پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ممنوعیت چرای دام در مناطق حفاظت‌شده مازندران

تلفات طاعون به 46 راس افزایش یافت

ممنوعیت چرای دام در مناطق حفاظت‌شده مازندران





۹ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران گفت که چرای دام‌های اهلی به دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان در ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی تحت حفاظت این اداره کل تا اطلاع بعدی ممنوع شده است.
ربیعی به ایرنا گفت: تعداد تلفات ناشی از شیوع طاعون در بین حیوانات نشخوارکننده وحشی در مازندران بر اساس آخرین آمار به ۴۶ راس رسید که برای اجرای طرح پیشگیرانه و در امان ماندن دام‌های اهلی از این طاعون، چرای دام‌ها در تمام مناطق تحت حفاظت محیط زیست و مناطق بالادست و پایین دست آن تا اطلاع بعدی ممنوع است.
او عنوان کرد: این طرح از هشتم مهر ماه به اجرا درآمده و دامداران برای در امان ماندن دام‌های سبک و سنگین از طاعون، علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری ، باید از چرای دام‌های خود در مناطق تحت حفاظت محیط زیست به صورت جدی خودداری کنند.
طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک‌هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اعلام اینکه آمار ابتلا نشخوارکنندگان وحشی در مازندران به طاعون افزایش خواهد یافت، هشدار داد: در صورت اجرا نشدن طرح‌های پیشگیرانه مانند استفاده از واکسن علیه طاعون، دام‌های سبک و سنگین اهلی درگیر این بیماری خواهند شد.
او با اظهار این که تاکنون آماری از سوی دامپزشکی استان مبنی بر سرایت و یا تلف‌شدن دام‌های سبک و سنگین و اهلی در مراتع استان به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان گزارش نشده است، اضافه کرد: دامداران بیماری را در بین دام‌های خود رصد و در صورت مشاهده علائم بیماری، مراتب را به دامپزشکان و مراکز دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهند.
به گفته ربیعی طاعون نشخوارکنندگان که یک بیماری ویروسی است، جمعیت کَل و بُز وحشی در مناطق «دلیر» و «ناطر» در شهرستان چالوس و همچنین مناطقی از کلاردشت را درگیر کرده و آمارهای هفتگی محیط زیست و دامپزشکی استان نشان می‌دهد که روند ابتلا نشخوارکنندگان وحشی در مازندران به طاعون رو به افزایش است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *