پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تذکر دوباره شورا به انتصابات زاکانی

گزارش پیام‌ما از انتصابات سه ماهه شهردار تهران:

تذکر دوباره شورا به انتصابات زاکانی





۱ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

در صد و چند روزی که از حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می‌گذرد، نمودار داده‌های گوگل ترندز خطی نبود و چندباری شکست. نمودار، چند قله و دره بزرگ و کوچک داشت، بلندترین قله مربوط به تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۰ بود. یعنی روزی که شهردار تهران، حسین حیدری، دامادش را به سمت مشاور و دستیار ویژه خود انتصاب کرد. کاربران ایرانی گوگل در ۹۰ روز اخیر در کنار جست‌وجوی نام زاکانی، دامادش حسین حیدری را جست‌وجو کرده‌اند. انتصابی که البته زاکانی بعد از مدتی به دلیل فشار افکار عمومی و رسانه‌ها آن را پس گرفت و بلافاصله هم در توییتر خود آن را خبری کرد. در فضای اینستاگرام نیز کاربران در کامنت‌هایی به آن انتصاب داماد زاکانی اشاره داشتند. بررسی‌های روزنامه پیام ما از محتوایی که شهردار تهران برای موضوع «خواهرخواندگی تهران و نجف» بارگذاری کرده بود، نشان می‌دهد که حدود ۳ درصد از کاربران به انتصاب داماد او در کامنت‌ها اشاره داشتند. محتوایی که در تاریخ ۹ آذر یعنی تقریبا یک ماه بعد از حواشی انتصاب داماد او در اینستاگرام بارگذاری شده بود. بررسی محتوای دیگری که در تاریخ ۱۶ آذر در اینستاگرام زاکانی منتشر شده است، نیز نشان می‌دهد که حدود ۲ درصد از کاربران به انتصاب شهردار تهران اشاره کردند و حدود ۷ درصد نیز در ۹۷ کامنت از واژه‌های انتصاب و فامیل در کامنت‌های خود استفاده کردند.
انتصابات زاکانی در روزهای اخیر واکنش‌هایی هم از سوی اعضای شورای شهر تهران داشته است، آن‌ها گاه با تذکر و گاه با مصاحبه و گاه با تصویب طرح یک فوریتی تلاش کردند تا ترمز شهردار اصولگرای تهرانی را در انتخاب مدیران و معاونان بکشند. دیروز، سه‌شنبه ۳۰ آذر هم عضو دیگر شورای شهر تهران در تذکری از شهردار تهران خواست تا مقررات را در انتصاباتش رعایت کند.

«بدنه شهرداری تهران نگران هستند. ما در مقابل مدیران اتوبوسی می‌ایستیم، به پرسنل شهرداری در زمان انتخابات قول دادیم و گفتیم به شما اعتماد داریم، لذا خواهش می‌کنم موضع خود را در این زمینه روشن کنید و به بدنه شهرداری آرامش دهید که آنها نگران نباشند.» این‌ صحبت‌های ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در روز ۱۷ مرداد بود. نگرانی او و سایر اعضای شورا بعدتر در قالب چند مصاحبه از زاکانی پرسیده شد. او اولویت خود در انتصاب مدیران را نیروهای بدنه شهرداری تهران دانسته بود و از کانون‌های ارزیابی گفته بود که با بررسی هزار رزومه سازوکار انتصابات را روشن کرده‌اند. ۲۵ مهر‌ماه اما جعفر بندی شربیانی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در تذکری از شهردار تهران خواست تا اسامی و رزومه تیم ارزیابی را در راستای شفافیت افکار عمومی مشخص کند. او از شهردار تعداد رزومه‌های ارسال شده به کانون‌های ارزیابی را پرسیده بود و در صحن علنی خطا به شهردار تهران گفته بود: «انتظار می‌رود که شخص آقای زاکانی که به عنوان شهردار خادم مردم تهران هستند از این مدل کاری و چارچوب اصلی ما که خود طبق آن انتخاب شدند، پیروی کنند و شاخص ها و معیارها برای انتخاب خود را اعلام کنند تا بر همه روشن شود همکاران ایشان چطور و با چه ارزیابی‌ها و شاخص‌هایی انتخاب شده‌اند؟»
۱۲ آبان امسال حسام حبیب‌الله، دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقا توانمندی پیرامون انتصابات شهردار تهران، توضیحاتی به روابط عمومی شهرداری تهران داده بود: «بعد از جمع آوری ۵ هزار رزومه و بررسی جایگاه‌های مدیریتی ۱۵ سال گذشته، غربال اولیه انجام و بعد از آن کانون‌های ارزیابی برای شناخت مدیریتی افراد تشکیل شد، پس از آن پنل‌های تخصصی برگزار و این رزومه‌ها در کمیته انتصابات بررسی و در نهایت به صدور حکم، منتج شد.» توضیحاتی که البته در جواب تذکر شربیانی نبود. همین مساله باعث شد تا او در تاریخ ۱۸ آبان تذکر خود را تکرار کند: براساس نص‌صریح قانون بایستی بعد از گذشت مدتی پاسخ تذکر بنده به صورت کتبی به من ابلاغ می‌شد. اما تاکنون این اتفاق در عمل نیفتاده است. او تاکید کرد: مراجعه دستیار شهردار تهران به بنده برای توضیحات بود که بنده در آنجا به ایشان اعلام کردم سوالات من محتوایی و مبنایی و براساس افکار عمومی بود، سوالات من براساس آنچه ما به مردم قول داده‌ایم بوده است فلذا پاسخ های شما نیز براساس همین مبنا باید باشد. در راستای عملیاتی کردن آن تذکر همان سوالات را با تشریح جزئیات و تبدیل آن به جداول روشنی برای گرفتن آن اطلاعات و دادن آن به افکار عمومی از ایشان خواستار شدم که ایشان نیز وعده کردند به سرعت این پاسخ‌ها را جمع‌آوری کرده و برای من خواهند آورد، امری که تا به امروز اتفاق نیفتاده است. او با گلایه از شهردار تهران در ادامه تذکر خود گفته بود که تنها عکس‌العمل و ‍پاسخ کوتاه و گذری شفاهی در جلسه شورا بود و غیر آن پاسخ دیگری برای او ارسال نشده است. پیگیری‌های پیام‌ما نشان می‌دهد که بعد از گذشت چند هفته هنوز هم برای شربیانی در این خصوص پاسخی ارسال نشده است.
انتصاب مهدی شایسته اصل، به سمت مدیرعامل متروی تهران نیز از دیگر انتصابات حاشیه‌سازی زاکانی بود، شایسته اصل که در سوابقش، مشاور و مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی و رئیس حوزه بسیج دانشجویی بقیه‌الله دانشگاه آزاد تهران شمال به چشم می‌خورد، یک آذر معرفی شد و دو آذر موضوع تذکر جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران شد. تشکری هاشمی گفته بود: باید توجه داشت با جا به جایی افراد مشکلات زیر ساختی مترو حل نمی‌شود باید برای مترو تهران فکری اساسی کرد، مترو تهران نیازمند طرح آنی و فوری است؛ لذا ما یک طرح یک فوریتی را در شورا تصویب کنیم که اورهال واگن‌های مترو هرچه سریعتر انجام شود. او گفته بود: از شهردار محترم انتظار داریم که در انتصابات خود جدا از روحیه انقلابی به موضوع تخصص و دانش نیز توجه کنند و امیدوارم مدیرعامل جدید مترو نیز موضوع تخصص را در انتصابات خود در نظر بگیرد.
شهردار تهران ۲۳ آبان نیز از رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تذکر گرفته بود. نرگس معدنی‌پور از منصوب نشدن زنان گلایه کرده و گفته بود: براساس قانون، ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی باید به زنان شاغل در شهرداری تا پایان برنامه اختصاص داده شود و این در حالی است در حال حاضر از تعداد ۶۸۰ پست مدیر انتصابی فقط ۴۷ مدیر زن داریم.او با بیان اینکه تنها ۷ درصد پست های مدیریتی به زنان اختصاص یافته است، گفت: از شهردار تهران می‌خواهم برای تحقق ماده ۷۴ برنامه و اختصاص ۳۰ درصد پست‌ها، به زنان شاغل در شهرداری اهتمام ورزد. او هفته گذشته درباره نتیجه این تذکر به روزنامه پیام ما گفته بود که تذکر تازه به شهرداری ابلاغ شده و در بسیاری از پست‌ها امکان استفاده از زنان توانمند در پست‌های مدیریتی بوده است. اما هنوز انتصاب زنان به آن شکلی که مدنظر است اتفاق نیفتاده است.
انتصاب سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران نیز از دیگر انتصابات حاشیه‌ساز برای شهردار تهران بود. زهرا شمس احسان، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران بعد از انتصاب حسین اوجاقی به سمت سر‍پرست سازمان ورزش در توییتی که البته بعد از مدتی آن را پاک کرد نوشت: «انتخاب رئیس سازمان ورزش شهرداری بر مبنای اساسنامه این سازمان باید از بین پرسنل رسمی شهرداری یا قراردادی با حداقل هشت سال سابقه خدمت باشد. رعایت قانون باید خط قرمز باشد.» کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درخصوص این انتصاب نیز در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه نامه‌ای به مهدی چمران نوشته است و ملاک عمل در انتخاب رئیس سازمان ورزش را اساسنامه سال ۹۳ دانسته که در بندی ح آن آمده است که «یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری و یا با سابقه فعالیت حداقل هشت سال کار قراردادی در شهرداری تهران به عنوان مدیرعامل که با حکم رئیس شورا منصوب می‌شود.» موضوعی که انتصاب رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران را با مشکل مواجه می‌کند.
انتصاب مشاوران و دستیاران ویژه شهردار تهران از دیگر موضوعاتی بود که ‍پارلمان شهری به آن واکنش نشان داد. انتصاب داماد زاکانی به سمت دستیار ویژه و مشاور شهردار در حوزه هوشمند‌سازی نیز از جمله دیگر انتصابات شهردار تهران بود که علاوه بر واکنش اعضای شورای شهر، واکنش شهروندان را در پی داشت. انتصابی دردسر ساز که زاکانی مجبور به پس گرفتن آن شد. انتصاب مرتضی امیری اسفندقه، به سمت دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه ادبیات، در تاریخ ۱۱ آبان، حبیب کاشانی را دست به تذکر کرد. او از شهردار تهران خواست تا درباره انتصابش توضیحاتی دهد: «آقای زاکانی در حکمی مرتضی امیری که شاعر آیینی بوده است و من ارادت ویژه‌ای به او دارم را به عنوان دستیار ویژه در حوزه شهر و ادبیات فارسی منصوب کرد اما سوال من اینجاست که چارتی در ارتباط با انتصاب مشاوران و دستیاران شهردار وجود دارد یا خیر؛ که این موضوع باید مشخص شود.»
پارلمان شهری در تازه‌ترین واکنش یک تذکر و یک طرح یک فوریتی را برای کشیدن ترمز انتصابات زاکانی در دستور کار خود قرار داد. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، دیروز سه‌شنبه ۳۰ آذر‌ماه در تذکری از شهردار تهران خواست تا در انتصاب مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها قوانین و مقررات شهرداری و اساس‌نامه‌ها را رعایت کند: «در مواردی که در انتصابات، استانداردها رعایت نشده باید به سرعت رویه اصلاح شود و مدیرانی از درون شهرداری با روحیه جهادی، شجاع، خلاق و غیره جایگزین انتصاباتی شوند که احیانا خلاف مقررات بوده است.» این تذکر یک هفته بعد از تصویب طرح یک فوریتی شورای شهر تهران بود که در آن مقرر شد که اولویت مدیریت‌های میانی در شهرداری با نیروهای بدنه شهرداری تهران باشد. طرحی که در متن پیشنهادی آن به اولویت استفاده از نیروی انسانی شایسته و افزایش تعهد شغلی و ایجاد زمینه رشد و ارتقای شغلی پایدار اشاره شده بود. نمودار داده‌های جهانی گوگل ترندز در ۹۰ روز اخیر، قله کوتاه‌تری هم داشته است، تاریخ ۶ آبان. روزی که خبر پس گرفتن انتصاب داماد زاکانی دست به دست شد. این آمار نشان می‌دهد که در ۹۰ روز اخیر انتصابات زاکانی حتی بیشتر از انتخاب خودش به عنوان شهردار تهران مورد توجه کاربران اینترنت بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

گرد مرگ بر «باغ عدن»

ناقوس مرگ تالاب‌هایی که میزبان نخستین تمدن‌ها بودند، به‌صدا درآمده است

گرد مرگ بر «باغ عدن»

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

جنجال روز تعطیل

فعالان اقتصادی و شهروندان در یک کارزار به تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌جای شنبه‌ها اعتراض کردند

جنجال روز تعطیل

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

اتاق بازرگانی شاخص مدیران خرید (شامخ) اسفند ۱۴۰۲ را اعلام کرد

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

روز  اشتباه

فعالان اقتصادی با تعیین پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته مخالفند

روز اشتباه

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

ابتلای زعفران به بیماری پسته و فرش

کشورهای دیگر زعفران ایران را به‌نام خود بسته‌بندی می‌کنند و می‌فروشند

ابتلای زعفران به بیماری پسته و فرش

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *