکنان کرانه نشین خلیج فارس در برخی ساعات هوای شرجی را تجربه کردند که همین موضوع باعث شد دمای احساسی بالاتر از ۵۰ درجه حس شود.
دمای بالای 50 درجه و هشدارهای پزشکی برای پرهیز از ترددهای غیرضروری در حوالی ظهر تا غروب برای جلوگیری از گرمازدگی در حالی است که رکوردهای مصرف برق در ایران پیوسته در حال شکسته شدن هستند. در تازه‌ترین اظهارنظرها مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیان کرد: پس از ثبت رکورد افزایش مصرف برق در اوج بار روزانه (۱۲ تا ۱۸)، رکورد مصرف در زمان اوج بار شبانه (ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳) نیز زده شد و با ثبت عدد ۶۵ هزار و ۳۸۶ مگاوات، از رکورد شبانه قبلی که نزدیک ۶۴ هزار مگاوات بود عبور کرد.
به گفته دکتر مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق ،نیاز مصرف برق چهارشنبه ۲۹ تیر ماه به ۶۹۲۷۸ مگاوات رسید و رکورد روز پیش از آن را هم شکست.
او افزود: همچنان از همه مشترکان درخواست می‌کنم با استفاده‌ نکردن از وسایل پرمصرف برقی، تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه و بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی و خاموشی لامپ‌های اضافه به‌ویژه در شب، همکاری خوب خود با صنعت برق را ادامه دهند.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ما نیروگاه‌هایی داریم که به حرارت حساس هستند و نمی‌توانند حداکثر تولید خود را داشته باشند اما آنها با بیشترین توان تولیدی در مدار هستند و در کنار آنها از نیروگاه‌های برق‌آبی، تجدیدپذیر و سایر نیروگاه‌های موجود در شبکه که خود نیز تحت‌تأثیر دما هستند نیز استفاده کردیم تا توانستیم با وجود شکسته شدن رکورد مصرف، پایداری شبکه سراسری برق کشور را حفظ و برق مشترکان را تأمین کنیم. او ادامه داد: دمای هوا در تیرماه امسال ۲/۱ درجه بیشتر از سال گذشته بود که این خود باعث افزایش مصرف شد اما درعین‌حال امسال مردم و مشترکان عمده کمک بسیار خوبی به صنعت برق کردند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.
مشهدی رجبی درباره شرایط تامین برق صنایع در تابستان امسال گفت: طبق برنامه زمان‌بندی که از قبل با بخش صنعت انجام دادیم، همکاری خوبی شکل‌گرفته و صنایع مجاز هستند در ساعت‌هایی مانند شیفت کاری شبانه بدون محدودیت برق مصرف کنند و در باقی ساعات مطابق یک برنامه زمان‌بندی مصرف داشته باشند. برخی واحدهای صنعتی نیز تعمیرات و تعطیلات تابستانی را به زمان اوج مصرف موکول کردند که همه این موارد کمک شایانی به صنعت برق کرد و جا دارد از همه این عزیزان قدردانی کنم چون با همکاری خوبی که داشتند توانستیم تا به امروز را بدون بروز محدودیت تابستان را پشت سر بگذاریم.
معاون امنیت شبکه برق کشور نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد: مصرف برق کشور از نخستین ساعت روز چهارشنبه 29 تیر روند افزایشی داشت، به‌گونه‌ای که تا ظهر به ۶۷ هزار مگاوات رسیده و در ادامه روز از ۶۹ هزار مگاوات فراتر رفت.
به گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، اردشیر مذکور بیان کرد: مصرف برق این روزها نسبت به روزها و سال‌های گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است، به طوری که اوج تاریخی مصرف برق کشور روز سه‌شنبه 28 تیر به ۶۸ هزار و ۹۳۷ رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۹.۴ درصد رشد یافته است
او ادامه داد: چهارشنبه 29 تیر روز بسیار گرم و سختی پیش روی صنعت برق بود به طوری که از ابتدای بامداد آن تا ساعت 12 حدود هزار مگاوات نسبت به‌روز سه‌شنبه افزایش داشت. تأمین این میزان برق برای نیروگاه‌ها بسیار دشوار است.
به گفته «مذکور» اگر همین روند مصرف تداوم یابد که هم اکنون ۶۷ هزار مگاوات است قطعاً به بیش از ۶۹ هزار مگاوات خواهیم رسید که عدد بسیار بزرگی است. او خطاب به مشترکان سراسر کشور گفت: «هم‌وطنان بین ساعت 12 تا ۱۸ از وسایل پرمصرف استفاده نکنند.»
روزهای گرم تیر ماه را در حالی پشت سر می‌‌گذاریم و به پایان آن نزدیک می‌شویم که همچنان گرمای مرداد را در پیش رو داریم،‌ رکوردهای مصرف برق همچنان در حال جابجا شدن هستند و این امر نگرانی‌هایی را برای قطعی برق به ویژه در استان‌های جنوبی ایجاد کرده است. برای همراهی با مردمان خوزستان،‌ هرمزگان‌، ایلام به نظر می‌رسد هشتگ زدن کفایت نمی‌کند. تنها راه ممکن در کوتاه مدت برای عبور از چالش تابستان گرم 1401، کاهش بیش از پیش مصرف برق از سوی دستگاه های دولتی، تجاری و بخش خانگی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *