سایت خبری پیام ما آنلاین | رمزارز تنها منبع سودآور وزارت نیرو است

گفت‌و‌گو با عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا درباره بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه ماینینگ:

رمزارز تنها منبع سودآور وزارت نیرو است

ایمان احمدی: راه‌حل تمام مشکلات کشور در حوزه انرژی ارزش‌گذاری صحیح انرژی است





رمزارز تنها منبع سودآور وزارت نیرو است

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

در جلسه‌ای که دیروز با حضور آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و محمود کمانی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل ساتبا برگزار شد، معاون وزیر نیرو با اشاره به رویکرد دولت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بیشترین تلاش ما ایجاد تنوع در مسیرهای توسعه به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر است و تاکید کرد که دولت به دنبال این است که تولیدکنندگان رمزارز را به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد‌نیازشان ترغیب کند. موضوعی که در آخرین آیین‌نامه مربوط به استخراج رمزارز که سال گذشته ابلاغ شد هم بر آن تاکید شده بود. اما باید دید با زیرساخت‌ها و شرایط موجود در حوزه انرژی این امر تا چه میزان امکان‌پذیر و مقرون به صرفه است. این سوال را از ایمان احمدی، عضو هیات مدیره انجمن تامین کنندگان و سازندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر پرسیدیم، کارشناس ارشد حوزه انرژی که سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه تامین انرژی برای صنعت ماینینگ را نیز دارد. احمدی معتقد است مهم‌ترین مسئله در حوزه انرژی در ایران این است که ارزش واقعی آن شناخته نمی‌شود و از سویی می‌گوید بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه رمزارز پیش نیازها و اصولی دارد که اگر به آن توجه نشود، این راه ما را به مقصود نخواهد رساند.

علی‌اکبر محرابیان در آخرین اظهارات خود در خصوص رویکرد دولت نسبت به انرژی‌های تجدید پذیر با تاکید بر اینکه توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است گفته است: «محوری‌ترین برنامه در وزارت نیرو حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر و صیانت از منابع و محیط‌زیست با تمرکز بر احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر متناسب با رشد تقاضا به‌عنوان یک سیاست اصلی است» محرابیان که از ابتدای فعالیت خود بر موضوع افزایش توان نیروگاهی برای تامین برق تاکید ویژه‌ای داشت، از توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌گوید. معاون او نیز دیرو در جلسه‌ای که با فعالان بخش خصوصی در حوزه انرژی داشت بر همین نکته تاکید کرد. محمود کمانی در جلسه با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده و امیدواریم رقم قابل توجهی برای تاسیس انرژی تجدیدپذیر بتوانیم هزینه کنیم، گفت: «برای صنایعی که بزرگ نیستند شاید بشود مدل‌های دیگر پیدا کرد اما برای صنایعی که قیمت برق قسمت بزرگی از هزینه‌های آنها محسوب نمی‌شود، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیش گرفته می‌شود. به اعتقاد مدیرعامل ساتبا: «مشکل اساسی این است که صرف وابسته کردن موضوع تجدیدپذیرها به بودجه دولتی کار صحیحی نیست، این اشکال در ساختار وزارت نیرو است؛ این معنا ندارد هر میزان از منابع فروش برق حاصل شد سهم تولیدکنندگان مشخص نباشد و فقط به عوارض برق بسنده کنیم. در این سال‌ها بودجه جداگانه‌ای به ساتبا اختصاص داده شده که این موضوع سیاست بسیار غلطی بود. در حالی که نباید این بودجه از بودجه توسعه کل صنعت برق جدا باشد. این موضوع باید یک خواست عمومی باشد که هر میزان سهمی که در فروش برق داشتیم بخشی از آن به تجدیدپذیرها اختصاص پیدا کند» آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: «ظرفیت اوراق سلف موازی صرفه‌جویی انرژی را در ساتبا هم می‌توانیم به کار بگیریم. این ظرفیت را می‌توانیم در ساتبا تسری دهیم. این ظرفیت چون بسیار کلان هستت شاید هم اکنون نتوان در بورس انرژی به کار گرفته شود ولی می‌دانیم که بورس انرژی در حوزه تجدیدپذیرها ایفای نقش خیلی مثبتی می‌تواند داشته باشد. یک پیشنهاد دیگر این است که یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه پنل‌های تجدیدپذیر تاسیس کنیم. این امکان وجود دارد که کارخانجات اروپایی، با ظرفیت یک میلیون پنل، امکانات خود را در اختیار ما بگذارند و ما هم خرید تضمینی انجام دهیم» به گفته نجفی سرمایه‌گذاران زیادی وجود دارند که آمادگی دارند برای بهینه‌سازی و تاسیس نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای صرفه‌جویی در مصرف گاز صنایع سرمایه‌گذاری کنند.
نکته مهم در صحبت‌های دیروز نمایندگان دولت و بخش خصوصی در حوزه انرژی موضوع رمز ارزها است. صنعتی که در دو سال اخیر به شکلی قهرآمیز با آن برخورد شده است. اما امروز که در تمام دنیا این صنعت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رو آورده تا حدودی توجه سیاست‌گذاران کشور هم به این ظرفیت مغفول جلب شده است و بر اساس اظهارات اخیر مدیران وزارت نیرو بنا را بر این گذاشته‌اند که از این حوزه بهره‌برداری کنند. اما آیا زیرساخت‌های مورد نیاز برای این امر فراهم است؟ ایمان احمدی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا و کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت‌و‌گو با «پیام‌ما» در مورد این موضوع می‌گوید: «این اتفاق خوبی است که نیروگاهی برق تجدیدپذیر تولید کند که در استخراج رمزارز مورد مصرف قرار گیرد. اما یک نکته مهم وجود دارد، درست است که برق مورد استفاده در مزارع رمزارز تجدیدپذیر است، اما همین حالا تراز برق کشور منفی است. نیروگاهی هم اضافه نشده و از نیروگاه‌های موجود برق تامین می‌شود در نتیجه در تابستان در صورتی که ظرفیت نیروگاهی افزایش پیدا نکند، بیش از گذشته منفی می‌شود. چرا که به تعداد مصرف کنندگان همان شبکه اضافه شده است» احمدی معتقد است این مسئله تنها در صورتی می‌تواند حل شود که شروطی در نظر گرفته شود تا بتوان از محل تعدیل نرخ خریدهای تضمینی برق مشوق‌هایی برای تاسیس نیروگاه و یا تامین برق از نیروگاه‌های جدید در نظر گرفت: «اگر در مصوبه‌های مربوط به تامین برق رمز ارزها به این نکته توجه شود تا از این طریق سرمایه‌گذاران بتوانند نیروگاه‌های جدید تاسیس کنند. چرا که فعالان حوزه رمزارز خود به دنبال این موضوع نیستند و تمایلی به ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ندارند و می‌گویند تخصص ما چیز دیگری است و ترجیح می‌دهند برق را خریداری کنند نه تولید» به عقیده احمدی برای توسعه ظرفیت نیروگاهی یکی از راهکارها بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به استخراج رمزارز است: «وزارت نیرو و متولیان حوزه رمزارز می‌توانند از یک روش دیگر برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان رمزارز استفاده کنند و آن در نظر گرفتن درصد ضریب بالاتر برای تولیدکنندگانی است که از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالتاسیس برق خریداری کنند. این کار هم به نفع تولید کنندگان رمزارز است و هم نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و هم وزارت نیرو» احمدی در توضیحات تکمیلی در خصوص انتفاع وزارت نیرو از این راهکار، می‌گوید: « اگر تولید کننده رمزارز از نیروگاه‌های موجود برق خریداری کند باری به مجموعه و شبکه توزیع وزارت نیرو اضافه می‌شود. اما اگر سرمایه‌گذاران به تاسیس نیروگاه‌های جدید تشویق شوند، علاوه بر اینکه ظرفیت تولید برق افزایش پیدا می‌کند، فشار مضاعف نیز به شبکه توزیع برق وارد نمی‌شود. به عبارتی این پیشنهاد را به مسئولان ساتبا و وزارت نیرو می‌دهم، با توجه به اینکه تولیدکنندگان رمزارز از نیروگاه‌های موجود استفاده می‌کنند و ضریب 20 درصد برق خورشیدی دارند، دولت می‌تواند برای توسعه تجدیدپذیرها این ضریب را بیشتر ببینند تا استقبال از تامین برق از نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر افزایش پیدا کند»
احمدی در خصوص صرفه اقتصادی بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر معتقد است: «یکی از بازارهای جذاب در این زمینه، می‌تواند حوزه رمز ارز باشد. صنعت ماینینگ یک صنعت انرژی‌بر است. یکی از دلایل استقبال از این صنعت در کشور ما این است که انرژی ارزان است و با قیمت پایین انرژی فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی داشت. اما الان تعرفه گاز رمز ارزها هر مترمکعب 3 هزار تومان محاسبه می‌شود. این مبلغ اقتصادی نیست، چون برقی که قرار است موتور گازی -با مبلغ 3 هزار تومان- تولید کند، 1000 تومان ارزش دارد. در حالی که کانادا برق را به مزارع رمزارز 4 سنت می‌فروشد. با توجه به وضعیت جغرافیایی در ایران و نیاز بیشتر به انرژی برای تولید رمزارز با توجه به گرمای هوا و مسائل دیگر، به رغم ارزان بودن انرژی سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد»
احمدی درباره استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق می‌گوید: «هزینه تولید برق خورشیدی در سرمایه‌گذاری است، چون سوخت ندارد و هزینه بهره‌برداری چندانی هم ندارد. در نتیجه سرمایه‌گذاری در این حوزه با کشورهای دیگر چندان تفاوتی برای کسی که در حوزه رمزارز فعالیت می‌کند ندارد، حتی ممکن است به واسطه بالا بودن تعرفه‌های گمرکی ایران، هزینه خرید و واردات تجهیزات مزارع رمزارز بالاتر باشد. جنگ جنگ قیمت است هر جور که بتوانیم قیمت تمام شده را پایین بیاوریم، این موضوع یک مزیت رقابتی برای کشور خواهد بود»
احمدی معتقد است در حوزه تولید و تامین انرژی زمانی مشکلات حل می‌شوند که پایه قیمتی فروش برق اصلاح شود و می‌گوید: «تنها جایی که وزارت نیرو برق را همراه با سود می‌فروشد، حوزه رمزارزهاست. در کشور ما تعرفه‌های متفاوتی داریم، تعرفه صنعتی و کشاورزی و خانگی و رمزارز. حقیقت این است که حوزه استخراج رمزارز تنها جایی است که برای دولت و وزارت نیرو سود دارد. اما همان جایی که بیشترین سود را برای بدهکارترین وزارتخانه دولت دارد، زودتر از تمام بخش‌ها تعطیل می‌شود» به عقیده احمدی حل مشکلات کشور هیچ راهی ندارد مگر اینکه نگاهی همه جانبه‌نگر به مسائل به ویژه بخش انرژی داشته باشیم و در همین راستا به سمت بهره‌مندی از انرژی تجدیدپذیر حرکت کنیم: «بهتر است بخش انرژی کشور به سمت تولید محصول با حاشیه سود بالاتر برود وگرنه همین طور که در چهل سال گذشته تمام سیاست‌های حوزه انرژی شکست خورده است، باز هم محکوم به شکست خواهیم بود. در کشور ما از آنجا که انرژی ارزشی نداشته نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم. در مجموع باید گفت راه حل تمام مشکلات کشور در حوزه انرژی ارزش‌گذاری صحیح انرژی است» توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله مواردی است که همواره مورد توجه و تاکید کارشناسان انرژی و محیط زیست بوده، حال که دولت اذعان دارد که به این حوزه توجه ویژه دارد، باید دید تا چه اندازه این توجه اصولی و با نگاهی دقیق به زیرساخت‌های موجود و شرایط حقیقی امکانات کشور در این حوزه است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *