پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کارگران بینام شاغل در متروپل

هیچ گزارشی از وضعیت تعداد کارگران هلدینگ عبدالباقی و کیفیت استخدامی آن‌ها داده نشده است

کارگران بینام شاغل در متروپل





کارگران بینام  شاغل در متروپل

۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | حالا که این مطلب را می‌خوانید ۱۰ روز از ریزش ساختمان متروپل آبادان سپری شده است. در شرایطی که صحبت از پایان آواربرداری تا ۳ روز دیگر به میان آمده و معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای استاندار وقت و شهردارآبادان خط و نشان می‌کشد هنوز تکلیف کارگرانی که در ساختمان متروپل مشغول به کار بوده‌اند مشخص نیست.

 

۳۷ فوت شده؛ این آماری است که احسان عباسپور فرماندار آبادان در یازدهمین روز خرداد اعلام کرد و گفت : همچنان جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد. در این ۱۰ روزی که متروپل زخمی عمیق بر زخم‌های مردم آبادان افزود خبری از همدلی و همدردی مسئولان اجرایی کشور به ویژه مسئولان ارشد نشنیدیم. عزای عمومی دولت برای آبادانی‌ها چندین روز بعد از وقوع حادثه به اندازه کافی نمک بر زخم آبادانی‌ها و خوزستانی‌ها پاشیده بود. حالا در شرایطی که هنوز تکلیف خیلی از مولفه‌های انسانی از جمله فقدانی‌ها و اجساد زیر آوارمانده معلوم نیست مدیران ارشد دولت وارد فاز قضاوت و تعیین تقصیر شده‌اند. مثلاً سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور به خبرگزاری مهر گفته: ساختمان متروپل با وجود تخلف بسیار سنگین، با حضور استاندار وقت افتتاح شده و به‌ همین خاطر شهردار، مسئولان شورای شهر و استاندار وقت باید پاسخگو باشند. در همین حال صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز درباره محاکمه مسببان و خاطیان حادثه متروپل گفت: حتماً موضوع محاکمه باید به صورت علنی برگزار و این افراد به اشد مجازات محکوم شوند.

کدام‌یک از مسئولان ارشد کشور سراغ کارگران حاضر در هولدینگ عبدالباقی را گرفتند؟ وزیر کشور ؟ معاون اول رییس‌جمهور ؟ استاندار خوزستان؟ امام جمعه آبادان ؟

مسئولان اجرایی ارشد کشور که نتوانستند در بیان احساس هم‌دردی تسکینی به حال آبادانی‌ها باشند و بستر گله‌مندی‌ها و اعتراضات مردم این شهر را رقم زدند حالا هنوز آواربرداری متروپل تمام نشده عطش تعیین تقصیر برای پیشینیان را سیراب می‌کنند. این تعجیل در تقسیم تقصیر و سبقت گرفتن در تعیین آن از آن رو عجولانه به نظر می‌رسد که هنوز تکلیف بسیار از افراد که در متروپل مشغول کار بوده‌اند معلوم نیست. چه بسا برخلاف خانواده‌هایی که در محل حاضرند و عزیزشان را می‌جویند ممکن است خانواده‌ای هم نداشته‌اند. به نظر می‌رسد پیش از آنکه مسئولان دولت سیزدهم بخواهند مسئولان دولت دوازدهم را مقصر جلوه دهند لازم بود مشخص کنند در شرکت یا هولدینگ عبدالباقی چند نفر مشغول به کار بوده‌اند. چند کارگر و چند شاغل در دفتر؟ در آن ساختمان سست‌عنصر که بر بقایای سینِما متروپل آبادان بنا شده چند کارگر مشغول کار بوده‌اند؟ در کدام طبقات؟
در ۱۰ روزی که از فروریختن ساختمان متروپل آبادان سپری شده محصولات مختلف رسانه‌ای را در وصف آنچه بر آبادانی‌ها با این حادثه رفته دریافت کرده، دیده یا شنیده یا خوانده‌اید. وصف حال زوج جوانی که کافه مری را در متروپل راه‌انداخته بودند را شنیده‌اید. داستان آن پدری که فرزندش را در نخستین لحظات پس از وقوع حادثه بغل کرده و با عجله می‌برد تا نجاتش دهد را جسته‌اید. ماجرای آن زنی که به میان ماموران رفته بود و با تک‌تک‌شان خوش و بش می‌کرد و به آن‌ها طعنه می‌زد را از فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید و احتمالاً به جانش دعا کرده‌اید. آن فیلم کوتاه از پدری که کیسه‌ای کم‌حجم در دستش است را دیده‌اید که می‌گوید ۸ سال جنگ را دیده ولی این مدلش را ندیده که فقط از دخترش یک قطعه از پایش را تحویل دهند. عکس صندلی خالی دانش‌آموزی که دیگر در میان همکلاسی‌هایش سر امتحان نیست را دیده‌اید. فیلم‌های سوگواری و سنج و دمام نواختن را هم دیده‌اید. اما آیا داستان کارگران روزمزد هلدینگ عبدالباقی را هم شنیده‌اید؟ اصلاً کدام‌یک از مسئولان ارشد کشور سراغ کارگران حاضر در هولدینگ عبدالباقی را گرفتند؟ وزیر کشور؟ معاون اول رئیس‌جمهور؟ استاندار خوزستان؟ امام جمعه آبادان؟ دادستان مرکز استان خوزستان که اظهارنظرش درباره مرگ «حسین عبدالباقی» بحث‌برانگیز شد هیچ سخنی درباره حقوق و سرنوشت کارگران شاغل در هلدینگ عبدالباقی نگفته است. هیچ‌کس سرنوشت کارگران یا کارگرانی که زیر این آوار گرفتار شده‌اند را پی نگرفته است.
هیچ نمی‌دانیم؛ هیچ نمی‌دانیم که چند کارگر قربانی شده
بررسی اخباری که از متروپل آبادان منتشر شده داده چندانی درباره کارگران متروپل به ما نمی‌دهد. هیچ یک از نهادهایی که خود را موظف به تعیین هویت و بررسی‌های مشابه می‌دانند فهرستی از فوت‌شدگان متروپل برپایه شغل‌شان ارائه نکرده‌اند. «قاسم منصور آل‌کثیر» خبرنگار خبرگزاری مهر که به طور مستمر از محل متروپل گزارش می‌دهد در یکی از استوری‌های اینستاگرامش در ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ نوشت : «هنوز اطلاع دقیقی از کارگرهای کشته‌ شده در سانحه متروپل در دست نیست. فقط یکی از جانباختگان که در داروخانه مشغول به کار بوده و از روی کفش کارگری‌اش متوجه شدند که کارگر است. مخاطبان، بسیار از وضعیت کارگران سئوال می‌کنند. در اولین فرصت که اطلاعی در این خصوص کسب کنم منتشر می‌کنم».
اما برای مسئولان ارشد کشور سخن گفت درباره مقصران حادثه اولویت بیشتری نسبت به شفاف‌سازی درباره وضعیت کارگران داشته است.
به جز روایتی که «قاسم آل‌کثیر» از چگونگی شناسایی کارگر شاغل در داروخانه داده روایت‌های مربوط به کارگران به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند. ۴ خرداد ۱۴۰۱ و براساس گزارش رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، خبری منتشر شد که در آن تصریح شد‌: فرد نجات یافته زیر آوار ساختمان متروپل آبادان که پس از تقریبا سه روز جستجو زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد، «عزیز عچرش» نام دارد و از کارگران ساختمان متروپل است. در همین حال ایلنا، خبرگزاری کار ایران نیز روز ۹ خرداد در گزارشی از تشییع پیکر ۳ کارگر کشته شده متروپل در آرامستان جُرف(یُرف) شهر مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر در استان خوزستان خبرداد. در گزارش ایلنا آمده است: پیش از این اعلام شده بود که در این حادثه تعدادی کارگر ساختمانی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد پیکر بی‌جان ۱۴ نفر از کارگران از زیر آوار خارج شده است. در عین حال عملیات امداد برای یافتن سایر کارگرانی که هنوز در ساختمان متروپل محبوس هستند، ادامه دارد.
این در حالی است که مصطفی متدین یکی از مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا با توجه به وظایف اجتماعی که برعهده دارد از اولین ساعات حادثه متروپل در منطقه حاضر بوده گفت: شاید تا سه روز دیگر عملیات آواربرداری برای کشف پیکرهای موجود را در زیر آوارهای ساختمان متروپل به اتمام برسانیم.
سکونت شهروندانی که در حاشیه متروپل بوده‌اند
از همان ۲ خرداد که قرار شد منطقه ریختن آوار تا شعاع ۳۰۰ متری تخلیه شود بحث اِسکان موقت ساکنان در این محدوده نیز مطرح بود. حالا در نهمین روز پس از حادثه فرماندار آبادان اعلام کرده: هر کدام از شهروندان ساکن در محدوده متروپل که خانه‌اش در خطر بوده و یا تخریب شده است می‌تواند به فرمانداری مراجعه کند تا آن‌ها را اسکان دهیم.
احسان عباسپور در این‌باره توضیح داد: با توجه به اینکه سازه ناپایدار و خطر ریزش وجود داشته است، مجبور به تخلیه ساختمان‌های اطراف تا شعاع ۱۵۰ متر شدیم که از روز دوم تمامی ساکنان منطقه نسبت به ترک محل اقدام کردند.
در همین حال استاندار خوزستان در مورد محاکمه مسببان و خاطیان حادثه متروپل گفت: حتماً موضوع محاکمه باید به صورت علنی برگزار و این افراد به اشد مجازات محکوم شوند.
خلیلیان همچنین توضیح داد‌: حدود ۳۰ درصد ساختمان متروپل توسط افراد خریداری شده است که باید تعیین تکلیف شوند که از طریق دادستانی مراحل قانونی این امر در دست اقدام است.
او از مسدود یا توقیف شدن کلیه حساب‌ها و اموال مالک ساختمان متروپل خبر داد و افزود: این اموال هم اکنون در اختیار دادستانی است و از محل این اموال هم همه خسارت‌ها به خانواده و افراد متضرر پرداخت می‌شود؛ البته از این اموال نیز دیه افراد فوتی و مصدومان حادثه پرداخت می‌شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: همه خسارت‌های مالی افراد از جمله فوتی‌ها، مصدومان، کارگران شاغل در این ساختمان یا پروژه‌های مالک متروپل و همچنین کسانی که به خاطر این حادثه کارشان تعطیل یا نقل مکان کردند، احصا شده و در اختیار دادستانی قرار گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *