پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عقب‌ماندگی در اجرای نهضت مسکن

رئیس جمهوری با انتقاد نسبت‌ به روند اجرای «نهضت ملی مسکن» گفت که این مباحث مربوط به 3، 4 ماه نخست است

عقب‌ماندگی در اجرای نهضت مسکن





عقب‌ماندگی در اجرای نهضت مسکن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام‌ما / در شرایطی که انداختن تقصیر به گردن «دولت قبل» حتی آن مقدار که زمانی برخی روسای جمهور می‌پنداشتند هم جواب نمی‌دهد که ابراهیم رئیسی دست‌کم ناکامی دولتش در اجرای طرح موسوم به «نهضت ملی مسکن» را به پای اسلافش نیانداخته و با اشاره به سهم 40 تا 50 درصدی هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار و انتقاد نسبت‌به آن‌چه «عقب‌ماندگی» در اجرای این طرح خوانده، گفته است: اگر بعضا می‌گوییم که دولت‌های گذشته آنچنان که باید وظایف خود را انجام نداده‌اند، این سوال الان نسبت به خود ما هم مطرح است که آیا ظرف 9 ماه کارها آنچنان که باید پیش رفته است؟

 

«چهار میلیون مسکن در چهار سال» شعار کاندیدایی بود که به‌باور بسیاری از ناظران بهتر بود که از همان روز نخست مطرح نمی‌شد؛ ناظرانی که البته اغلب با نگاهی کارشناسی موضوع را دنبال می‌کردند و معتقد بودند که این از آن وعده‌های نشدنی انتخاباتی است و جز فشار سیاسی که رقبا هرچه به انتهای این بازه زمانی چهارساله نزدیک شویم، بیشتر و بیشتر وارد خواهند آورد، عایدی برای رئیسی نخواهد داشت. این دیدگاه که طرفدارانی از جمله در میان همان جمع محدود چند نفره و مردانه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز داشت و در بین آن چند سیاست‌مرد اصولگرایی که ظاهراً رقیب رئیسی بودند نیز بودند کسانی که از همین منظر تاکید داشتند که ابراهیم رئیسی برای پیروزی در انتخابات 1400 اساساً نیاز به طرح چنین شعارها و وعده‌هایی ندارد، در عین حال هواخواهانی نیز در جمع‌ها و گروه‌های کارشناسی و کسانی داشت که با نگاهی تخصصی موضوع را زیرنظر داشتند. کارشناسانی که معتقد بودند ساخت چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال، آن‌هم بدون آورده اولیه، با زمین رایگان و وام ارزان و البته بدون حتی یک ریال بودجه دولتی، اگر نگوییم ناممکن، باید اعتراف کنیم که بیشتر به معجزه می‌ماند تا برنامه‌ای مبتنی بر کار کارشناسی و بررسی ابعاد و زوایای مسئله.

رئیسی با اشاره به لزوم تخصیص زمین به پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: در رابطه با زمین‌ها آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی این موضوع دنبال کند که تخصیص اراضی در اختیار برخی از مراکز چه مشکلاتی دارد

منتقدان که ناتمام ماندن چنین طرح‌های بلندپروازانه را تنها بخشی از مشکلات احتمالی آن عنوان کرده و بیش از آن، نگران تورم سنگینی بودند که در صورت بی‌گدار به آب زدن در اجرای طرح‌هایی از این دست، می‌توانست نه فقط بخش مسکن، که کلیت اقتصاد مملکت را به خود مبتلا سازد و این در حالی بود که این طرح‌ها دست‌کم شبیه به آن‌چه از دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به یاد داریم، به‌طور نصفه و نیمه به سرانجام برسد. آن‌چه اما امروز و در آستانه سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و طرح شعار ساخت «چهار میلیون مسکن در چهار سال»، در این رابطه می‌دانیم آن است که قریب به یک سال پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در آن انتخابات و حدود 9 ماه پس از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم، جز تامین زمین برای حداکثر نیمی از تعداد واحدهای وعده‌داده شده و بخشی از مقدمات کار که باید پیش از ورود به مرحله اجرای طرح سامان یابد، عملاً هیچ اقدام خاصی در مرحله اجرای این طرح به انجام نرسیده است؛ آن هم در شرایطی که تا همین دو، سه ماه پیش، همین میزان پیشرفت را نیز در پروژه‌های مدنظر دولت و وزارت راه و شهرسازی شاهد نبودیم. اوضاعی نابه‌سامان که حالا حتی شخص ابراهیم رئیسی را نیز از مقام مدعی و مجری، در جایگاه منتقد و معترض قرار داده و بحث درباره مقدمات اجرای طرح پس از 9 ماه از زمان آغاز به کار رسمی دولت را یکسر «غیرقابل‌قبول» خوانده است. هرچند این سخنان انتقادی رئیس دولت سیزدهم امروز در حالی مطرح شد که او در مراسمی به‌منظور اجرای عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد «نهضت ملی مسکن» در شهرهای جدید حضور یافته و سخن می‌گفت.
انتقاد رئیسی نسبت ‌به طرح مسکن دولت
رئیس دولت سیزدهم که روز گذشته به صورت ویدئو کنفرانس در نشست شورای‌عالی مسکن حضور یافته بود، در بخشی از این نشست دستور آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید را صادر کرد. او که در جریان این نشست با بیان توصیه‌هایی در خصوص وظایف دستگاه‌های مرتبط با پروژه نهضت ملی مسکن، روند پیشرفت بسیار کند این پروژه را غیرقابل‌قبول توصیف کرد، در بخشی از سخنانش گفت: برای من به هیچ وجه قابل قبول نیست که ۹ ماه از دولت بگذرد و ما دراین زمینه بحث کنیم که خط اعتباری بانک مرکزی برای تامین اعتبارات محقق شده یا نشده است؛ یا مالیات واریز شده یا بعضی از ادارات و سازمانها هنوز بحث دارند که آیا زمین به این قضیه اختصاص دهند یا ندهند. این بحث‌ها برای الان نیست، برای سه، چهار ماه اول است. رئیسی تاکید کرد: ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم. اگر بعضا می‌گوییم که دولت‌های گذشته آنچنان که باید وظایف خود را انجام نداده‌اند، این سوال الان نسبت به خود ما هم مطرح است که آیا ظرف 9 ماه کارها آنچنان که باید پیش رفته است؟
رییس‌جمهوری با بیان اینکه همواره با تشکیل جلسات مسکن موافقت کرده، گفت: ما مسائل کالاهای اساسی را و اصلاحات اقتصادی را باید دنبال کنیم. اینکه من به قضیه مسکن اهمیت می‌دهم برای این است که اولویت دارد. در حال حاضر خیلی از استانداران مسائل مهمتری دارند. اینکه آقایان نشسته‌اند باید یک کاری انجام شود. وقتی استانداران می‌آیند باید یک اتفاقی بیفتد. آنطور که ایسنا در گزارشی از این نشست آورده، رئیسی همچنین افزود: مصوباتی که در این رابطه است باید با حضور همه دستگاه‌ها بررسی و از نگاه دستگاه‌های دیگر کاملا این قضیه متقن شود. وقتی می‌گوییم مصوبه، باید واقعا مصوب شود. وگرنه مثل بسیاری از قوانین دیگر می‌شود. ببینید در حوزه مسکن چقدر قوانین داریم که اجرا نشده است. پس مساله ما قانون نیست؛ بلکه مساله این است که باید اجرا شود. باید دستگاه‌های مسئول دنبال کنند و هماهنگی لازم انجام شود.
رئیسی با اشاره به لزوم تخصیص زمین به پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: در رابطه با زمین‌ها آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی این موضوع دنبال کند که تخصیص اراضی در اختیار برخی از مراکز چه مشکلاتی دارد. آن دسته از متقاضیانی که واجد شرایط هستند در اراضی همان دستگاه‌ها مسکن تامین شود.رییس جمهور تاکید کرد: من از استانداران، بانک‌ها، بانک مرکزی، سازمان‌های مسئول می‌خواهم که طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یک موضوع دارای اولویت تلقی کنند؛ چرا که سهم هزینه مسکن در سبد خانوار ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این یعنی مشکل جدی برای خانواده‌ها که باید از پیش پای مردم برداشته شود. با جلسه نمی‌شود، با اقدام انجام می‌شود. یک کارگر، کشاورز، مدیر، دانشگاهی یا حوزوی باید نصف درآمدش را برای مسکن اختصاص دهد که این مساله باید حل شود.

 

در حالی که وزارت راه و شهرسازی حدود 6 ماه پس از آغاز به کار رسمی دولت رسماً اعلام کرد که بنا دارد با ساخت 40 شهر جدید، فضا و زمین لازم را برای اجرای طرح «چهار میلیون مسکن در چهار سال» فراهم کند، اکنون جزئیات ساخت و ساز یکصد هزار واحد مسکونی این طرح را حدود 20 شهر جدید اعلام کرده که در ادامه به‌تفکیک آمده است.
۹۲۵۱ واحد در شهر جدید سهند
۱۸۷۵ واحد در شهر جدید گلمان
۱۴ هزار و ۷۵۰ واحد در شهر جدید فولادشهر
۶۶۵۶ واحد در شهر جدید بهارستان
۲۸۷۲ واحد در شهر جدید مجلسی
۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد در شهر جدید هشتگرد
۳۳۱۶ واحد در شهر جدید عالیشهر
۷۹۰ واحد در شهر جدید نایبند
۲۵۰۰ واحد در شهر جدید پردیس
۴۴۹۷ واحد در شهر جدید پرند
۴۰۰۰ واحد در شهر جدید ایوانکی
۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد در شهر جدید گلبهار
۱۲۱۳ واحد در شهر جدید بینالود
۱۷۱۰ واحد در شهر جدید شیرین شهر
۲۰۰۰ واحد در شهر جدید رامین
۳۰۰ واحد در شهر جدید رامشار
۵۰۲ واحد در شهر جدید تیس
۷۱۱۲ واحد در شهر جدید صدرا
۵۰۰۰ واحد در شهر جدید مهاجران
۳۰۰۱ واحد در شهر جدید امیرکبیر
۲۵۰۶ واحد در شهر جدید علوی

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر