پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم

رئیس جمهوری در نخستین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از دولتش دفاع کرد

آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم

ابراهیم رئیسی تاکید کرد حضور در جمع شهروندان پیشوا، قرچک و ورامین برایش از حضور در جلسات نمادین دلنشین‌تر است





آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس جمهور در نخستین سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری از انگیزه‌هایش برای حضور در صحنه انتخابات گفت و ضمن دفاع از عملکرد دولتش تاکید کرد که آمده تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کند.

 

ابراهیم رئیسی دیروز و در جریان سفر به شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین که همزمان بود با نخستین سالگرد برگزاری انتخاباتی که او را به مقام ریاست دولت سیزدهم رساند، از این گفت که علت حضورش در صحنه مبارزه با فساد بوده و بر این اساس گفت: «آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم!» این تاکید بر یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سخنرانی روز گذشته که البته تنها اشاره او به این وعده‌های انتخاباتی نبود، اما در حالی صورت گرفت که بسیاری از ناظران معتقدند او و دولتش در انجام بسیاری از وعده‌ها ناکام مانده‌اند. وعده‌هایی که تمرکز اصلی‌شان بر معیشت ملت آن هم با اتکا به توان داخلی مملکت بود و حالا در سالگرد انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ فرد پیروز آن انتخابات در شرایطی پشت تریبون رفته که نه فقط خبری از احیای برجام و رفع تحریم‌ها نیست، بلکه اوضاع معیشتی شهروندان نیز به‌مراتب وخیم‌تر از گذشته است و دلاری که دولت روحانی با نرخ حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان تحویل دولت داد، این اواخر چندین نوبت رکوردشکنی کرد و در مقاطعی از مرز ۳۳ هزار تومان نیز گذشت و بسیار به محدوده ۳۴ هزار تومان نیز نزدیک شد. تغییر قیمتی که به روشنی از افزایش حدود ۱۰ هزار تومان در این ۳۶۵ روز دارد و قاعدتاً‌ نمی‌تواند دستاوردی مثبت محسوب شود.

رئیس دولت سیزدهم یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و افزود: «بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.»

اما این تنها وعده ابراهیم رئیسی و همراهانش در کابینه دولت سیزدهم نبود. وعده‌هایی که در حالی بخشی از آن همچنان بر زمین مانده و محقق نشده که برخی نیز با تغییراتی عجیب مواجه شده‌اند. از جمله این گروه اخیر از وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی وعده‌ای است که او و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در ارتباط با ساخت مسکن در طول ۴ سال داده و تاکید داشتند که می‌خواهند سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای مردم بسازند و متعاقباً ایجاد ۴ میلیون شغل. اما آن‌چه اخیراً به نقل از رستم قاسمی در رسانه‌ها منتشر شد، یکسر متفاوت بود.
بر این اساس در حالی که هنوز چند روزی از استعفای وزیر کار دولت رئیسی به‌عنوان نخستین بازمانده کابینه نمی‌گذرد و از قضا به همین دلیل این روزها بار دیگر از آن‌چه او در ارتباط با ایجاد شغل با تنها یک میلیون تومان گفته بود، می‌شنویم، رستم قاسمی نیز در حالی از وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن یا همان ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی عقب‌نشینی کرد که سعی کرد طوری این عقب‌نشینی را انجام دهد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. او که در سخنانی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه تاکید کرده «بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریور، ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد»، در ادامه تصریح کرده است: «تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد!»‌ این در حالی است که هم او و هم شخص رئیس‌جمهور در آغاز به کار دولت سیزدهم وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را در پایان کار این دولت به مردم داده بود.
ابراهیم رئیسی که در نخستین سالگرد پیروزی‌اش در انتخابی با حداقل رقابت انتخاباتی، به شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین سفر کرده بود، طی دستوری شهر ورامین را از امروز «فرمانداری ویژه» اعلام کرد. او همچنین در جریان این سفر به حرم امامزاده جعفر (ع) رفت و زیارت کرد و پس از بازدید از مجتمع مسکونی نیمه‌تمام آژینه پیشوا و بیمارستان نیمه ساخته ۹۶ تختخوابی این شهرستان، در محل اجرای پروژه راه‌آهن شهری ورامین حاضر شد و از روند اجرای این پروژه بازدید به عمل آورد. رئیسی همچنین از مجتمع سبحان قرچک ورامین بازدید کرد و در بخشی دیگر از این سفر یک روزه با حضور در جمع مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان‌پهلوان تختی گرد آمده بودند، گفت: «یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا است و بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.»
رئیسی که در بخشی از سخنانش تاکید کرد که تصمیم گرفته همزمان در سالگرد پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، بجای حضور در جلسات نمادین به میان مردم بیاید و پیگیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشد، «حضور در میان این مردم و رسیدگی به آنچه را که مایه نگرانی و دغدغه آنان است، دلنشین‌تر از دیدارها و جلسات نمادین» خواند و همچنین گفت: «به همکارانم در دولت و وزارت کشور ماموریت داده‌ام راهکارها و شرایط تاسیس ۲ استان در شرق و غرب استان را مورد بررسی قرار دهند.» او به مشکلات مالی و بودجه‌ای دولت در زمان آغاز بکار خود نیز اشاره کرد و گفت: «بسیاری به ما می‌گفتند چگونه می‌خواهید مشکل کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را رفع کنید. این در حالی بود که دولت در ماه ابتدایی فعالیت خود با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود، اما به لطف خدا و آگاهی مردم توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که می‌توانست باعث ایجاد مشکلات جدید شود، از این مرحله سخت عبور کنیم. در ماه‌های اول آغاز بکار دولت در مورد تأمین کالاهای اساسی نیز نگرانی‌هایی داشتیم. دولت در وهله اول توانست با واکسیناسیون گسترده موانع موجود بر سر راه بازگشایی کسب‌وکارها و فعالیت مراکز علمی و آموزشی را برطرف کند.»
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رأی مردم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رأی به اجرای عدالت بود، تصریح کرد: «آنچه مردم از ما خواستند، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و به این عهد خود با مردم وفادار هستیم و ان‌شاء الله با عمل به آنچه وعده کرده‌ایم در میدان عمل دولتی صادق‌ الوعد خواهیم بود. ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال وعده دولت، نیاز کشور و تصریح قانون است و باید به آن عمل کنیم که اگر این اتفاق نیفتد مثل گذشته عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن بر روی هم انباشته خواهند شد. در مدت سپری شده از فعالیت دولت مردمی گام‌های خوبی در عرصه‌های آموزش، مسکن و سلامت برداشته شده است. در این مدت ۵ میلیون خانواده نیازمند بدون پرداخت هیچ وجهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و این روند ادامه خواهد داشت همچنین در زمینه عدالت آموزشی، جذب، ارتقا و استفاده عادلانه از نیروی انسانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.» رئیس دولت سیزدهم یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و افزود: «بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.»

رییس جمهور گفت: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدف‌گذاری کرده است. در حالی که در آغاز فعالیت دولت مردمی نرخ رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، سال ۱۴۰۰ را با رشد اقتصادی نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندیم

رئیس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آنچه در عرصه اقتصادی دنبال می‌کنیم، این است که مردم، بازار و فعالان اقتصادی شاهد آرامش و رشد اقتصادی باشند، افزود: «دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است. در حالی که در آغاز فعالیت دولت مردمی نرخ رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، سال ۱۴۰۰ را با رشد اقتصادی نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندیم. کاری که مردم سال گذشته پای صندوق‌های رأی شروع کردند در ۲۸ خرداد پایان نیافت، بلکه این ۲۸ خرداد روز آغاز کار مردم در دولت مردمی است. کار با حضور مردم شروع شده است و رشد اقتصادی و پیشرفت و اقتدار بازدارنده با مشارکت و حضور مردم حاصل خواهد شد.» رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: «کار برای رفع همه تهدیدها و کسب قوت و اقتدار در دنیا برای دفاع مقتدرانه از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی آغاز شده است.» رئیسی با بیان اینکه راهی طولانی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: «بهرغم همه تحریم‌ها و تهدیدها آینده را بسیار روشن می‌بینم و یقین دارم که دشمن همانگونه که تاکنون در برابر جمهوری اسلامی راه به جایی نبرده، پس از این نیز نمی‌تواند ما را متوقف کرده یا به عقب براند؛ فقط یک راه پیش رو داریم و آن راه حرکت به سمت پیشرفت و اجرای عدالت است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *