پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌های آمازون به جای اکسیژن کربن آزاد می‌کنند

جنگل‌های آمازون به جای اکسیژن کربن آزاد می‌کنند

بر اساس گزارش حیرت‌انگیزی که اخیرا منتشر شده، جنگل‌های آموزون در برزیل طی یک دهه گذشته، تقریبا 20 درصد بیشتر از دی‌اکسیدکربنی که جذب کرده را دفع کرده است.





۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۴۸

بر اساس گزارش حیرت‌انگیزی که اخیرا منتشر شده، جنگل‌های آموزون در برزیل طی یک دهه گذشته، تقریبا 20 درصد بیشتر از دی‌اکسیدکربنی که جذب کرده را دفع کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند روی بزرگ‌ترین جنگل گرمسیری جهان حساب کنند تا آلودگی‌های کربنی ناشی از فعالیت‌های آنها را جذب کند. به گزارش خبرگزاری گاردین، محققان روز پنجشنبه در مقاله‌ای که در مجله «Nature Climate Change» منتشر کردند، می‌گویند از سال 2010 تا 2019، حوضه آمازون در برزیل حدود 16.6 میلیارد تُن دی‌اکسیدکربن تولید کرده، در حالی که فقط 13.9 تُن کربن را جذب کرده است. این مطالعه، حجم کربن جذب شده توسط درختان جنگل را نسبت به میزان دی‌اکسیدکربن آزاد شده به دلیل سوزاندن یا تخریب این جنگل‌ها محاسبه کرده‌اند.
ژان پی‌یر ویگنرون، دانشمندی در موسسه ملی تحقیقات زراعی فرانسه که یکی از نویسندگان این گزارش بوده، می‌گوید: «ما نصف این عدد را انتظار داشتیم. اما این اولین‌بار است که جداولی داریم که نشان می‌دهد، جنگل‌های آمازون به انتشاردهنده کربن تبدیل شده‌اند.» او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما هنوز نمی‌دانیم که این تغییر در چه مرحله‌ای ممکن است برگشت‌ناپذیر باشد.»این مطالعه همچنین نشان داده که جنگل‌زدایی – با آتش زدن و بریدن درختان – در سال 2019 نسبت به دو سال قبل از آن، تقریبا چهار برابر شده است. یعنی از حدود 1 میلیون هکتار به 3.9 میلیون هکتار افزایش یافته است.
موسسه ملی تحقیقات زراعی فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: « اِعمال سیاست‌های حفاظت از محیط زیست در برزیل پس از تغییر دولت در سال 2019، کاهش چشمگیری داشته است.» جیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل در یکم ژانویه سال 2019، قسم ریاست جمهوری خورد و وارد دفتر کارش شد. به گفته بسیاری از فعالان محیط زیستی، او یکی از بزرگ‌ترین دشمنان محیط زیست به شمار می‌آید.اکوسیستم‌های زمینی، همواره نقش بسیار مهمی در کنترل و جذب کربن داشته‌اند. انتشار دی‌اکسیدکربن در سال 2019 تا 40 میلیارد تُن هم رسید. با وجود آن‌که در نیم قرن گذشته، انتشار کربن 50 درصد افزایش یافته است، در طول این مدت، گیاهان و درختان و خاک، به طور مداوم حدود 30 درصد از این انتشارات را جذب کرده‌اند. اقیانوس‌ها هم کمک کرده و تا 20 درصد از این کربن را جذب کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *