پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش مساحت ۴ دریاچه‌ و افزایش شدت ریزگردها

کاهش مساحت ۴ دریاچه‌ و افزایش شدت ریزگردها





۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱:۵۹

نتایج مطالعات محققان سازمان نقشه‌برداری کشور بر روی چهار دریاچه کشور نشان می‌دهد مناطق با کاهش مساحت دریاچه‌ها، با افزایش شدت ریزگردها مواجه هستند و اکنون این محققان در تلاش هستند تا مدل بومی را برای پیش‌بینی طوفان ریزگرد در کشور ارائه دهند.
مهرنوش امتی از محققان نقشه‌برداری و ژئوماتیک سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه در حال حاضر پدیده ریزگرد در کشور تبدیل به چالش محیط زیستی شده است، به ایسنا گفت: بسیاری از شهرهای کشور در مواجهه با این پدیده هستند، ضمن آنکه در برخی از شهرها پدیده ریزگرد تشدید شده است.
او با اشاره به منشا داخلی ریزگردها، گفت: تقریبا همه شهرها در سال‌های اخیر درگیر پدیده ریزگرد شده‌اند. بر اساس برآوردهای انجام شده در یک بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ استان‌هایی چون قم، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، فارس، کرمان و بوشهر بیشترین درگیری را دارند.
امتی اضافه کرد: بر این اساس ما طرح پیش‌بینی ریزگردها را در دستور کار قرار دادیم و مدلی که برای آن در نظر گرفته شده، قادر است بر اساس تصاویر ماهواره‌ای یک تا دو روز قبل از وقوع توفان‌های ریزگرد را اعلام می‌کند.
امتی، خشکی دریاچه‌ها و تخریب پوشش گیاهی را از جمله عوامل ایجاد کانون‌های ریزگرد در کشور نام برد و افزود: ما برای این منظور دو عامل ایجاد کانون‌های ریزگرد را بررسی کردیم که یکی از آنها خشک شدن دریاچه‌ها بوده است. بررسی ما نشان می‌داد که استان فارس و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از جمله استان‌های درگیر کشور با پدیده ریزگرد بودند و مشاهده کردیم در مناطقی که دارای دریاچه هستند و روند خشکی را طی می‌کنند، با پدیده ریزگرد مواجه هستند. نمونه آن دریاچه ارومیه است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ بررسی کردیم و نتایج نشان داد که در این بازه زمانی، از مساحت این دریاچه کاسته شده و بر شدت ریزگردها افزوده شده است.او با بیان اینکه این مطالعات علاوه بر دریاچه ارومیه، در دریاچه‌های مهارلو و بختگان که اکنون به طور کلی خشک شده است و همچنین دریاچه طشک مورد بررسی قرار گرفت، افزود: نتایج نشان داد که مساحت این چهار دریاچه در حال کاسته شدن است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *