پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زیستگاه «هفت‌‌برم» در مسیر نابودی

زیستگاه «هفت‌‌برم» در مسیر نابودی





زیستگاه «هفت‌‌برم» در مسیر نابودی

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

مسئول تشکل مردم‌نهاد احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان گفت: در حالی‌ که باید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس عرصه خود را حفاظت و اداره کل محیط زیست هم حریم و عرصه تالاب را حفاظت می‌کرد اما شاهد نابودی پوشش طبیعی در زیستگاه هفت‌برم هستیم. سیروس زارع به ایسنا توضیح داد: حریم تالاب‌ها از سطح داغاب ۱۵۰ متر است اما قابل مشاهده است که دیوار ساخت‌و سازها در حریم آب واقع شده و جاده بین برم و باغ ایجاد شده و قابل انکار نیست که تصرف مربوط به امروز نیست. بنابراین باید قبل از این مهم، نظارات را در این حوزه تقویت و اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شد.
او همچنین با بیان اینکه در حریم برم، تفرجگاه در محدوده داغاب تشکیل شده و مصالحی که استفاده شده بومی نیست و سازه به گونه‌ای طراحی شده که همه را برای سرمایه‌گذاری مخرب تحریک و انگیزه تصرف را تخریب می‌کند، تاکید کرد: همه می‌خواهند از برم بهره اقتصادی کسب کنند اما این موجب شده ارزش و کارکرد اکولوژی دیده نشود و مسیرآبراه‌ها و دسترسی برم به آب کم شود. از سوی دیگر، دسترسی برای زراعت و باغ‌ها درنظر گرفته شده است و به مرور این باغ‌ها منابع آب زیرزمینی را با حفر چاه‌ها تمام می‌کنند و برم‌ها خشک می‌شوند و اگر این این روند تداوم یابد تا چند سال دیگر برمی نخواهیم داشت و تالاب‌ها را از دست خواهیم داد.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه هفت برم هم‌اینک حدود ۳ برم آب و ۴ برم را از دست داده، دستکاری ساختار اکولوژی را دلیل این روند ذکر کرد و ادامه داد: بستر طبیعی هم شخم خورده و دستکاری شده و پوشش گیاهی طبیعی نداریم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر