پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیریت ناقص سگ‌های ولگرد در بندرعباس

حمله سگ‌های ولگرد به 905 شهروند هرمزگانی بار دیگر عملکرد شهرداری‌ها درباره حیوانات شهری را مورد سوال قرار داد

مدیریت ناقص سگ‌های ولگرد در بندرعباس

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: از ابتدای امسال ۹۰۵هرمزگانی مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفته‌اند معاون شهردار بندرعباس: عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد به کندی انجام می‌شود





۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷

پیام ما / سگ‌های ولگرد از ابتدای امسال تاکنون به 905 شهروند هرمزگانی حمله کردند.
کمپ نگهداری سگ‌های ولگرد در بندرعباس به سگ‌ها گرسنگی می‌دهد، آن‌ها نحیف و لاغر شدند.
سال 98 سگ‌های ولگرد به کودک سه ساله حمله کردند، شکم او را دریدند و او را کشتند.
سگ‌های ولگرد در بندرعباس جمع‌آوری می‌شوند اما عقیم‌سازی و رهاسازی آن‌ها با سرعت انجام نمی‌شود.

اولین روزهای سال 98، 6 قلاده سگ‌ ولگرد به کودکی سه ساله در محله مسجد بلال روستای رمکان قشم حمله‌ور شدند. شکم او را دریدند و کودک در ساعت‌های اولیه بر اثر جراحت‌ اولیه جان باخت. استاندار هرمزگان بعد از حادثه از لزوم مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد گفت و اسماعیل موحدی‌نژاد که آن روزها، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس بود از حضور بیش از 4 هزار سگ ولگرد در شهر خبر داد.
یک سال و چند ماه بعد از آن حادثه، سگ‌های ولگرد به یکی از دانشجویان بیمارستان شهید محمدی حمله کردند. زانو و دست راست دانشجو خونریزی می‌کند و آرنج او هم دچار گازگرفتگی می‌شود. دانشجویان حضور سگ‌ها در اماکن بیمارستانی بندرعباس را تونل وحشت خطاب می‌کردند با این حال روسای بیمارستان چندباری گفته بودند که حضور سگ‌ها در بیمارستان طبیعی است و بعد از جمع‌آوری بازهم به بیمارستان باز می‌گردند.
یک مقام شهرداری، همان سال در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری است اما سگ‌ها معمولا از روستاهای همجوار وارد شهرها می‌شوند و قلمروی سگ‌های جمع‌آوری شده را پر می‌کنند. به گفته او در تابستان 99 بیش از 1500 سگ ولگرد در بندرعباس جمع‌آوری شدند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چندی پیش اعلام کرد که بیش از 905 شهروند هرمزگانی بر اثر حمله سگ‌های ولگرد آسیب دیدند. فاطمه نوروزیان گفته آسیب‌ها بیشتر از سگ‌های ولگرد خانگی در روستاها بوده است. او گفته امسال 70 درصد از گزش‌ها از سوی سگ‌های خانگی بوده است. او تاکید کرده است: زیاد شدن شمار این حیوانات، دریافت نکردن واکسن و آموزش ندیدن علت اصلی این آسیب‌هاست.
دو روز پیش تصویری از آزار سگ‌ها در مرکز تل‌سیاه بندرعباس منتشر شد. سگ‌هایی لاغر و نحیف که به آن‌ها غذارسانی نمی‌شود. موضوعی که مقامات شهرداری آن را متعلق به مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد شهر نمی‌دانند.
براساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جمع‌آوریو نگهداری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب از سطح شهر وظیفه ذاتی شهرداری‌هاست. سال 87 نیز وزارت کشور مقررات برای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها تدوین کرد. براساس دستورالعملی که تدوین شده است، سگ‌های ولگرد باید با روش‌های مختلفی مانند زنده‌گیری به پناه‌گاه منتقل شوند، غربال شوند، واکسینه و عقیم شوند و سگ‌های غیرمفید معدوم‌سازی شوند. در این دستورالعمل حتی طریقه زنده‌گیری حیوان و حتی مشخصات سلاح بیهوشی هم آمده است. موضوعی که شامل حال شهرداری‌های تمام شهرهای هرمزگان نیز می‌شود.
سگ‌های ولگرد آنطور که مسئولان می‌گویند در بندرعباس می‌گویند توسط 4 پیمانکار در 4 منطقه شهر جمع‌آوری می‌شوند. هر پیمانکار می‌بایستی روزانه 10 قلاده سگ جمع‌آوری کند و به پناهگاه تل سیاه در خارج از شهر منتقل کند. اسماعیل موحدی‌نژاد، معاون شهردار بندرعباس می‌گوید شهرداری، جمع‌آوری، غربالگری و عقیم‌سازی را انجام می‌دهد: «اما رهاسازی را همچنان انجام نمی‌دهیم زیرا کارگروه شهرستان بایستی جلسه بگذارد و مکان رهاسازی را تعیین کند ما هنوز منتظر تشکیل کارگروه فرمانداری هستیم.» تل سیاه خارج از شهر است، موحدی نژاد می‌گوید، اکنون بیش از 1600 قلاده سگ در سه قسمت جداگانه نگهداری می‌شوند، غذادهی می‌شوند و با تانکر حوضچه‌ای برای آب دادن به آن‌ها تعبیه شده است. او می‌گویدگروه‌ها و انجمن‌های حقوق حیوانات هفته‌ای چندبار به پناهگاه می‌روند، چند بار پیشنهاد شده تا خودشان مدیریت پناهگاه را به عهده بگیرند.
عقیم‌سازی موضوعی است که موحدی‌نژاد می‌گوید در بندرعباس به کندی انجام می‌شود: «کسانی که پای قرارداد می‌آیند، مبلغ بالایی می‌خواهند. رقم عقیم سازی برای سگ‌ها ارقام متفاوتی است، عقیم‌سازی هر سگ نر مبلغی حدود 300 تا 400 هزار تومان است و سگ‌های ماده مبلغی بین 700 تا 800 هزار تومان.» او می‌گوید شهرداری به جای این عقیم‌سازی سگ‌ها را در سه قسمت جداگانه، نر و ماده و توله‌ها نگهداری می‌کند.
این مسئول شهرداری به دوگانگی رفتار شهروندان اشاره می‌کند، او می‌گوید بعضی حامیان در بعضی مناطق شهر به سگ‌ها غذا می‌دهند و در سوی دیگر مردم مخالف این رفتار و شرطی شدن سگ‌ها و حضورشان در ساعت خاص در محلی خاص هستند. دیدگاهی دوگانه که در میان فعالان محیط زیست هم وجود دارد. از یک سوی کارشناسان حیات وحشی مانند مهدی نبیان به روزنامه پیام ما گفته‌اند: «سگ‌ها باید از سطح شهر جمع‌آوری و گردآوری شوند، به پناه‌گاه‌ها منتقل شوند، غربالگری صورت گیرد و سگ‌های نژاد‌دار، سالم و آن‌هایی که زمان طلایی‌شان برای تبدیل شدن به سگ گله یا سگ نگهبان یا سگ پلیس نگذاشته باشد، نگهداشته و جدا می‌شوند و مابقی باید یوتانایز شود این مراحل توسط پیمانکار صورت می‌گیرد اما نظارت درستی بر اجرا وجود ندارد.بارها شده که سگ‌هایی با بیماری‌ها متعدد یا سگ‌های بدون دست و پا در این پناه‌گاه‌ها وجود دارد وقتی پرسیده می‌شود که چرا این حیوان یوتانایز نشده، می‌گویند حامیان مخالفند و هر دفعه چک می‌کنند ببیند هست یا نیست و نمی‌گذارند روش درست یوتانایز صورت گیرد.» و از یک سوی فعالان حقوق حیواناتی نظیر، سپهر سلیمی که به روزنامه پیام‌ما گفته بود: «بر فرض ما امسال ده هزار سگ بکشیم، بنابراین ما باید سال بعد هم 10 هزار سگ بکشیم زیرا مادر و مولد این‌ها زنده‌اند، آمار شهرداری تهران و مشهد هنوز حدود 10 هزار سگ است، ما می‌بینیم که هیچ تاثیری هم ندارد، شما وقتی می‌کشید قلمرو را خالی می‌کنید، وقتی قلمرو خالی شود، سگ ها از منطقه دیگری وارد می‌شوند، یعنی سگی که سال پیش زایمان کرده، این‌بار بچه‌هایش به منطقه می‌آیند و زاد و ولد می‌کنند.»
در میان این اختلاف نظرها اما سگ‌‌های ولگرد همچنان زاد و ولد می‌کنند، امسال 905 شهروند در هرمزگان بر اثر حمله آن‌ها آسیب دیدند. تعداد سگ‌های کشته شده اما مشخص نیست همچنان که میزان موفقیت شهرداری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

دکتر نرگس روحاتی

خانم جودکی آقاینیان اصلا صلاحیت ندارد درباره چگونگی تشکیلات محیط زیست شهری که مسئولیت آن وزارت کشور است صحبت کند شما که بارها به پناهگاه ها برای تهیه گزارش رفتید بعید است که بخواهید به دام چاپلوسی بیفتید آیا بهتر نبود از افرادی امثال دکتر پورارین مدیر پناهگاه سرپناه یا دکتر ال داوود رئیس انجمن حمایت حیوانات یا دکتر جوالچی معاون او که دامپزشکی لست که ۲۸ سال در جلسات با وزارت کشور در این مورد زحمت کشیدند مصاحبه میکردید د وراهکار میگرفتید.هیچ کس حق ندارد حکم کشتار سگ های بی صاحب را بدهد مگر خداست؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *