سایت خبری پیام ما آنلاین | هفته پرتلاطم جنوب

بارش گسترده باران، وزش شدید باد و جاری شدن سیل در برخی از مناطق جنوب کشور خسارات مالی و جانی به دنبال داشت

هفته پرتلاطم جنوب

بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی این وضعیت تا روز پنجشنبه نیز ادامه می‌یابد از ابتدای بارندگی تاکنون در استان فارس ۱۲ مصدوم و چهار کشته گزارش و تایید شده است و سیل جان یک کودک هشت ساله را در بندرعباس را هم گرفت





۱۴ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما/ سازمان هواشناسی سه روز قبل هشدار قرمز صادر کرد و در اطلاعیه‌اش وقوع رعد و برق و ریزش تگرگ و وزش باد شدید در استان‌های بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس را پیش‌بینی کرد. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده بود تا از تردد و جمع‌آوری تجهیزات در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند و همچنین از سفر و تردد در جاده‌ها، عدم تردد در خیابان‌های واقع شده در مسیل‌ها، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها هم جلوگیری کنند. بازگشایی دهانه پل‌ها، پاکسازی آبروهای منازل، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی راهداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل و آبگرفتگی هم توصیه شده بود و همچنین احتمال وارد شدن خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی هم آورده شده بود. در این میان از ابتدای بارندگی تاکنون در استان فارس ۱۲ مصدوم و چهار کشته گزارش و تایید شده است و سیل جان یک کودک هشت ساله را در بندرعباس را هم گرفته است. بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی این وضعیت تا روز پنجشنبه نیز ادامه می‌یابد.

بارش گسترده باران در جنوب کشور علاوه بر خسارت مالی فراوانی چند کشته و مصدوم هم داشت. دو روز قبل سیل جان یک کودک هشت ساله را در بندرعباس گرفت. مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، از مرگ این کودک در بخش مرکزی بندرعباس به دلیل غرق شدن در سیلاب خبر‌داد و گفت که بارندگی منجر به قطع برق ۳۰ روستا، خسارت به زمین‌های کشاورزی و بسته شدن جاده‌ها شده است. روز گذشته هم مدیر روابط‌عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس اعلام کرد که از ابتدای بارندگی در استان تاکنون ۱۲ مصدوم و چهار کشته گزارش و تایید شده است. حسن همتی به ایسنا گفت «از ۱۲ مورد مصدومیت، سه مورد مربوط به لامرد، ۲ مورد مربوط به گراش، ۵ مورد مربوط به فیروزآباد و ۲ مورد مربوط به فسا بوده است. همچنین سه مورد فوتی بر اثر جاری شدن سیلاب نیز مربوط به شهرستان‌های لارستان، داراب و روستای نورآباد (شهرستان لامرد) بوده است.» نفر چهارم هم از نیروهای مصدوم پالایشگاه گاز پاریسیان بود که پس از انتقال به مرکز درمانی جان باخت و در پی بارش شدید باران و سیلابی شدن راه‌ها، کارکنان سیمان لامرد امکان بازگشت از کارخانه را از دست دادند.
بارندگی روزهای اخیر عامل خساراتی به بخش‌های کشاورزی استان به‌ویژه در شهرستان بندرعباس در بخش شمیل، تخت و قلعه قاضی وارد کرده که میزان این خسارت در حال بررسی است. علاوه بر این معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه به علت شرایط نامساعد جوی و تلاطم دریا، یک فروند شناور بارج در ورودی ساحل سوروی بندرعباس به گِل نشست، خاطرنشان کرد: «به رغم هشدارهای هواشناسی و اداره‌کل بنادر، این شناور بارج مهار کامل نشده و از یدک‌کش جدا شده است.» اسماعیل مکی‌زاده با بیان اینکه اکنون با هماهنگی اداره‌کل بنادر، با مساعد شدن شرایط جوی مالک این بارج ملزم به جابجایی و بازگرداندن این شناور به دریا است، تصریح کرد: «بارج به شناوری گفته می‌شود که از طریق یک‌دستگاه یدک‌کش مصالح ساختمانی و کالاهای فله را به مسیرهای نزدیک دریایی حمل می‌کند.»
مدیر بنادر و دریانوردی قشم هم روز گذشته از مسافران و گردشگران خواست با توجه به تعطیلی مراکز گردشگری و تعطیلی بندر مسافربری شهید ذاکری قشم، برنامه ریزی سفرهای خود را به زمان دیگری موکول کنند. علی اشتری با بیان آنکه کلیه بنادر مسافری و گردشگری جزیره قشم تا اطلاع ثانوی تعطیل است تاکید کرد «در صورت ممنوعیت تردد در بنادر استان از سفر با شناور غیر مجاز از اماکن غیر مجاز جدا خودداری کنند، در صورت تعطیلی بندر شهید ذاکری، هموطنان بنا به ضرورت می‌توانند از بنادر لافت و پل آن هم با اطلاع قبلی تردد کنند.» علاوه بر این ژئوپارک قشم هم تا پایان هفته تعطیل است
12 استان درگیر سیل
وضعیت در دیگر مناطق جنوبی کشور هم در روزهای اخیر بهتر نبود. گردنه فومستان به سمت روستای چاه شنبه و شهر لامرد از پنجشنبه و به دستور قضایی مسدود شد. مجتبی رضاپور، فرماندار شهرستان پارسیان روز گذشته با اعلام این خبر گفت «با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید و سیل آسا محور روستای فومستان به سرکوه شنبه تا اطلاع بعدی بسته شده است و رانندگان برای سفر به لامرد از مسیرهای جایگزین تردد کنند.» طغیان در رودخانه‌های فصلی هم زیاد بود و جاده بشاگرد-جاسک به علت طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود شد. یوسف عابدینی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان گفت: «جاده جاسک به بشاگرد در شرق استان به دلیل شدت بارش و سیلابی شدن مسیرها مسدود شده است و همکاران ما در اسرع وقت در محل حاضر شده‌اند و در تلاش هستند تا در خصوص رفع انسداد در این محورها اقدام کنند.»
در بارندگی روزهای اخیر همچنین با طغیان رودخانه‌های فصلی راه ارتباطی روستای گرو در شهرستان سیریک هم قطع شده است.
مدارس شهر بشاگرد هم از ابتدای هفته تا امروز سه شنبه تعطیل شدند و یعقوب دادعلی زاده، فرماندار بشاگرد با اعلام آنکه 5 روستا بخش گافر و پارامون که در مسیر سیل هستند از ابتدای هفته تخلیه شده اند گفت «مسیر زیر کوه گافر و‌پارامون هم اکنون مسدود است و مردم برای تردد از مسیر پشت کوه استفاده کنند.»
عضو شورای اسلامی شهر رودان هم خواستار رسیدگی به وضعیت بغرنج شهر رودان پس از بارندگی شدید صبح امروز شد. مصیب داوری به ایسنا گفته پس از بارندگی شدید بامداد امروز در شهر رودان مشکلات زیادی برای مردم این شهر بوجود آمد. او با بیان اینکه در حال حاضر با مشکلات قطعی برق و تلفن مواجه هستیم، تصریح کرد: از ساعت ۵ صبح شیل در محله سنگی شهر رودان جاری و بیش از ۱۰۰ منزل مسکونی دچار آب‌گرفتگی کامل شده‌اند.
داوری با اشاره به اینکه وسایل منازل همگی زیر آب بوده و امکان استفاده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مردم در حال حاضر با مشکل تردد و عدم دسترسی به پخت و پز مواجه هستند که باید هرچه زودتر به وضعیت این محله رسیدگی شود.
در روزهای گذشته نیز بارش برف و باران باعث بسته شدن برخی جاده‌های کشور شده بود و مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از امدادرسانی به بیش از سه هزار نفر در حوادث ناشی از آبگرفتگی و برف و کولاک در هشت استان کشور خبر داد. به گفته او، در روزهای اخیر ۱۲ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان های جنوبی و رضوی، اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری درگیر برف، کولاک و آب‌گرفتگی بودند.
مهرماه امسال نیز توفان حاره‌ای «شاهین» با فاصله حدود ۸۰ کیلومتر و بدون برخورد به خشکی از بنادر گواتر، پسابندر و بریس در جنوب شرق ایران عبور کرد و باعث شکسته شدن چند لنج و قایق شد.
سیل در ۷ ایالت مالزی
علاوه بر ایران که درگیر سیل و بارش باران است. آژانس ملی مدیریت بلایای مالزی اعلام کرد که هفت ایالت در این کشور از روز گذشته تحت تاثیر سیل قرار گرفته و در پی این حادثه طبیعی، هزاران نفر مجبور به ترک منازل‌شان شده اند. گزارش‌ها می‌گویند که مجموع آسیب‌دیدگان ناشی از بارش شدید باران طی دو هفته گذشته در مالزی به بیش از ۱۲۵ هزار نفر رسیده است.
به گزارش آژانس مدیریت بلایای مالزی، ۸۷۲۷ نفر در ۱۲۸ مرکز امدادی پناه گرفته‌اند و در مجموع ۱۲۵ هزار و ۴۹۰ نفر در سراسر این کشور تحت تاثیر سیل‌اند که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر تاکنون به خانه‌های خود بازگشته‌اند. وقوع سیلاب در سواحل شرقی مالزی بین ماه‌های اکتبر و مارس رایج است اما بارندگی شدید غیرمعمول اخیر که از تاریخ ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) در این کشور آغاز شد، هزاران نفر را آواره کرد. به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، به گفته یکی از مقامات محلی در پی وقوع سیلاب ۵۰ تن جان خود را از دست داده و دو تن نیز همچنان مفقود هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *