پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مطالعات محیط زیستی آرامستان‌های تهران آغاز شده است

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در پاسخ به «پیام ما»

مطالعات محیط زیستی آرامستان‌های تهران آغاز شده است

غضنفری: برای پیکرهایی که به امانت دست ما هستند، ۲۴ ساعته قرآن پخش می‌شود. اکنون فضای سردخانه آرامش‌بخش شده است پس از شناسایی کامل متکدیان حرفه‌ای و تقویت یگان حفاظت و نیروهای انضباط شهری، ساماندهی و جمع‌آوری را آغاز می‌کنیم





۷ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما / «بهشت زهرا(س)» از اولین روزهای حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مورد توجه او بود. او اول مهر امسال اعلام کرد که «این محل نورانی باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود.» زاکانی بعدتر از راه‌اندازی تورهای بهشت‌گردی برای دانش‌آموزان گفته بود و تاکید داشت: «گلزار شهدای بهشت حضرت زهرا(س) سند هویتی تهران است، تلاش ما این است که دسترسی مردم به این مکان مقدس تسهیل شود و موضوع «بهشت‌گردی» را در میان مدارس رواج دهیم.» بهشت زهرا به ادبیات نمایندگان پارلمان شهر تهران نیز اضافه شده بود، محمد آقامیری چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «بهشت زهرا (س) با سایر گورستان‌ها، متفاوت است. با توجه به فضاهای فرهنگی که در بهشت زهرا وجود دارد، این مکان می‌تواند یکی از قرارگاه‌های فرهنگی شهر تهران باشد.» سعید غضنفری، مدیرعامل بهشت زهرا صبح دیروز در نشست خبری به این موضوعات واکنش نشان داد.

سعید غضنفری، مدیرعامل بهشت زهرا در ابتدای نشست درباره آخرین ظرفیت این قبرستان گفت: اکنون حدود ۲۵ هزار قبر آماده در بهشت زهرا داریم و ۱۵ هزار قبر نیز برای مواقع بحرانی پیش‌بینی و آماده است. تعدادی که به گفته او نیاز 3 تا 5 سال آینده شهر تهران را تامین می‌کند. غضنفری در ادامه درباره خدماتی که در زمان مدیریت او به شهروندان ارائه می‌شود، تاکید کرد: تک تک فرآیندهای خدمت رسانی در سازمان را شناسایی و در حال اصلاح آن هستیم. در بهشت زهرا دنبال این هستیم که بتوانیم آلام خانواده‌های متوفی را کم کنیم. انواع خدماتی که پیمانکاران انجام می دهند که گاهی با یک فرایند معیوب انجام ‌ شود را در حال بررسی هستیم.
او در ادامه گفت: شخم زدن برخی گلوگاه‌ها در سازمان صورت گرفته است. اولین مورد کم کردن بخشی از هزینه خدمات برای خانواده‌های متوفی است.
حضور مباشرین از دیگر نکته‌هایی بود که به گفته غضنفری در بهشت زهرا حضور پیدا کردند و قرار است نقش حمایتی را برای خانواده‌های متوفی ایفا کنند. او گفت: در حال تقویت مباشرین هستیم. خانواده‌ای که در بدترین شرایط روحی و روانی وارد سازمان می‌شوند باید یک مباشر کنار خانواده قرار گیرند و مباشر باید نقش حمایتی را ایفا کند. در بازه زمانی سه ماهه آموزش را در نظر گرفتیم و ارتقا کیفیت از مباشرین آغاز می‌شود.‌
توسعه بهشت زهرا در تهران و تکمیل ظرفیت قبور از دیگر نکاتی بود که در نشست دیروز به آن اشاره شد. غضنفری با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه بهشت زهرا نیست و قرار است آرامستان‌های تهران در شرق و غرب تهران مکان‌یابی شوند، گفت: مکان‌یابی و مطالعات انجام و در دست اقدام است و برای شرق و غرب طی سه سال آینده انجام و به بهره‌برداری می‌رسد. او در پاسخ به پرسش روزنامه پیام‌ما درباره ارزیابی محیط زیستی مکان‌های احتمالی بهشت زهرا گفت: مطالعات فنی، زمین شناسی، آب و آزمایش خاک آغاز شده است و در جلسات مفصل‌تری نتایج را توضیح می‌دهیم.
غضنفری در ادامه از پیشنهاد تازه رایزنی با اوقاف برای دفن اموات در امامزاده‌ها نیز گفت. او در توضیح این پیشنهاد گفت: تولیت امامزاده‌ها با اوقاف است و در یک تهاتر سعی می‌کنیم بستر را ایجاد کنیم و شاید بتوانیم در این اقدام هزینه را کاهش دهیم. این جزو ایده‌های است که مطرح است.‌
چگونگی تبدیل بهشت زهرا به قطب فرهنگی پایتخت پرسش دیگر روزنامه پیام ما از مدیرعامل بهشت زهرا بود. غضنفری در توضیح این موضوع و اقدامات صورت گرفته گفت: اقدامات‌مان را از محور گلزار شهدای بهشت زهرا آغاز کردیم. برای پیکرهایی که به امانت دست ما هستند، ۲۴ ساعته قرآن پخش می‌شود. اکنون فضای سردخانه آرامش بخش شده است. در بدو ورود ما مدیریت گلزار شهدا از بقیه بخش‌ها جدا شده است و با این اقدام گلزار شهدا قطب فرهنگی بی‌نظیری برای کشور است.
او در ادامه درباره آخرین قیمت قبور در بهشت زهرا نیز توضیحاتی داد. به گفته او قبر در قطعات جدید رایگان است، قبرهای سه طبقه‌ای که خرید دو قبر دیگر آن 5 میلیون تومان تمام می‌شود و امکان پرداخت آن به صورت اقساطی تا پایان سال نیز فراهم است. او گفت: در ناحیه یک که شامل قطعه یک تا ۱۱۲ است قیمت هر قبر طبقه‌ای ۲۵ میلیون تومان و سه طبقه ۷۵ میلیون تومان است. البته در این ناحیه قبر خالی بسیار محدود است. در قطعات قدیم قبوری که احیا می‌شود طبقه ای ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است حدود ۷ میلیون تومان برای هر قبر در نظر گرفته شده است. او در ادامه که مقبره‌های خانوادگی در بهشت زهرا هنوز هم به فروش می‌رسند: مقبره‌های رو باز با ظرفیت ۳۰ قبر ۷۵۰ میلیون تومان و مقبره‌های سرپوشیده ۵۰ متری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.
قیرپاشی روی قبور موضوع دیگری بود که این مقام مسئول در شهرداری تهران به آن واکنش نشان داد. او در پاسخ به این پرسش که برای امنیت قبور چه فکری شده است، تاکید کرد: خودمان را اینجا خادم تمام قبور مومنین و افرادی که دفن شدند، می‌دانیم و هیچ خط و مرزی برای کسی که در اینجا مدفون است نداریم. دژبان ارتش در اینجا مستقر است و وظیفه حفظ و حراست امنیت را برعهده دارد. البته۲۲۰ نفر دژبان در اینجا حضور دارند و حتما نیاز به اصلاح دارد چرا که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار قبر در اینجا موجود است و سازمان نمی تواند برای هر قبر یک دژبان در نظر بگیرد. ضریب امنیت را بالا خواهیم برد و به دنبال این هستیم که از ظرفیت حراست شهرداری مطلوب تر استفاده کنیم. او همچنین اعلام کرد که دو اکیپ انتظامات سنگ برای جلوگیری از دزدیده‌شدن و فروش سنگ‌های دست دوم در بهشت زهرا مستقر شدند.
آیا نصب عکس زنان روی قبور ممنوع است، این پرسش دیگری بود که در این نشست مطرح شد. غضنفری در توضیح به این پرسش اعلام کرد که پروتکلی در زمان پذیرش به خانواد‌ها داده می‌شود تا آن را امضا کنند. پروتکلی که می‌گوید عکس زنان بدون حجاب ممنوع است. با تقویت یگان حفاظتی و انضباط شهری درصدد ساماندهی این موضوع هستیم در حال حاضر نیز با کمک کلانتری حرم مطهر برخی از اینها را جمع‌آوری کرده‌ایم‌. او ادامه داد:‌ سازمان بهشت زهرا هم مانند فضاهای درون شهری گرفتار آسیب های اجتماعی است اما به دنبال راه‌های قانونی برای تقویت یگان حفاظت و عوامل انضباط شهری هستیم که در کوتاه ترین زمان این موضوع را برطرف کنیم‌.
غضنفری در پاسخ به این پرسش روزنامه پیام‌ما که آیا قرار است متکدیان جمع آوری شوند گفت‌: ما برخی از متکدیان حرفه‌ای را شناسایی کردیم این افراد نقطه یابی‌های دقیقی انجام می‌دهند و پس از شناسایی کامل و تقویت یگان حفاظت و نیروهای انضباط شهری ساماندهی و جمع آوری را آغاز می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *