پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دانشگاه ناراضی است

نگاهی به 100 دقیقه حضور رئیس دولت سیزدهم در دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه ناراضی است





۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۳

سید ابراهیم رئیسی برای دومین بار از زمان تکیه‌اش بر صندلی ریاست دولت سیزدهم، به میان دانشجویان رفت اما اینبار چون دفعه قبل، خبری از سانسور منتقدان نبود. رئیسی اظهاراتش را به دانشگاه و وضعیت اقتصادی ایران و مذاکرات هسته‌ای و مسائلی از این دست اختصاص داد اما حداقل یکی از دانشجویان که اظهاراتش منتشر شده، به تندی از تحدید انتخابات در ایران، شیوه مواجهه با اعتراضات مردمی و انتصاب نظامیان در مناصب دولتی انتقاد کرده است.

نخستین بار که سید ابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهوری به میان دانشجویان رفت، نوزدهم مهر‌ ماه بود. آن روز مقصدش دانشگاه تهران بود. سالن اما خالی از دانشجویان بود. خبرنگاران رسانه‌های مختلف هم دعوت نشده بودند تا تنها مرجع انتشار نشست، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری باشد. دانشجویان در آن نشست از سانسور خود گلایه داشتند. بسیج دانشجویی با همکاری تشکل‌های دانشجویی مستقل‌تر تجمعی اعتراضی برگزار کرد. آن روز رئیسی به دانشجویان وعده داد تا در فرصتی مناسب دوباره به جمع آنان خواهد آمد و اظهاراتشان را خواهد شنید اما این اتفاق هرگز رخ نداد. او دیروز برای دومین بار در قامت رئیس دولت به میان دانشجویان رفت. اینبار مقصدش دانشگاه شریف بود. نام دانشگاه شریف با اعتراضات دانشجویی گره خورده است. آخرین اعتراضات پرشور برگزار شده مقابل این دانشگاه به روزهای پس از انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی برمی‌گردد. دیروز هم انتقادها از رئیس‌جمهوری پابرجا بود ولی به جز اظهارات یکی از دانشجویان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اظهارات دیگران چندان دیده نشد. انتقادها از حذف برخی دانشجویان معترض و منتقد از دیدار با رئیس‌جمهوری هم پا برجا بود. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نیز ترجیح داد فقط به اظهارات رئیس‌جمهوری بپردازد و اشاره‌ای به دانشجویان نکند. خبرگزاری‌های فارس و تسنیم هم که در دوران حسن روحانی از کوچکترین انتقادات دانشجویان از او و دولتش به سادگی عبور نمی‌کردند، اینبار چون خبرگزاری ایسنا و ایرنا ترجیح دادند به ذکر این نکته بسنده کنند که رئیسی 100 دقیقه در جمع دانشجویان حاضر بوده و شنیدن اظهارات و نقطه نظراتشان پرداخته است.
آنچه رئیسی گفت
رئیسی ساعت ۸:۱۵ صبح و در بدو ورود به دانشگاه صنعتی شریف، به شهدای این دانشگاه ادای احترام کرده و برای علو درجات آنان فاتحه قرائت کرد. سپس رئیس‌جمهوری از نمایشگاه توانمندی‌های فناورانه دانشگاه با شعار «پیشران نوآوری، تجلی خودباوری» بازدید و از نزدیک با محققان و پژوهشگران گفت‌وگو کرد. در حاشیه این نمایشگاه خودروی ون برقی ساخته شده به دست دانشجویان دانشگاه شریف به رئیسی معرفی شد. در ادامه استادان دانشگاه میزبان رئیس‌جمهوری بودند. در این دیدار برخی استادان دغدغه‌های خود را مطرح کردند و رئیس‌جمهوری نیز از ضرورت حمایت از نخبگان و برداشتن فاصله بین دولت و دانشگاه گفت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اظهارات رئیسی در این دیدار، اشاره‌اش به سخنان رهبری انقلاب بود. رهبری چندی پیش از تشویق دانشجویان به مهاجرت از ایران انتقاد کرده و از آن به عنوان «خیانت» یاد کرده بودند. رئیسی نیز در این دیدار با اشاره به این اظهارات گفت: « دولت بنا ندارد از کنار دغدغه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ نخبگان صرفا به عنوان یک توصیه رد شود، بلکه مصمم است در همکاری تنگاتنگ با دانشگاه زمینه‌های جذب و حفظ نخبگان را تقویت کند.» این اظهارات در شرایطی مطرح شده که اخیرا تعداد قابل توجهی از دانشجویان از سخت‌تر شدن روند گرفتن مدارک تحصیلی، ریز نمرات و سایر گواهی‌هایشان به واسطه ممانعت از مهاجرت خود در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده بودند.
ساعت حدود ۱۰:۲۰ بود که رئیس‌جمهوری به میان دانشجویان رفت. او در این دیدار پس از شنیدن اظهارات 8 تن از دانشجویان که فقط و فقط اظهارات یک نفرشان منتشر شده، درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفت: « خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند. منابع ارزی کشور نگران کننده نیست و علیرغم تحریم و تهدید ثابت کردیم که می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم. اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیداً به آینده روشن کشور امیدوار هستم.» او در جمع دانشجویان هم به بیانات رهبری درباره مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: «بیانات رهبر معظم انقلاب صرفا یک توصیه نبود و باید جنبه عملی و اجرایی پیدا کند و با ایجاد جاذبه‌های لازم برای شغل و آینده نخبگان دغدغه‌های آنان برطرف شود.» رئیس در بخش دیگری از اظهاراتش اتهام انتصابات فامیلی در دولتش را رد کرد و گفت: «هیچ‌گونه وابستگی به حزب، گروه، دسته و جریان سیاسی نداریم و در انتخاب همکاران خود تلاش کردیم کارآمدی و برخورداری از روحیه جهادی ملاک باشد ضمن اینکه اکثر آنها عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور هستند. روشن شدن این مطلب می‌توان دولت‌های سه دهه گذشته را با این دولت مقایسه کرد البته کسانی که چنین اتهاماتی مطرح می‌کنند به نادرستی آن نیز اذعان دارند منتها این موضوع اسم رمزی برای تخریب دولت شده تا اقدامات دولت را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.»
آنچه رئیسی شنید
در دیدار رئیسی با دانشجویان نمایندگان 8 تشکل دانشجویی صحبت کرده‌اند. اظهارات 3 تن از آنان بیشتر جنبه حمایتی از رئیس‌جمهوری داشت. 4 نفر هم چندان انتقادات تند و تیزی به روند موجود در اداره ایران نداشتند اما نماینده انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در اظهاراتی به تندی از چند و چون انتخاب رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم، برخوردهای صورت گرفته با معترضان از دی 96 و آبان 98 گرفته تا حوادث خوزستان و اصفهان، واگذاری مقام‌های دولتی به چهره‌های نظامی انتقاد کرد. محمدحسین بیات در اظهاراتی که کانال تلگرامی «خبرپارتی» به صورت کامل آن را منتشر کرده، با اشاره به برخورد تند با اعتراض‌های مردمی گفت: «چگونه می‌توان انتظار داشت سخن مردم به گوش حاکمیت برسد؟»
یکی از بخش‌های اعتراضات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف به بازداشت دانشجویان به ویژه علی یونسی و امیرحسین مرادی اختصاص داشت. او بیان کرد: «شما که نگران عزت مایید، شما که نگران حقوق قانونی مایید، شما که دغدغه فرار نخبگان را دارید، شما که شعار استفاده از نیروی متخصص می دهید، آیا از احضارها و بازداشت‌ها و پرونده‌سازی‌ها برای دانشجویان و دانشگاهیان خبر دارید؟ آیا می‌دانید که که بیش از دو سال است که دو هم‌دانشگاهی ما، علی یونسی و امیرحسین مرادی، همچنان در حبس به سر می‌برند؟ آیا می دانید بسیاری از دانشجویان همچنان درگیر پرونده‌هایی هستند که به بهانه فعالیت قانونی دانشجویی در قالب نهادهای مجوز دار دانشجویی و یا به بهانه اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویی دی 96 و آبان 98 برایشان تشکیل شد؟ از پرونده سازی های بی اساس برای اساتید و پژوهشگران کشور خبر دارید؟ آیا از رشد روزافزون فرار نخبگان در همین چند ماهه اخیر مطلعید؟»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *