پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اثرات متغیر کاهش آلودگی هوا بر توفان

آلودگی‌های هوا باعث شده در اقیانوس اطلس توفان‌های بیشتری رخ دهد و در اقیانوس آرام کمتر

اثرات متغیر کاهش آلودگی هوا بر توفان





اثرات متغیر کاهش آلودگی هوا بر توفان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

آمریکا و اروپا سال‌هاست تلاش می‌کنند برای حفظ سلامت عمومی و کره زمین، آلودگی هوا را کاهش دهند. دانشمندان در تحقیقات جدید خود یافته‌اند که آلودگی هوا می‌تواند روی بیشتر یا کمتر شدن شدت توفان تاثیر بگذارد؛ به مکان زندگی شما بستگی دارد. در یک سوی دنیا وقوع توفان بیشتر شده و در سوی دیگر کمتر.

دود ناشی از کارخانه‌ها و خودروها باعث شده در اقیانوس اطلس وقوع توفان بیشتر شود اما در اقیانوس آرام کمتر.
گرمایش جهان روی توفان‌ها تاثیر گذاشته است. بخشی از آن به این دلیل است که گرم‌تر شدن اقیانوس‌ها، انرژی بیشتری به توفان می‌دهد. اما عوامل دیگری هم تاثیر دارند. تحقیقات جدید اثر ذرات آلودگی هوا روی شدت توفان تاثیر را تایید می‌کند.
افزایش توفان در یک سوی دنیا
و کاهش آن در سوی دیگر
این تحقیق نشان می‌دهد که در ۴۰ سال گذشته، کاهش آلودگی ذرات گرد‌و غبار در هوا در آمریکای شمالی و اروپا که ناشی از حمل‌و‌نقل، تولید انرژی و فعالیت صنایع است منجر به وقوع توفان‌های بیشتری در مناطق آتلانتیک شمالی شده است. از سوی دیگر در همین دوره، افزایش آلودگی ناشی از فعالیت‌های اقتصادی کشورهایی مانند هند و چین اثرات برعکسی داشته و باعث شده میزان توفان در غرب اقیانوس آرام شمالی کاهش پیدا کند.
اثر میزان آئروسل‌ها روی تناوب توفان‌ها
تاکنون تحقیقات بسیاری ارتباط میان توفان‌های استوایی و گرمایش جهانی را نشان داده‌اند که نتیجه انتشار دی اکسید کربن بر اثر فعالیت‌های انسان و دیگر گازهای گلخانه‌ای است. مثلا تحقیقی در سال ۲۰۲۰ از داده‌های مشاهده‌ای نشان می‌داد از دهه ۸۰ میلادی، با گرم‌تر شدن کره زمین و جذب گرمای بیشتر اقیانوس‌ها، توفان‌ها با شدتی قوی‌تر و مخرب‌تر رخ می‌دهند. به گزارش نیویورک‌تایمز،‌ این تحقیق جدید به تعداد و نه قدرت این توفان‌ها می‌پردازد. هیرویوکی موراکامی، نویسنده این تحقیق می‌گوید افزایش و کاهش آئروسل‌های ناشی از فعالیت‌های انسان مهم‌ترین عاملی است که روی تناوب این توفان‌ها تاثیر می‌گذارد.
جیمز پی.کاسین، دانشمند موسسه
The Climate Service که میزان خطرات اقلیمی را برای شرکت‌ها تحلیل می‌کند، درباره تحقیق هوراکامی می‌گوید که با تحقیقات دیگری همخوانی دارد که می‌گویند «گرمایش ناشی از کاهش آلودگی هوای محلی، اثر قابل‌توجهی روی فعالیت توفان‌ها» دارد تا گرمایش ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای. به گفته کاسین در این تحقیق جدید تلاش می‌شود تا چشم‌انداز جهانی‌تری نشان داده شود که در آن تغییرات اقلیمی محلی نیز لحاظ شده‌اند.
افزایش آلودگی جهان بر اثر فعالیت‌های انسان
موراکامی، دانشمند فیزیک در آزمایشگاه دینامیک سیالات ژئوفیزیک وابسته به اداره ملی اقیانوسی و جوی در پرینستون نیوجرسی است. او در تحقیق خود از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده کرد و کاری را انجام داد که در دنیای واقعی عملا غیرممکن بود: اثرات آلاینده‌هایی مانند دی اکسید سولفور را مجزا کرد. این آلاینده‌ها آئروسل‌هایی را تشکیل می‌دهند و همان ذرات ریز در آلودگی هوا هستند که ثابت شده به سلامت انسان آسیب می‌رسانند. این آلاینده‌ها همچنین نمی‌گذارند نور خورشید به سطح زمین برسد.
این تحقیق جدید که در مجله پیشرفت‌های علمی منتشر شده، نشان می‌دهد که در ۴۰ سال گذشته، کاهش ۵۰درصدی در آئروسل‌ها در آمریکای شمالی و اروپا باعث افزایش ۳۳درصدی در تعداد توفان‌های استوایی در آتلانتیک شمالی شده. اما در آن طرف دنیا، این تحقیق نشان می‌دهد که افزایش ۴۰درصدی آلودگی آئروسل در چین و هند در همین ۴ دهه باعث شده تا تعداد توفان‌های استوایی در غرب اقیانوس آرام شمالی کاهش پیدا کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، آلودگی هوا در چین و هند به دلیل رشد اقتصادی و صنعتی به شدت افزایش پیدا کرده است. موراکامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که «کاهش انتشارات آئروسل برای سلامت انسان مفید است اما از طرف دیگر ما فهمیدیم که این عمل می‌تواند اثرات بدی هم داشته باشد که آن وقوع توفان‌هاست.»
*کاهش آلودگی عوارض جانبی دارد
موراکامی در تحقیق خود متوجه شده پس از تصویب قانون هوای پاک در آمریکا و دیگر اقدامات مشابه در اروپا، آلودگی آئروسل‌ها در این سال‌ها باعث شده اقیانوس‌ها آفتاب بیشتری جذب کنند، سطح دریاها گرم‌تر شوند و توفان‌های بیشتری رخ دهند.
موراکامی هشدار می‌دهد که این نتایج به این معنی نیست که نباید آلودگی هوا را متوقف کرد. او می‌گوید که کاهش انتشارات آئروسل مثل ترک سیگار است. کسی که سیگار را ترک می‌کند به سلامت خود کمک می‌کند و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. اما در برخی موارد ترک سیگار با عوارضی همراه است: مثل افزایش وزن و مضطرب شدن.
اثر متفاوت آئروسل‌ها از گازهای گلخانه‌ای
آئروسل‌ها مانند گازهای گلخانه‌ای نیستند. آنها ذرات ریز آلودگی هستند که در هوا شناورند. بر خلاف دی‌اکسیدکربن و متان که نور خورشید را جذب می‌کنند و منجر به گرمایش می‌شوند، این ذرات ریز خاصیت خنک‌کنندگی دارند. این ذرات آئروسل‌های طبیعی هستند اما حجم بزرگی از آلودگی که در اوایل تا اواسط قرن بیستم منتشر شده از منابعی مانند دودکش‌های صنعتی و اگزوز خودروها است.
اثر گازهای گلخانه‌ای بر توفان‌ در طول زمان
کاسین نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که توفان‌های استوایی بسته به ماهیت اتمسفر در هر زمان واکنش نشان می‌دهند. او از سوی دیگر می‌گوید «اما این گرمایش پایدار که در اقیانوس اطلس رخ می‌دهد قطعا به دلیل ترکیب افزایش گاز گلخانه‌ای و کاهش ذرات آلوده‌کننده ا‌ست، اثر قابل توجهی دارد.» به گفته کاسین هر تغییری در آلودگی ذرات، اثرات شگرفی دارد و هر تغییری در آلودگی ذرات اثرات بیشتری روی توفان‌ها دارد.
گابریل وچی، استاد اقلیم و علوم زمین در دانشگاه پرینستون به سی‌ان‌ان می‌گوید که این تحقیق به خوبی نشان می‌دهد اثر آئروسل‌ها تنها به اقیانوس اطلس برنمی‌گردد بلکه اثر آن جهانی است و به گسترش توفان‌های استوایی کمک می‌کند. پیش‌بینی موراکامی این است که آلودگی آئروسل‌ها پایدار باقی می‌مانند پس انتشار گازهای گلخانه‌ای در کنار آن و در طول زمان اثرات قوی‌تری روی توفان‌ها به ویژه روی شدت آنها دارد.
به گفته موراکامی علم اقلیم بسیار پیچیده و در حال پیشرفت است. به ویژه توفان‌ها. او می‌گوید: «چیزی که در ۴۰ سال گذشته دیدیم ممکن است برای آینده کاربردی نباشد پس ممکن است شاهد اتفاقات متفاوتی باشیم.»

 




به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *