پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلوای شکارچیان در میانکاله و آشوراده

هجوم شکارچیان غیرمجاز به زیستگاه‌های پرندگان در گلستان و مازندران هنوز پایان نیافته است

بلوای شکارچیان در میانکاله و آشوراده

حمله مسلحانه شکارچیان به محیط‌بانان میانکاله در سواحل آشوراده و بندر ترکمن در روز‌های گذشته بار دیگر تکرار شده است





بلوای شکارچیان در میانکاله و آشوراده

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۱۲

مسئولان محیط زیست گفته بودند که متخلفان دستگیر شده‌اند و ماجرای حضور شکارچیان نقابدار مسلح پایان یافته اما در روزهای گذشته باز هم در تالاب میانکاله بلوا برپا شده است. شکارچیان غیرمجاز بار دیگر به این تالاب بازگشتند و طبق گفته فعالان محیط زیست علاوه بر کشتن پرندگان مهاجر، به سمت محیط‌بانان شلیک کردند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش مرگ‌ومیر پرندگان مهاجر میانکاله در سال جاری خبر داده اما با اینکه امسال خبری از سم بوتولیسم و تکرار مرگ گسترده پرندگان مهاجر به دلیل بیماری نبود، شکار غیرمجاز به قوت خود باقی است. دامگاه‌ها بعد از جمع‌آوری از سوی نیروهای محیط زیست، دوباره برپا می‌شوند، بازار فریدون‌کنار همچنان پرندگان مرده را می‌فروشد و تصاویر منتشر شده از پناهگاه حیات وحش میانکاله نشان می‌دهد، اوضاع هنوز آرام نشده است.

پس از حمله حدود صد شکارچی غیرمجاز به میانکاله و درگیری با محیط‌بانان و آسیب به چهار نفر از آنها در نیمه بهمن، جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفته بود که با همکاری نیروهای انتظامی و دریابانی، تعدادی از این متخلفان دستگیر شده و این مشکل برطرف شد اما اخبار و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، حکایت از واقعیتی دیگر دارد. حمله مسلحانه شکارچیان به محیط‌بانان میانکاله در سواحل آشوراده و بندر ترکمن در روز‌های پنجم، دهم، دوازدهم و نوزدهم بهمن اتفاق افتاده و با تفنگ‌های ساچمه‌ای به سمت محیط‌بانان شلیک کرده بودند. به گفته رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله اما این اتفاق یکم اسفند بار دیگر تکرار شده است. ایسنا نوشته است که در جریان حمله اول این افراد به میانکاله، به علت ساچمه‌ای بودن تفنگ‌ها تعدادی از محیط‌بانان دچار آسیب دیدگی سطحی شدند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع گفته بود: «خوشبختانه محیط‌بانان به علت ساچمه‌ای بودن تیر اسلحه‌های شکاری و پوشش مناسب دچار آسیب جدی نشده‌اند و آسیب وارده سطحی است حتی به اورژانس نیز نرفتند. تنها چهار نفر از محیط‌بانان در جریان این درگیری‌ها دچار آسیب جزئی شده‌اند.»
گفته می‌شد علت هجوم این شکارچیان غیرمجاز به تالاب میانکاله واکنش به ممنوعیت شکار پرندگان در این منطقه بوده است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این مطالبه نیز عنوان کرده بود: «دستگاه‌های امنیتی نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و به متخلفان اخطار می‌دهیم که این حرکت را تکرار نکنند. مسیر قانونمند رسیدن به هدف برای شکارچیان مشخص است و چنین اقداماتی فقط دردسر در پی خواهد داشت و بدون نتیجه خواهد ماند.» او تاکید کرده بود که منطقه میانکاله که این شکارچیان وارد آن شدند، بخشی از مناطق چهارگانه محیط زیست و پناهگاه حیات وحش و زیست‌کره محسوب می‌شود و حتی ورود به آن نیز باید با هماهنگی باشد.
دو روز پیش کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به باشگاه خبرنگاران جوان گفت 30 شکارچی مسلح که در روز یکم اسفند ماه برای شکار پرندگان میانکاله به منطقه آشوراده آمده بودند بعد از حضور محیط‌بانان با سلاح‌های شکاری خود به سمت آنان شلیک کردند. به گفته او این اتفاق همزمان با آتش گرفتن جزیره اسماعیل سای در میانکاله روی داد و با توجه به اینکه محیط‌بانان برای اطفای حریق به منطقه رفته بودند و درگیر خاموش کردن آتش بودند شکارچیان فرصت را برای شکار پرندگان در آشوراده مناسب دیدند. بر اساس توضیح او اگرچه ۸ محیط‌بان در منطقه آشوراده با حضور به موقع خود از کشتار پرندگان جلوگیری کردند، اما باز هم مورد حمله مسلحانه شکارچیان با الفاظ رکیک قرار گرفتند. در همین رابطه در روزهای گذشته استانداران مازندران و گلستان نشستی در تهران با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کردند اما نتیجه این گفت‌وگو‌ها هنوز روشن نیست.
حر منصوری عبدالملکی، فعال محیط زیست درباره این اقدام شکارچیان نقاب‌دار پیش از این به «پیام ما» گفته بود: «تا زمانی که برخوردها به شکل قهری باشد چنین تصاویری را شاهد خواهیم بود. متاسفانه ما رویه قهری میان سازمان حفاظت محیط زیست و شکارچیان حاکم است و همین موضوع باب ارتباط دو سویه جامعه صنفی شکارچیان و سازمان حفاظت محیط زیست را بسته است که نتیجه آن را در درگیری و کشته شدن محیط‌بانان و شکارچیان در این درگیری‌ها می‌بینیم.»
به گفته منصوری تا زمانی که پروانه شکار صادر شده اما اجازه شکار داده نشود‌، هزینه پروانه را بگیرند با این حال‌ اجازه شکار ندهند و پول را برنگردانند یا با توجیه آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوی شکارچیان را بگیرند اوضاع به همین شکل خواهد بود. از سوی دیگر از نگاه او تا زمانی که شکار به رسمیت شناخته نشود شکارچی همچنان شکار می‌کند اما زمانی که سهمیه فشنگ بگیرد و این امکان را داشته باشد که به شکل قانونی این کار را انجام دهد برای اینکه دفترچه‌اش را باطل نکنند قوانین را رعایت می‌کند. به گفته منصوری مخفی‌کاری و انجام فعالیت‌های غیرقانونی از سوی شکارچیان غیرمجاز از آن روست که تقاضایی وجود دارد که برای آن برنامه‌ای نداریم.
از سوی دیگر فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در روزهای گذشته درباره دلایل حمله شکارچیان نقابدار مسلح به تالاب میانکاله چنین توضیحی به ایرنا داده بود: «عواملی با هم جمع شدند و این اتفاق را رقم زدند، اینکه قانون باید به روز باشد، جرم‌انگاری باید سنگین‌تر باشد و قانون به‌کارگیری سلاح توسط محیط‌بانان نیز اصلاح شود؛ محیط‌بان تا زمانی که جانش در خطر نباشد، نمی‌تواند از سلاح استفاده کند، بنابراین وقتی نتواند از سلاحش در مقابل متخلف و کسی که شکار غیرمجاز می‌کند استفاده کند، چه فایده‌ای دارد؟ قانون به‌کارگیری سلاح نیاز به اصلاح دارد ما هم درخواست آن را داده‌ایم، ضمن اینکه برخوردها هم باید سخت‌تر باشد.» به گفته او مسائل متعدد دیگری نیز می‌تواند در بروز چنین رفتارهایی نقش داشته باشد از جمله همخوانی نداشتن تعداد سلاح‌های شکارچی مجوزدار با تعداد مجوز صید و شکاری که سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌کند.
طبق گزارش ایسنا با توجه به اینکه برنامه‌ریزی اقدامات غیرقانونی برخی شکارچیان توسط برخی از لیدرهای این گروه از شکارچیان در فضای مجازی انجام می‌شد، پلیس فتا نیز وارد عمل شد و حدود هشت روز پس از اولین حرکات این شکارچیان برای درگیری با محیط‌بانان، علیرضا مزیدی، دادستان بندر ترکمن اعلام کرد که پلیس فتا برای حل این موضوع وارد عمل شده و گفت: «پنج نفر از لیدرهای این شکارچیان با همکاری پلیس فتا شناسایی و به دادسرا احضار شدند. در کنار این موضوع دستور توقیف شناورها و قایق‌های غیرمجاز هم صادر شد.» به گفته مزیدی تاکنون ۴۸ پرونده برای شکارچیان متخلف تشکیل شده است و رای ۲۱ پرونده از این ۴۸ پرونده صادر شده و در مرحله اجرای احکام قرار دارد و سایر پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.
در حالی خبرهای درباره دستگیری شکارچیان متخلف منتشر شده است که در روزهای اخیر دوباره اخباری مبنی بر هجوم شکارچیان غیرمجاز به آشوراده و شکار گسترده پرندگان مهاجر دست به دست می‌شود. فعالان محیط زیست می‌گویند در این شرایط لازم است مسئولان در این زمینه شفاف‌سازی کنند و با متخلفان برخورد شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر